گیلان، آماده صادرات برق

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، استان گیلان در زمینه تولید انرژی برق مشکلی ندارد و علاوه‌بر تامین نیازهای داخل استان، مازاد بر مصرف انرژی برق به استان‌های همجوار و در صورت درخواست به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.





عظیم بلبل‌آبادی، مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان در جلسه آموزشی کاهش هزینه‌های برق مصرفی گفت: با توجه به ظرفیت نامی تولید انرژی برق استان (2816 مگاوات) و در نظر گرفتن بیشترین مصرف استان یعنی پیک بار غیر همزمان در 25 مرداد سال گذشته که 1542 مگاوات بود، مازاد بر مصرف انرژی برق تولیدی به استان‌های همجوار همچون مازندران، آذربایجان، تهران و زنجان صادر می‌شود، همچنین با خط ارتباطی 230 کیلوولت امکان تبادل انرژی با کشور همسایه جمهوری آذربایجان نیز فراهم است که حسب ضرورت و درخواست، تبادل انرژی صورت می‌گیرد.





وی ادامه داد: چون در جمهوری آذربایجان خطوط 230 کیلوولت وجود ندارد تبادل انرژی در ولتاژ 110 کیلوولت صورت می‌گیرد. مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان افزود: یک میلیون و 306 هزار مشترک در بخش توزیع نیروی برق و 5 مشترک فوق توزیع و صنعتی در استان از نعمت انرژی برق بهره‌مند هستند. ظرفیت منصوبه و نامی تولید انرژی برق در گیلان 2816 مگاوات است که از سه نیروگاه سوخت فسیلی و سه نیروگاه تجدیدناپذیر بادی و آبی منجیل و آبی سد تاریک برای تولید انرژی برق بهره می‌گیریم.





مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان در مورد ذخیره عملیات و طرح‌‌های تابستانی گفت: برای ذخیره عملیات و طرح‌های تعطیلات تابستانی سال گذشته حدود 3 میلیارد تومان هزینه شد که در نتیجه در اوج مصرف شبکه، کاهش بار متوسط 32/ 7 مگاوات صورت گرفت و در طرح تعطیلات تابستانی نیز در روزهای اوج بار مصرف حدود 20 مگاوات کاهش بار مصرف صورت گرفته است.





بلبل آبادی فرهنگ سازی در مدیریت مصرف انرژی برق را مورد تاکید قرار داد و افزود: چه چالش‌ها وجود داشته باشند و چه نداشته باشد، مدیریت مصرف انرژی برق باید مورد توجه قرار گیرد.مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان به اقدامات ضربتی تابستان امسال اشاره و اعلام کرد: افزایش ظرفیت نامی پست صومعه سرا به 2 برابر یعنی از 15 به 30 مگاوات و همچنین آزادسازی یک پست سیار که در مواقع ضروری و اضطراری مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت از جمله این طرح‌ها هستند.





بلبل‌آبادی به موضوع ترانسفورماتور کم‌صدا در گیلان اشاره کرد و گفت: طی 8 ماه گذشته برای اولین بار در کشور، شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان پیشنهاد استفاده از ترانسفورماتور کم صدا را ارائه داد. خوشبختانه طراحی و ساخت این دستگاه از سوی شرکت سازنده با موفقیت پایان یافت و اولین ترانسفورماتور کم صدا در گیلان در پست 63/ 20 کیلوولت توحید گلسار رشت نصب خواهد شد.






وی به پیشتازی برق گیلان در اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: در هفتمین جلسه اقتصاد مقاومتی که با حضور استاندار تشکیل شد، 23 طرح اقتصاد مقاومتی شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان به تصویب رسید که بار مالی اجرای این طرح‌ها 54 میلیارد و 300 میلیون تومان است. این در حالی است که بین شرکت‌های سهامی برق منطقه‌ای کشور، شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان برای اولین بار پیشنهاد اجرای طرح‌ها را از محل تبصره قانون بودجه سال جاری ارائه داده و در این بخش برق گیلان در کشور پیشتاز است.

 

 

 

 

مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان در مورد توسعه شبکه گفت: با توجه به تنگناهای مالی، راه‌های مختلف شناسایی منابع سرمایه‌گذاری در توسعه شبکه در حال انجام است و طی 17 ماه گذشته مجوزهای اخذ وام از بانک توسعه اسلامی، صندوق اکو، فاینانس چین، فاینانس بین‌المللی، فروش اوراق مشارکت، فاینانس ریالی و بانک ‌های داخلی مد نظر قرار گرفت و همه این موارد با جدیت تمام در حال پیگیری است. براساس اقدامات و پیگیری‌های انجام شده قرار است 262 میلیارد تومان وام از بانک توسعه اسلامی، 59 میلیارد تومان از صندوق اکو، 177 میلیارد تومان از فاینانس چین، 237 میلیارد تومان از فاینانس بین‌المللی به صورت وام اخذ شود که مراحل مقدماتی و اداری و تشریفات قانونی آنها در حال پیگیری است.





بلبل‌آبادی گفت: در استان ظرفیت انرژی تجدیدپذیر در بخش باد حدود 3 هزار مگاوات بوده و به همین منظور طی 10 ماه گذشته جلسات متعددی با شرکت‌های اروپایی و داخلی برگزار شد و تاکنون 2 شرکت اروپایی هر یک با ظرفیت تولید انرژی برق 100 مگاوات موافقت‌‌های اولیه را اخذ کردند و در حال فراهم آوردن سایر مراحل انعقاد قرارداد رسمی هستند. تاسیسات موجود با ظرفیت نامی حدود 92/ 4مگاوات از ظرفیت انرژی باد 3 هزار مگاواتی (انرژی تجدیدپذیر) بهره می‌گیرد.وی خاطرنشان کرد: مدیریت مصرف انرژی برق به معنی مصرف نکردن برق نیست، بلکه بر عکس به هر مقداری که مورد نیاز و احتیاج باشد از انرژی برق مصرف کنید و از این نظر هیچ‌گونه محدودیتی نیست اما فقط تاکید داریم که مصرف برق به صورت درست و بهینه باشد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;