یارانه بیشتر برای مصرف بیشتر برق

به گزارش تاسیسات نیوز، در حالی وزیر نیرو افزایش قیمت برق برای مشترکین پرمصرف و کم مصرف را ناعادلانه نامیده است که در دولت یازدهم تاکنون 2 مرتبه تعرفه های برق بدون توجه به روش های مرسوم و هوشمندانه در دنیا افزایش یافته وتمام پله های مصرف با یک درصد یکسان افزایش قیمت داشته است.





یکی از حامل‌های انرژی که به صورت یارانه‌ای در اختیار مردم قرار می‌گیرد انرژی برق است. در حال حاضر هزینه تولید، انتقال و توزیع برق در کشور بدون در نظر گرفتن هزینه سوخت حدود 100 تومان برای هرکیلووات ساعت است در حالیکه مشترکین به صورت میانگین 50 تومان برای هر کیلووات ساعت پرداخت می‌کنند. 2 برابر بودن هزینه تولید برق در کشور حتی با وجود نادیده گرفتن هزینه سوخت نسبت به هزینه پرداختی مشترکین بدهی عظیمی را متوجه وزارت نیرو در سال‌های اخیر کرده است.

 

 

 

 

برطبق آخرین اطلاعات موجود بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران و تولیدکنندگان برق کشور بیش از 28 هزار میلیارد تومان است که ادامه این روند در پرداخت یارانه باعث افزایش این بدهی خواهد شد. یکی از راهکارهایی که برخی از کشورهای پیشرفته برای کاهش پرداخت یارانه در تولید برق و اصلاح نظام اقتصادی صنعت برق خود ارائه کرده اند به کار گیری نظام تعرفه‌گذاری پلکانی-افزایشی است. در این نظام ، با توجه به روند مصرف عموم مردم، میزان مشخصی از هر حامل انرژی به عنوان الگوی مصرف تعریف می‌کند و هزینه مصرف کمتر از الگو، ارزان‌تر تعیین می‌شود. با عبور مصرف از مقدار الگو، قیمت به صورت ناگهانی افزایش می‌یابد تا مشترکین پرمصرف با پرداخت هزینۀ واقعی انرژی، رفتار خود را اصلاح کنند و فشار افزایش قیمت نیز از عموم مردم برداشته شود.

 

 

 

 

از طرف دیگر اگرچه در حال حاضر تعرفه‌های برق به صورت پلکانی تعیین شده اند و متناسب با افزایش مصرف برق، تعرفه پلکانها افزایش می‌یابد اما با توجه به قیمت برق صادراتی به کشور عراق(350 تومان برای هر کیلووات ساعت)، تمام پلکانهای برق یارانه‌ای هستند. به عبارت دیگر مصرف برق بیشتر با دریافت یارانه بیشتر همراه خواهند بود.

 

 

 

 

در همین رابطه چیت چیان وزیر نیرو در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما اعلام کرده است که قیمت برق در کشور ما بسیار پایین است و ارزان بودن قیمت برق در کشور سبب شده است که مردم در مصرف این انرژی کمترین دقت را داشته باشند. وی همچنین با تایید نظام تعرفه‌گذاری پلکانی-افزایشی گفته است که « ما نمی‌خواهیم قیمت برق بدون منطق و بصورت یکسان برای همه افزایش یابد.»

 

 

 

 

اذعان وزیر نیرو به ناعادلانه بودن افزایش یکسان برق برای مشترکین پرمصرف و کم مصرف در حالی صورت گرفته است که از سال 93 تاکنون 2 مرتبه تعرفه های برق بدون توجه به روش های مرسوم و هوشمندانه در دنیا افزایش یافته است و تمام پله های مصرف با یک درصد یکسان افزایش یافته است. دفعه اول، در بهار سال 93 قیمت برق برای تمام مشترکین پرمصرف وکم مصرف به میزان 24% و دفعه دوم در زمستان سال 93 قیمت برق برای تمام مشترکین به میزان 10% افزایش یافت. این روش ناعادلانه سبب شده است که مشترکین پرمصرف به الگوی نادرست خود در مصرف انرژی برق ادامه دهند وانگیزه بالایی برای تغییر الگوی خود نداشته باشند.

 

 

 

 

بنابراین با توجه به تاکید وزیر نیرو مبنی بر ناعادلانه بودن افزایش قیمت برق برای مشترکین پرمصرف و کم مصرف لازم است که در مرحله اول اول قیمت برق خارج از الگوی مشترکین پرمصرف را به گونه‌ای تعیین کند که انگیزه بیشتری برای تغییر الگوی مصرف برق خود داشته باشند. در این صورت علاوه بر حذف یارانه پنهان این دسته از مشترکین نیاز به افزایش تولید برق در کشور کاهش خواهد یافت.

 

 

 

منبع: دولت بهار

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;