2 عامل ماندگاری حرفه‌ای از دید مظاهریان

به گزارش تاسیسات نیوز، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت «رعایت اخلاق حرفه‌ای» و «تکریم پیشکسوتان» به عنوان دو عامل اساسی در ماندگاری حرفه‌ای، می‌گوید: برگزاری همایش جايزه دادمان فرصتی است تا ضمن ارج نهادن به خدمات شایسته پیشکسوتان، در جوانان نیز انگیزه و تمایل برای رسیدن به جایگاه چهره‌های ماندگار ایجاد شود و بدانند که در صورت ارایه خدمات صادقانه به حرفه و کشور، همواره در فکر و ذهن مردم، ماندنی هستند.


حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با معرفی «رعایت اخلاق حرفه‌ای» و «تکریم پیشکسوتان» به عنوان دو عامل اساسی در ماندگاری حرفه‌ای، گفت: همایش جايزه دادمان علاوه بر همسویی با اخلاق حرفه‌ای، زمينه‌ای فراهم می‌كند تا در وهله نخست كسانی كه سال ها زحمت كشيده و افتخار آفريده‌اند بدانند كه زحمتشان ارج‌گذاری می‌شود و مردم و حرفه‌مندان قدردان تلاش‌های آنان هستند و مساعی آنان را در خدمت به ميهن اسلامی فراموش نمی‌كنند، از سوی ديگر جوانان نيز انگيزه و تمايل ويژه‌ای برای رسيدن به جايگاه اين چهره‌های ماندگار در آينده در خود بيابند و بدانند كه خدمت صادقانه به حرفه و كشور همواره در فكر و ذهن مردم ماندنی است.


عضو شورای سیاست‌گذاری همایش در خصوص انگیزه‌ی شرکت‌کنندگان در این جایزه اظهار کرد: هر اندازه یک جايزه اعتبار بيشتری داشته باشد، تلاش برای ارائه شايستگی، افتخار به كسب آن و بهره‌مندی از مزايای آن را بيشتر متصور می‌كند و فعالين حوزه‌ی مربوط، مساعی خود را بيش از پيش افزون خواهند كرد.


به عنوان مثال، افتخاری که از جایزه نوبل نصیب می‌شود، می‌تواند موجب گسترش علم و دانش باشد زیرا مشوقی قوی برای اندیشمندان رشته‌های مختلف در کشورهای گوناگون است. از این رو، جایزه دادمان در صورتی می‌تواند مشوق خوبی باشد كه دست‌اندركاران آن تلاش كنند اعتبار آن را چنان بالا ببرند كه در آينده حتی در سطح بين‌المللی به عنوان يكی از معتبرترين جايزه‌ها در حوزه راه و شهرسازی مطرح باشد.


مظاهریان نحوه انتخاب، معيارها و شاخص‌های مناسب ارزيابی را در راستای دستیابی به اعتبار ملی و بین‌المللی برای جایزه مهم دانست و افزود: رعايت ضوابط و مقررات الزامی، خلاقيت و ايده‌پردازی، استفاده از فناوری‌های نوين، نوآوری در تخصص مربوط، كمك به رفع مشكلات و موانع موجود در حوزه ذيربط، دارا بودن ارزش خدمت به جامعه، كمك به به كاهش مصرف انرژی، كمك به ارتقای حقوق شهروندی در حوزه مربوط، قابليت ارائه در سطح ملی و جهانی، استفاده مناسب از دانش و تجربه در خصوص ارائه‌كنندگان خدمات، رعايت و بسط اخلاق حرفه‌ای توسط شخص ذی‌دخل، شفافيت در عملكرد حرفه‌ای، توجه به خدمت به جامعه قبل از توجه به كسب درآمد و امكانات مالی را می‌توان به عنوان برخی از اين معيارها و شاخص ها نام برد.


وی ادامه داد: اين همايش نخستين همايش جايزه محور با مشخصات خاص خود در حوزه راه و شهرسازی است. اولا دامنه وسيعی را از حوزه راه و ترابری تا ساختمان و مسكن و شهرسازی شامل می‌شود كه در بطن خود مفاهيم متعالی حركت و سكونت را دارا است، نمودی فلسفي نيز دارد؛ انسان همواره در حال حركت به سوی خالق يكتاست و در اين مسير پيوسته در راستای بازنمود تفكر و انديشه است كه می‌توان نتيجه آن را به سكونت ذهنی تعبير كرد؛ آنجا كه انسان با خلق و گرامی داشته شدن به آرامش درونی می‌رسد.


بدين طريق همايش، نگرشی از فلسفه زندگی را در نهادهای برتر و چهره‌های ماندگار، تثبيت می‌كند و از اين راه بر اهميت آن تاكيد دارد، كه می‌توان از آن به عنوان مهم ترين خصوصيت همايش نام برد. ويژگي دوم، استمرار آن است. در گذشته برخی همايش‌ها و جايزه‌ها را شاهد بوديم كه يا در دفعات اول خاتمه يافتند و ديگر اثری از ادامه آنها ديده نشد مثل «جايزه استاد حامی»؛ يا با روال و ترتيبات يا شكوه و جلال اوليه ادامه نيافت مانند «جايزه معمار».


استاد معماری دانشگاه تهران با مرتبط دانستن تمامی حوزه‌های راه و شهرسازی، گفت: شهرها با حرکت و وجود انسان‌ها ساخته می‌شوند. نمی‌توان ساختمان‌های خالی و بی‌انتها را تصور کرد که کنار هم چیده شده‌اند و آن را شهر نامید. البته اگر نام شهر به خود گیرد، حتما شهر بی‌روح خواهد بود.


راه‌ها، ارتباط این شهرها و انسان‌ها هستند. امروزه شهرهای ریل‌پایه به عنوان یکی از مهم‌ترین جلوه این ارتباط نمود یافته است. در واقع مسکن را نمی‌توان جدا از شهر دید و شهر را نیز نمی‌توان جدا از راه دید. بنابراین، این ارتباط و پیوستگی همواره وجود دارد. نقش جایزه دادمان از آن جهت مهم است که می‌تواند این امر را بیش از پیش به مردم و متخصصان بشناساند.


مظاهریان در پایان با لزوم ارج نهادن به نام شهید دادمان که جان خود را در راه خدمت به این حوزه ایثار نموده است، برگزاری این همایش توسط سازمان مردم نهاد مرکز متخصصین راه و شهرسازی را بسیار مطلوب دانست و گفت: بسياری از جوايز دولتی در جهان هست كه دارای اعتبار بالايی هستند، اما برگزاری همایش توسط يك سازمان مردم نهاد نيز ويژگی‌های مطلوب و مفيد خود را دارا است كه اين ويژگی‌ها در برخی موارد می‌تواند متفاوت با جشنواره‌ها و جوايز دولتی باشد.

 

گفتنی است، دومین همایش جایزه دادمان، ۱۶ اسفند ماه ۹۶ در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;