توربین‌های بادی مولد رعد

توربین‌های بادی مولد رعد

ممکن است وزش باد و چرخیدن پره‌های توربین‌های بادی، علاوه بر تولید برق در آنها، موجب تولید رعد و برق ساعتگرد در آسمان بالای این توربین‌ها نیز بشود.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، پره‌های چرخان توربین‌های بادی فقط در سیم‌ها نیروی برق تولید نمی‌کنند. آنها برق آسمان را هم تامین کرده و موجب رعد و برق می‌شوند!

 

البته به دلیل دشواری نظارت بر توربین‌های بادی در شرایط طوفانی، اطلاعات زیادی در مورد این آذرخش‌ها در دست نیست. ولی خوان مونتانیا از دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا در بارسلونای اسپانیا و همکارانش اولین فیلم ویدیویی با کیفیت بالا را از رعد و برقی که از یک توربین بادی آغاز می‌شود، ضبط کرده اند. آنها همچنین از یک شبکه تشخیص آذرخش برای تهیه نقشه سه بعدی مسیر حرکت آذرخش استفاده کردند.

اعضای گروه دریافتند که تحت یک سری شرایط خاص جوی، پره‌های در حال چرخش توربین می‌توانند هر بار که یکی از تیغه‌ها به بیشینه ارتفاع خود می‌رسد، یک آذرخش تولید کنند. این آذرخش‌ها معمولا تا ارتفاع 2 کیلومتری در جو بالا می‌روند.

 

این ویدیو همچنین نشان داد که سه توربین که در نزدیکی هم نصب شده‌اند، به طور غیر منتظره‌ای همزمان با هم آذرخش تولید می‌کنند. مونتانیا می‌گوید: «دیدن چنین سطحی از فعالیت از توربین‌های نصب شده در یک فضای کوچک، شگفت انگیز است».

 

برخورد پره‌ها

در سال 2011/1390، یک توربین بادی در اثر بادهای شدیدی که می‌خواستند به رغم بسته بودن ترمزهای توربین، پره‌های آن را بچرخانند، منهدم شد. اصطکاک حاصل از این فرآیند چنان زیاد بود که توربین را به گلوله‌ای آتشین تبدیل کرد. ولی آسیب پذیری توربین‌ها در برابر رعد و برق از این هم بیشتر است.

 

رعد و برق‌های معمولی می‌توانند پره‌های توربین را که از پلاستیک تقویت شده با کربن ساخته شده‌اند، خراب کنند. آنها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر تخلیه گاه به گاه بارهای الکتریکی دوام بیاورند، ولی رعد و برق‌های متناوب، آنها را خیلی سریع‌تر خراب می‌کند. مونتانیا می‌گوید: «توربین‌های بادی در معرض تعداد بی‌شماری از تخلیه‌های الکتریکی قرار دارند و خیلی سریع دچار خستگی و فرسایش می‌شوند.

 

هواپیماها هم در معرض رعد و برق قرار دارند. ولی آنها بهتر از توربین‌ها حفاظت می شوند بدنه آلومینیومی هواپیما برق را در اطراف هدایت می‌کند. این انتخاب برای پره‌های توربین وجود ندارد، چون هر گونه وزن اضافی بازدهی آنها را کاهش می‌دهد.

 

یک دلیل دیگر برای این که پره‌های توربین، دردسر زیادتری برای توربین‌های بادی ایجاد می‌کنند این است که تعمیر و نگهداری آنها سخت‌تر است. در عوض، وقتی یک هواپیما دچار صاعقه می‌شود، به محض فرود بر زمین، به طور کامل بررسی و خرابی‌های به بار آمده تعمیر می‌شود.

 

مونتانیا امیدوار است که بتواند راهی برای کاهش تعداد دفعات رعد و برق تولید شده توسط توربین‌های بادی پیدا کند. چالش اصلی اما این است که بفهمیم که چرا این پدیده، پیاپی رخ می‌دهد. او حدس می‌زند که نوک در حال چرخش پره در اثر اصطکاک هوا باردار می‌شود. خیلی از ویدیوهای منتشر شده در یوتیوب، جرقه‌های خارج شده از توربین‌ها را مستند کرده‌اند، اما دلیل آن باید مشخص شود.

پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;