گواهینامه فنی به ساختمان اعطا می شود

 

اعطای گواهینامه ‌فنی ساختمان در حوزه مصرف انرژی، مقاومت در برابر آتش، رتبه بندی آکوستیکی و دسترسی معلولین از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی فراهم شد.

به گزارش تاسیسات نیوز، طبق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مسئولیت نظارت عالیه، اجرای ضوابط و مقررات ساختمان در طی مراحل طراحی و اجرای تمامی ساختمان‌ها بر عهده وزارت راه و شهرسازی می‌باشد.

اگر چه طبق ماده ۳۵ قانون مذکور، این موضوع به شکل توقف پروژه و یا اصلاح نواقص پیش‌بینی شده است، ولی در عمل، اجرای آن بسیار دشوار بوده و می‌تواند تبعات فنی و اقتصادی زیادی را در برداشته باشد.

راه حل دیگری که در اکثر کشورهای پیشرفته نیز دارای اهمیت بیشتری می‌باشد، فرآیندهای پیشگیرانه می‌باشد که از ابتدای طراحی تا اعمال نظارت عالیه پیش‌بینی و اجرایی می‌شود.

اجرای این فرآیند، علاوه بر سهولت در اجرا، جلوگیری از مشکلاتی همچون توقف کار و تحمیل هزینه‌های تخریب یا اصلاح، باعث افزایش سطح اطمینان از رعایت مقررات شده و در نهایت به ارتقای کیفیت و عملکرد ساختمان منجر خواهد شد.

در این راستا، مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی با توجه به توان تخصصی خود، صدور گواهینامه فنی (اختیاری) و برچسب‌های تخصصی (Labelling) برای ساختمان را از طریق نظارت عالیه بر طراحی و اجرای ساختمان‌ها، مطابق با الزامات مقررات ملی ساختمان و در مرحله اول در حوزه‌های تخصصی رده‌بندی مصرف انرژی بر اساس مبحث۱۹، کنترل الزامات ایمنی در برابر آتش مطابق مبحث ۳، کنترل الزامات آکوستیک مطابق با مبحث ۱۸ و کنترل الزامات دسترسی معلولین در دست پیگیری دارد.

 

منبع مرکز تحقیقات، راه و شهرسازی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;