نماینده مجلس: بازرسان مباحث۲۲ گانه نظام مهندسی را دقیق اجرا کنند

ضرورت سختگیری در اجرای دقیق مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان

عضو کمیسیون عمران مجلس ضمن انتقاد از عدم اجرای قوانین مربوط به متناسب سازی معابر جهت تردد معلولان گفت: ناظران باید بر اجرای دقیق مباحث ۲۲ گانه نظام مهندسی مقررات ملی ساختمان سختگیرانه نظارت کنند.
به گزارش تاسیسات نیوز، اقبال شاکری با بیان این مطلب  گفت: متناسب سازی معابر برای معلولان از جمله مواردی است که برای آن قانون وجود دارد و باید این امر مهم در طرح‌های هادی، تفصیلی و ضوابط معماری شهرسازی در شهرها مورد توجه قرار بگیرد تا معلولان به تمامی نقاط شهر دسترسی داشته باشند همچنین ، مسیر تردد برای افراد روشن دل نیز باید با استفاده از ابزارهای مناسب متناسب سازی شود.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: محل ورود و  خروج از ساختمان‌ها، حضور در طبقات مختلف ساختمان که در مباحث ۲۲ گانه نظام مهندسی مقررات ملی ساختمان موجود است اما باید توسط مشاوران و دستگاه‌های نظارت شهری هنگام طراحی و ساخت معابر، جاده‌ها و ساختمان‌ها نظرات کافی وجود داشته باشد تا این موارد اعمال شود و با متخلفان برخورد شده و اجازه بهره‌برداری به آنها داده نشود. معتقدم در شرایط فعلی مجلس باید بر حسن اجرای قوانین نظارت کرده و از مسئولان مربوطه در خصوص میزان رعایت موارد مذکور گزارش طلب کند چرا که به اندازه کافی قانون برای این حوزه تصویب شده و تنها مشکل در عدم اجرای آن است.
وی ادامه داد: کمبود بودجه بهانه درستی برای عدم اجرای قوانین مربوط به متناسب سازی معابر برای حضور معلولان در جامعه نیست؛ به عنوان مثال ساخت رمپ برای رفت و آمد معلولان در مقابل ساختمان‌ها، نصب دستگیره در پله‌ها، آسانسورها، دست‌شویی‌ها برای معلولان چه قدر هزینه می‌خواهد که افراد برای انجام ندادن آن، بهانه بودجه آورده و از اجرای قوانین فرار می‌کنند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت اصلاح ساختمان‌ها و رعایت موارد متناسب سازی برای معلولان گفت: راه‌هایی بسیاری برای کنترل قوانین مربوط به متناسب سازی وجود دارد که یکی از آنها نظارت بر ساختمان‌ها هنگام نقل و انتقال‌ها، فروش و اجاره است اما متاسفانه مدیران و مسئولان شهری همت کافی برای اجرای این قوانین را ندارند.
عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: از برخی مراکز آموزشی بازدید کردیم که تمامی این موارد را برای رفت و آمد راحت تر معلولان اجرایی کرده بودند، این نشان‌دهنده این است که کاری نشدنی و سختی نیست. باید در اجرای مباحث ۲۲ قانون مقررات ملی ساختمان که در دوره بهره برداری حاکم است و مابقی مباحث که در زمان ساخت ساختمان حاکم است، سخت‌گیری شود، بازرسان نظارت کرده و نقاط ضعف را شناسایی و ساختمان‌ها را از این حیث درجه بندی کنند و کارهای اصلاحی را هر چه سریع‌تر شروع کنند./
منبع مجلس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;