آب، فرهنگ عمومي و آموزه هاي ديني

می بایستی در زندگي ميانه روي پيشه کرد كه اين منش پلی برای زندگی متعالی انسانی است. اعتدال و ميانه روي و مصرف بهینه و متناسب از اصول نخستين اقتصاد اسلامي است كه مؤمنان به عنوان وظیفه فردی و اجتماعی و براي رسيدن به جامعه نمونه بايد آن را در نظام اقتصادي خويش درنظر گيرند.

 

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز،  نزدیک به ربع قرن است که روزهای یکم تا هفتم تیرماه هر سال به نام “هفته صرفه جویی در مصرف آب” نام گذاری شده است.

  اگرچه این مناسبت در تقویم رسمی کشور درج نشده، اما به عنوان یک رویداد فرهنگی، در افکار عمومی و رسانه ها جای خود را باز کرده است و هر سال به این مناسبت، کارهای فرهنگی – آموزشی زیادی برای ارتقای آگاهی های عمومی درباره آب و جلب توجه افکار عمومی به این مقوله حساس، انجام می شود.

در این هفته، برنامه های پرشماری از سوی شرکت های بخش آب و آبفای کشور انجام می شود و بازدید از سدها و تأسیسات آبی کشور آزاد است.

عنوان های روزهای این هفته که با هماهنگی انجام شده بین روابط عمومی های دو شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران و مهندسی آب و فاضلاب کشور، انتخاب شده به شرح زیر است:

شنبه یکم تیرماه: آب، حماسه اقتصادی و مشارکت همگانی

یکشنبه دوم تیرماه: آب، رسانه و ارتقای آگاهی های عمومی

دوشنبه سوم تیرماه: آب، محیط زیست و توسعه پایدار

سه شنبه چهارم تیرماه: آب و همکاری های بین المللی

چهارشنبه پنجم تیرماه: آب، محدودیت منابع و مصرف بهینه

پنجشنبه ششم تیرماه: آب، اقتصاد و ارتقای بهره وری در بخش کشاورزی

جمعه هفتم تیرماه: آب، فرهنگ عمومی و آموزه های دینی

در این خصوص، یادداشتی به مناسبت واپسین روز هفته صرفه جویی در مصرف آب با عنوان “مصرف بهینه آب و صرفه جویی در فرهنگ عمومی با توجه به آموزه های دینی” به قلم حجت الاسلام “علی یزدان پرست” مسئول امور فرهنگی و دینی وزارت نیرو به شرح زیر تقدیم می شود.

مصرف بهينه آب و صرفه جویي در فرهنگ عمومي با توجه به آموزه های دینی

در عالم هستي، انسان تنها موجودي است كه ضمن دارا بودن عنوان خليفة اللهي، مسئول و مكلف به رشد و تعالی خود و ديگران است و از اين رو داراي قابليت ها و توانایي هاي بي نظيري است كه هيچ موجودی همطراز و هم سنگ او نخواهد بود.

خداوند در قرآن از تسلط و حكومت انسان بر زمين و بهره برداري وي از انواع وسایل زندگي و معشيتي سخن گفته و در آیه 10 سوره اعراف، از انسان خواسته شده است تا با بهره گيري درست و مناسب از اين نعمت، در مسیر كمال و تعالي گام بردارد و سپاس و تشكر واقعي و حقيقي را ابراز و اظهار کند.

وظيفه ديگري كه در آيه 61 سوره هود براي انسان ترسیم شده، مسئوليت آباداني زمين و تصرف مناسب در اشيا و وسایل است. به عبارت ديگر انسان با تصرف و تغيير كلان يا جزیي مي تواند به هر چيزی كمال واقعي و حقيقی ببخشد. قرآن كريم در سوره اعراف آيه 31 مي فرمايد:

يَا بَنِي آدَمَ خُذُواْ زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وكُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ.

“اي فرزندان آدم زينت هاي خود را به هنگام رفتن به مسجد با خود برداريد و بخوريد و بياشاميد ولی اسراف نكنيد كه خداوند مسرفان را دوست نمي دارد.”

مراد از زینت، زينت جسماني از قبیل پوشيدن لباس هاي مرتب و پاك و پاكيزه و معطر بودن البسه و زينت هاي معنوي مانند صفات انساني و ملكات اخلاقي و پاكي نيت است.

در آيه مذکور، به استفاده صحیح از مواهب اشاره شده اما چون طبع انسان زياده طلب است، ممكن است سوء استفاده کرده و به جاي استفاده عاقلانه و اعتدال آمیز بر تجمل پرستي و اسراف و تبذير اصرار کند.

ضرورت اعتدال در مصرف

آيه 141 سوره انعام به مسئله اعتدال در مصرف و صرفه جویي و بهينه سازي مصرف اشاره کرده و دوري از اسراف و تبذير را وظیفه اصلي عموم مردم و بویژه کارگزاران نظام اسلامی برشمرده است.

می بایستی در زندگي ميانه روي پيشه کرد كه اين منش پلی برای زندگی متعالی انسانی است. اعتدال و ميانه روي و مصرف بهینه و متناسب از اصول نخستين اقتصاد اسلامي است كه مؤمنان به عنوان وظیفه فردی و اجتماعی و براي رسيدن به جامعه نمونه بايد آن را در نظام اقتصادي خويش درنظر گيرند.

در آیه های متعدد قرآن ازجمله وَ كَذَ’لِكَ جَعَلْنَـاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُواْ شُهَدَآءَ عَلَی النَّاسِ بر لزوم اعتدال در زندگی و مصرف تاکید شده و میانه روی و اعتدال از شاخص های امت اسلامی برشمرده است و نیز کلام امام صادق (ع): “إنَّ القَصدَ یورِثُ الغِنی” این پیام را می رساند که اعتدال موجب غنی شدن ثروت فردی و عمومی کشور خواهد شد.

راهكارهاي اجرایي اصلاح الگوي مصرف

1 – فرهنگ سازي عمومی

2 – خانواده به عنوان نخستين نهاد، نقش مؤثر و مفيدي در اصلاح الگوي مصرف ايفا می کند

3 – بهره گيري از نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی جهت نهادینه سازی فرهنگ عمومی

4 – تبليغات مناسب با رویکرد آموزه هاي ديني اجتماعي

5  – ارایه الگوي مناسب با ارزش های اسلامی و اخلاقی

بهينه سازي مصرف آب

آب در فرهنگ اسلامي و ايراني يكي از عناصر مقدس حيات است و از همين جهت، حفظ و پاك نگاه داشتن آب و عدم اسراف مورد تأكيد قرار گرفته است.

بهينه سازي مصرف انرژي

انرژي از عوامل مهم توليد ملي به شمار مي رود كه سهم عمده اي در رشد و شكوفایي اقتصادي كشورهاي در حال توسعه دارد و بدون آن چرخ هاي توليد از حركت باز مي ايستد.

نویسنده: غزاله نایینیان  

 پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;