یا دانشجو یا هیچ!

روح اله واصف/سردبیر و مدیر مسئول پایگاه خبری تاسیسات نیوز: به نام خدا/ همکاران گرامی سلام و خدا قوت؛ در هیاهوی بالا و پایین رفتن دلار، برجام، سویه جدید و دود و سرما، روز دانشجو آمد و رفت. چنان بی‌سروصدا که حتی نشست‌های مسئولان در دانشگاه‌ها نیز چندان پوشش خبری نیافت که البته برمدار سال‌های قبل بود. چون دانشجویان بی‌مهابا بر مدیران می‌تازند و این نقد بی‌رحمانه مجال انتشار نمی‌یابد.
قصد بررسی سیاسی این روز مهم را ندارم باوجودآنکه ذات آن سیاسی و برخاسته از روح آرمان‌گرایانه کسانی است که به دنبال جامعه‌ای مدنی گشته‌اند و حاضرند برای دست یافتن به این مدینه فاضله دست از جان بشویند.
روز دانشجو شاید بتواند تلنگری برای همه ما باشد که فکر کنیم در دایره این جهان مدور، در کجا ایستاده‌ایم و برای ذات پاک انسانی خود چقدر دانش خریده‌ایم. در کجای این مدار هستیم؟ آیا در مرکزیم و همه به دور ما می‌گردند و یا مرکزی مطمئن را یافته‌ایم و به دور آن می‌گردیم؟ مهم نیست که چه هستیم. مدیر یا طراح یا ناظر یا کارمندی ساده. مهم این است که نسبت ما با دانش چیست.
سرعت آموختن ما چگونه است. آیا برای یادگرفتن برنامه‌ای داریم؟ آخرین کتابی که خوانده‌ایم کی بوده است؟ آخرین دوره آموزشی را به اجباری رفته‌ایم و مدام چرت زده‌ایم یا به دنبال یک کلاس جدید هستیم؟
بیشتر بخوانید
وقتی از ایلان ماسک پرسیده شد چگونه به فکر ساخت موشک برای مسافرت افتاد، جواب می‌دهد: «من کتاب می‌خوانم». البته او در مطالعه تنها نیست؛ یک نظرسنجی از ۲۳۳ فرد ثروتمند نشان می‌دهد که اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق (۸۸٪) هرروز ۳۰ دقیقه یا بیشتر را به مطالعه اختصاص می‌دهند. این یعنی عادت به دانشجو بودن!
شاید لازم است کمی خودتکانی کنیم و به بهانه این روز بزرگ و به یاد روزهای خوش دانشجویی در دانشگاه برنامه دانش خود را از نو بنویسیم.
در حدیثی عجیب از امام صادق (ع) می‌خوانیم که “مردم بر سه دسته شوند: دانشمند و دانشجو و خاشاک روی آب”. این جملات تکلیف ما را روشن می‌کند که چون عموم ما دانشمند نیستیم؛ پس مخیریم که بین دانشجو بودن و هیچ بودن یکی را انتخاب کنیم!
تا بعد!
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;