گنجی به نام خورشید

خورشید ۱۵۰ میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد اما با وجود مسافت زیاد این گنج بی پایان، جوانان خلاق بسیاری تلاش می کنند روزی خود را در این گوی آتشین که قلب منظومه شمسی است پیدا کنند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، ایران در کمربند تابشی خورشید قرارد دارد و در شرایطی که تجدید منابع فسیلی میلیون ها سال طول خواهد کشید می توان از خورشید به عنوان یک منبع جایگزین برای تولید انرژی و درآمد استفاده کرد.
متوسط فاصله زمین از خورشید حدود ۱۵۰ میلیون کیلومتر است و نور این فاصله را تنها در هشت ثانیه می پیماید تا به زمین برسد.
در دهه های اخیر تلاش های زیادی در سراسر جهان برای عملی کردن استفاده از نور خورشید به عنوان انرژی صورت گرفته است.
مزایای استفاده از انرژی خورشیدی
یکی از دغدغه های امروزه بشر تامین انرژی است و استفاده از پنل های خورشیدی با توجه به مزایای فراوان آن می تواند بخشی از این نیاز را برطرف کند.
کارشناسان معتقدند انرژی خورشیدی بدون ایجاد آلودگی با عمر زیاد، استهلاک کم، بی نیاز از نیروی متخصص و فناوری بالا، رایگان و در دسترس همگان قرار دارد.
این کارشناسان مهمترین مزیت استفاده از انرژی خورشیدی را سازگار بودن آن با محیط زیست می دانند.
همچنین نیروگاه‌های خورشیدی به صورت شبکه‌های کوچک و ناحیه‌ای در پشت بام خانه ها و هر جای دیگری امکان نصب دارند و به دلیل نزدیکی به محل مصرف هزینه و تلفات شبکه‌های انتقال و توزیع سنتی را ندارند.
به تازگی کمیته امداد امام خمینی (ره) در کهگیلویه و بویراحمد برای ایجاد اشتغال با پرداخت تسهیلاتی به مددجویان زیرپوشش به توسعه پنل های خورشیدی در سطح استان اقدام کرده است.
پنل های خورشیدی با تولید روزانه انرژی و فروش آن به شرکت برق برای این مددجویان تولید درآمد می کنند.
تحول اقتصادی با انرژی خورشیدی
در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی سرمایه گذاری بر روی انرژی‌های تجدید پذیر به‌عنوان ظرفیتی تحول آفرین در آینده صنعت برق کشور محسوب می شود.
استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر به‌عنوان ظرفیتی فراموش شده در سالهای قبل در کنار سایر طرح‌های نوآورانه و امیدبخش دولت فصل جدیدی را در عرصه تحول صنعتی، اقتصادی، رفاهی و اجتماعی کشور ایجاد کرده است.
کارشناسان معتقدند که این صنعت پاک جایگزین قابل اطمینانی برای سوخت‌های فسیلی و گره گشای بسیاری از چالش‌های منابع حیاتی و زیست محیطی در آینده خواهد بود.
بررسی های کارشناسان نشان می‌دهد که ایران در زمینه برخورداری از منابع مختلف انرژی، یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان به حساب می آید و علاوه بر وجود منابع گسترده سوخت‌های فسیلی و تجدیدناپذیر نظیر نفت و گاز دارای قابلیت فراوان انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله باد، خورشید، زیست توده و زمین گرمایی است.
ایران در منطقه‌ای واقع شده که با داشتن میانگین ۳۰۰ روز آفتابی از نظر دریافت انرژی خورشیدی در بالاترین رده‌ها قرار دارد و این امر ظرفیت خوبی را برای استفاده از گنج خدادادی فراهم می کند.
استفاده از انرژی خورشیدی به دلیل دسترسی آسان و سهولت تبدیل به انرژی الکتریکی، سازگاری با محیط زیست و تجدیدپذیری، بسیار مطلوب است.
به گفته کارشناسان و براساس تحلیل‌های انجام شده تا سال ٢٠٢۵ سهم انرژی‌های تجدیدپذیر به ١٠ درصد مصرف انرژی جهانی خواهد رسید.
دولت تدبیر و امید در راستای توسعه و فرهنگ سازی استفاده بهینه و بهره‌وری صحیح از انرژی‌های تجدیدپذیر، خرید تضمینی برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر را در دستور کار خود قرار داده و با انعقاد تفاهم نامه‌های ۲۰ ساله با اشخاص حقیقی و حقوقی و سایر متقاضیان زمینه فعالیت‌های اقتصادی و توسعه این فناوری جدید را حتی در دورترین و سخت گذرترین مناطق روستایی و عشایری فراهم کرده است.
قانون دستگاه های اجرایی را موظف به نصب نیروگاه خورشیدی می کند
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس قانون تمامی دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان باید تا شهریور ۹۷ نسبت به اجرای این مهم اقدام کنند.
داوود راهزادی تصریح کرد: بر اساس بند ۲ این تصویب نامه هر دستگاهی که نسبت به انجام این مهم تا تاریخ ۳۱ شهریور سال ۹۷ اقدام نکند تعرفه ۲۰ درصد برق مصرفی آن بر اساس میانگین نرخ تضمینی برق از تجدیدپذیر محاسبه می‌شود.
