گل به خودی

روح الله واصف

 

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره 205 میباشد.


همکاران عزیز سلام و خدا قوت


اوضاع نامناسب اقتصادی در صنعت ساختمان خود را نشان داده و ناتوانی بخش دولتی در تعریف پروژه‌های جدید باعث تشدید مشکل شده است. شرکت‌های مشاوری که تا دیروز به راحتی با بخش دولتی کار می‌کردند امروزه دچار بیکاری شده‌اند و طبیعی است که این سیل به شرکت‌های کوچک‌تر هم رسیده است.


در این بحرآن‌که البته مسبوق به سابقه است و قبلاً هم چنین دورانی را تجربه کرده‌ایم، چه باید کرد و راهکار چیست؟ آیا به قول مدیرعامل یکی از شرکت‌های مشاور همکار باید منتظر بمانیم تا از آن‌ها کسی گل بزند؟ بدیهی است که چنین چیزی ممکن نیست و شاید نتوان چنین عمری داشت!


وجود هزاران پروژه بزرگ دولتی و خصوصی که در سال‌های قبل اجرا شده است یک فرصت بزرگ و جدید در این روزهای بیکاری است. پروژه‌هایی که در دوران وفور انرژی و آب ساخته شده است اکنون لازم است بازطراحی و بازپیرایی شود.


بسیاری تجهیزات به‌کاررفته قدیمی شده و لازم است اورهال یا تعویض گردد. این تجهیزات تاسیساتی باید با تجهیزاتی تعویض شود که مصرف انرژی بسیار کمتر و عمر طولانی‌تری دارد. اکنون کشور ما با بحران انرژی و آب روبروست و از چنین طرح‌هایی استقبال می‌شود. مهندسان جوان‌تر که با طرح‌های جدیدتر آشنا هستند و حوصله مطالعه متون مفصل و ارائه ایده‌های جدید را دارند باید در کنار مهندسان مجرب کارهای قدیم را مرور و بهینه کنند.


نقش مؤثر و جدی جامعه مهندسان مشاور و انجمن صنعت تاسیسات به‌عنوان متولی این امر را نمی‌توان نادیده گرفت.


مطمئنم که میدان ارشد این جوامع و انجمن‌ها خود نگران وضع موجودند و حتماً رایزنی‌های خود را آغاز کرده‌اند. در این روزها که هفته‌های پرمصرفی را پیش رو داریم سلام آن‌ها به هر مقام مسئول بی علیک نخواهد بود. تصور کنید اگر قرار باشد دیگ‌ها و چیلرهای پرمصرف قدیمی تعویض شود چه حجمی از نیاز برق و آب و گاز کشور کم می‌شود. نیاز به چند نیروگاه جدید منتفی می‌شود، خرید چه تعداد اسپلیت وارداتی حذف می‌شود و چه حجمی از فروش کالا و خدمات داخلی ایجاد می‌شود.


حتی آموزش سیستم‌های جدید نیز برای همگان ضروری می‌گردد و البته پیمانکاران اجرا نیز به میدان می‌آیند.


قبل از آن‌که دیگران برای ما گل بزنند خودمان باید به فکر حمله باشیم. دیگران مشغولیات دفاعی و حمله خود را دارند. همیشه هم اشتباه نمی‌کنند.


تا بعد!

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;