ما و مالیات – 93

حسین بادامی

 

کارشناس امور مالیاتی

 

 

چه کسانی بیشترین فرار مالیاتی را دارند؟


به گزارش تاسیسات نیوز، پرسش اساسی اینست که چه کسانی بیشترین فرار مالیاتی را دارند؟ تقوی‌نژاد، رئیس سازمان امور مالیاتی معتقد است کسانی که کالای قاچاق وارد می‌کنند و در مرحله بعد افرادی که در مراحل بعد از تولید قرار دارند و جزو‌ زنجیره‌های ناشناخته‌اند، بیشترین فرار مالیاتی را دارند.

 

دوانی، رئیس انجمن حسابرسان هم به‌نوعی اظهارات رئیس سازمان امور مالیاتی را تأیید کرده و ادامه می‌دهد: نبود شفافیت مربوط به بخش تولید نیست و به‌ندرت در این بخش، فرار مالیاتی را شاهدیم. فرار مالیاتی و نبود شفافیت مربوط به بخش بازرگانی و بازار می‌شود. تجارت قاچاقی که صورت می‌گیرد، باعث می‌شود که نتوان مالیات ورود کالا و زنجیره آن را دریافت کرد.


زیرا سرنخ آن مشخص نیست که از کجا آمده، چه کسی مبادله کرده و فروخته است. در این حالت فقط از مصرف‌کننده آخر، می‌توان مالیات گرفت. این کارشناس اقتصادی وجود معافیت‌های مالیاتی را ازجمله دلایل اصلی فرارهای مالیاتی در ایران عنوان کرد و افزود: دسته‌ای از مشمولان پرداخت مالیات با بهره‌گیری از انواع معافیت‌ها و همچنین فعالیت در بخش پنهان اقتصاد، زیر بار پرداخت مالیات نمی‌روند.

 

به گواه آنچه علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی مورد اشاره قرار داده است، معافیت‌ها بخش قابل‌توجهی از اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده و بر اساس برآوردها بیش از ۴٣‌درصد کل تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شوند. حال آن‌که، نسبت درآمدهای مالیاتی دولت به تولید ناخالص داخلی، کمتر از هفت‌درصد برآورد شده است، هرچند که بر اساس قانون مصوب امسال، آستان‌های قدس و نهادهای نظامی موظف به پرداخت مالیات شده‌اند.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;