وی افزود : از سال گذشته تاکنون برای نخستین بار ۷۱ نیروگاه خورشیدی یک کیلوواتی روستایی به روستا نشینانی که در مناطق بسیار سخت گذر و کوهستانی ساکن هستند واگذار شده است.
اجرا و نصب پنل‌های خورشیدی نویدی برای اشتغال مددجویان کمیته امداد
با هدف اشتغال و درآمدزایی مددجویان کمیته امداد، سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) نیروگاه خورشیدی پشت بامی را در منازل مددجویان کهگیلویه و بویراحمد نصب و راه اندازی می‌کند.
رئیس اداره طرح‌های اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره) استان گفت: با هدف ایجاد اشتغال و خودکفایی برای مددجویان زیر پوشش، طرح تولید برق خورشیدی توسط مددجویان کهگیلویه وبویراحمد اجرا می‌شود.
لطف الله شهبازی پور افزود: با اجرای طرح پنل‌های خورشیدی هر خانوار ماهانه بین هفت تا ۹ میلیون ریال درآمدزایی دارد که بخشی از این درآمد بابت پرداخت اقساط تسهیلات اجرای طرح کسر و بقیه درآمد به حساب خانوار واریز می‌شود.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۰ پنل خورشیدی در روستای وزگ با اعتبار ۲ هزار و ۷۰۰ میلیون ریال در منازل مسکونی مددجویان این روستا به بهره برداری رسیده است افزود: در صورت رضایت مددجویان و تخصیص اعتبار در این زمینه تا پایان امسال ۱۳۷ طرح پنل خورشیدی در منازل مددجویان امداد استان نصب و وارد مدار می‌شود.
شهبازی پور با تاکید بر اینکه برق تولید شده انرژی خورشیدی توسط اداره برق از مددجویان خریداری می‌شود اضافه کرد: مددجویان متقاضی به زودی از این طرح برخوردار می‌شوند و از این طریق می‌توانند منبع درآمدی پایدار کسب کنند.
رئیس کمیته امداد منطقه یک شهر یاسوج هم با اشاره به اینکه نصب پنل‌های خورشیدی فرصتی مناسب برای اشتغال‌زایی نیازمندان است گفت: با اجرای این طرح در روستای وزگ برای ۱۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۵ نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد شده است.
احمد قبادپور افزود: برای اجرای این طرح، به مددجویان متقاضی واجد شرایط مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال وام قرض الحسنه از محل منابع بانکی و صندوق قرض الحسنه امداد ولایت با بازپرداخت ۶۰ ماهه پرداخت می‌شود.
وی با بیان اینکه طرح نیروگاه خورشیدی به طور کامل بومی است ادامه داد: این طرح دارای بازدهی مناسبی برای تولید برق است که می‌تواند به عنوان یک فرصت استثنایی برای اشتغال و توانمندسازی خانوار‌های تحت حمایت از آن بهره برد.
رئیس گروه مدیریت مصرف برق شرکت توزیع برق استان تولید و استفاده از انرژی پاک، جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر‌ها و تأمین معیشت مددجویان تحت حمایت را از مزایای اجرای این طرح تولید برق خورشیدی برشمرد و گفت: هر پنل خورشیدی توانایی تولید پنج کیلو وات در ساعت برق را دارد که در مجموع ۹ هزار کیلو وات ساعت برق به صورت سالانه تولید می‌شود.
پیمان پورمعرفت میزان برق هر پنل را یک کیلووات عنوان کرد و افزود: هر پنل به راحتی می‌تواند برق سه خانوار را در روز‌های آفتابی تأمین کند و پنل‌های خورشیدی کنونی توان تأمین برق وسایلی مانند کولر آبی، یخچال، تلویزیون، لامپ‌ها و سایر وسایل برق کوچک‌تر را دارد.
وی با اشاره به مصوبه هیات دولت مبنی بر استفاده ۲۰ درصدی دستگاه‌های اداری و خصوصی استان از انرژی‌های نو گفت: هم اکنون برخی ادارات استان از این ظرفیت استفاده می‌کنند.
۳۲ هزار و ۶۸۷ خانوار با جمعیتی افزون بر ۸۰ هزار نفر زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) کهگیلویه و بویراحمد هستند.
۲۴۰ هزار اشتراک برق در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که حدود ۱۹۰ هزار اشتراک آن خانگی است.
مردم می‌توانند با نصب نیروگاه خورشیدی هم یک منبع درآمد مطمئن و خوب برای ۲۰ سال آینده خود ایجاد کنند و علاوه بر داشتن درآمد پایدار از آلودگی هوا بکاهند و موجب توسعه ملی شوند.
روی آوردن به این همسایه پرنعمت خدادادی در مواقع اوج مصرف و قطع شبکه انتقال برق و همچنین مواقع بحرانی مانند سیل و زلزله می تواند ضرورت استفاده از آن را برای همه پر رنگ تر کند.
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;