گرمایش تابشی مرکزی

گرمایش تابشی مرکزی پرتو در محیط‌های مختلف صنعتی، ورزشی، غیرصنعتی که دارای سقف بلند و ارتفاع زیادی هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم گرمایشی شامل یک دستگاه مشعل با توان مختلف و باند تابشی است که مشعل خارج از سالن قرار می­‌گیرد و باند تابشی در سالن نصب، و از طریق ساطع کردن امواج الکترو مغناطیسی فضا را گرم می­‌کند و همچنین می‌توان باند را به وسیله تورهای محافظ محصور کرد و عمر باند تابشی را افزایش داد.
این سامانه گرمایش تابشی مرکزی نیاز به لوله‌کشی گاز و کابل‌کشی برق ندارد و این امر موجب کاهش هزینه در بخش انرژی خواهد شد. قابلیت مهم این سامانه انعطاف‌پذیری این سیستم با هر نوع سازه و ساختمان است. هنگام نصب و استفاده می‌توان مشعل را خارج از سالن قرار داد به این صورت گازهای حاصل از احتراق به کمک دودکش به بیرون انتقال می­‌یابد.
محصولات گرمایشی تولید شرکت‌های ایتالیایی SYSTEMA و  STAR PROGETTI هستند.
مزایای استفاده از سامانه گرمایش تابشی مرکزی
کاهش مصرف سوخت و صرفه اقتصادی
قابلیت برنامه‌نویسی، مدیریت پایش
قابلیت انطباق با هر نوع سازه
نصب و نگهداری آسان
حذف موتورخانه
ایمنی بسیار بالا
سلامت محیط
کلیات سامانه گرمایش تابشی مرکزی (Central Unit)
سامانه‌های گرمایش تابشی مرکزی پرتو که برای صنایع بزرگ و فضاهای ورزشی با ارتفاع سقف زیاد گزینه بسیار مناسبی محسوب می­‌شوند، به طور کلی شامل مجموعه احتراق و مجموعه باند تابشی است. در این نوع سامانه مشعل معمولا خارج از سالن نصب شده و باند تابشی با گردش در سالن، فضای آن را از طریق ساطع کردن امواج الکترومغناطیس گرم می­‌کند. ظرفیت حرارتی این نوع مشعل­ها از ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلووات بوده و با توجه به ظرفیت حرارتی بالا، این سیستم ها می ­توانند جایگزین چندین سیستم با ظرفیت پایین ­تر شده و با کاهش هزینه­ های جانبی از قبیل لوله­ کشی، کابل­ کشی و تابلو برق صرفه‌جویی زیادی را موجب گردند. تصویر زیر شکل کلی سامانه پرتو را نشان می‌­دهد.
شماتیک سامانه گرمایش تابشی مرکزی پرتو
توان گرمایی و شکل ویژه محفظه احتراق سامانه­های مرکزی شرکت اخگرتابش نتایج مثبتی چون بهبود عملکرد فن مکنده و تضمین بازیافت جریان گرمایی با دبی بالغ بر ۴۰۰۰ مترمکعب بر ساعت را موجب می­گردد. این امر کاهش فشار گاز (سوخت) در فرآیند ترکیب هوا و گاز را موجب شده که افزایش بازدهی و کاهش مصرف انرژی را به دنبال دارد. پخش یکنواخت گرما در نتیجه استفاده از لوله‌­های خاص تابشی (متفاوت از لوله‌­های به کار رفته در سامانه‌ های موضعی) نیز افزایش کارایی و توان حداکثری سامانه را تضمین می‌کند.
تصویر زیر نمایشگر ساز و کار احتراق و توزیع گرما در سامانه پرتو است.
ساز و کار احتراق و توزیع گرما در سامانه­ مرکزی
مزایای سامانه گرمایش تابشی مرکزی پرتو
  • کاهش مصرف سوخت و صرفه اقتصادی
سامانه مرکزی شرکت اخگرتابش ضمن بهره ­گیری از الگوی تابشی، به صورت قابل ملاحظه­ ای کاهش مصرف سوخت در مقایسه با سامانه‌های گرمایشی متداول با الگوی گرمایش همرفت را به دنبال دارند. آسایش گرمایی در سامانه مرکزی به واسطه عدم چرخش هوا با سهولت بیشتری حاصل شده و این به معنای مصرف کمتر انرژی است. در یک برآورد کلی، بازده سامانه‌های مرکزی متجاوز از ۹۳ درصد بوده و چنان که در نمودار شماره ۱ نشان داده شده، به ویژه در سالن­ های با ارتفاع سقف زیاد (بیش از ۵ متر) اتلاف انرژی در نتیجه جایگزینی سامانه­‌های مرکزی با سامانه­‌های متداول (عموما همرفتی) به شدت قابل ملاحظه خواهد بود.
درصد کاهش مصرف انرژی سامانه پرتو در مقایسه با سامانه­ های سنتی
نمودار زیر روند بازگشت سرمایه را در نتیجه به کارگیری سامانه مرکزی نشان می­‌دهد. بدین ترتیب ملاحظه می­‌شود که اگرچه هزینه اولیه تجهیز سالن با سامانه مرکزی در مقایسه با سامانه­‌های متداول همرفت بیشتر است، اما کاهش مصرف انرژی در سامانه مرکزی موجب برابر شدن هزینه‌­ها بعد از ۳ سال شده و از آن پس شیب زیاد هزینه تامین انرژی در سامانه­‌های همرفت به شدت از سامانه مرکزی فاصله می‌­گیرد.
روند بازگشت سرمایه
  • قابلیت انطباق با هر نوع سازه
سامانه گرمایش تابشی مرکزی پرتو به سبب قابلیت انعطاف­پذیری بالا برای هر نوع سازه و ساختمان با اشکال غیرمتعارف و یا شرایط خاص ایده‌­آل هستند. انجام محاسبات دقیق به کمک نرم ­افزار طراحی شده توسط شرکت اخگرتابش و نیز مهارت تیم اجرایی شرکت در فرآیند نصب باندهای تابشی، تشکیل چتر گرمایی در مساحتی بین ۲۵ تا ۱۶۰ مترمربع با توانی بین ۵۰ تا ۳۰۰ کیلووات را ممکن می‌­سازد. همچنین این سامانه توانایی انطباق با نیاز مصرف­‌کننده را در نتیجه استفاده از سوخت­‌های گاز طبیعی، LPG و گازوئیل داشته و می‌­تواند در انواع تک لوله یا دو لولهU شکل مورد استفاده قرار گیرد. در تصویر زیر انعطاف­ پذیری خط لوله نشان داده شده است.
  • مدیریت گرمایی و سلامت محیط
چیدمان سامانه پرتو می­‌تواند در نتیجه جهت­‌دهی به امواج تابشی، مدیریت گرمایی مناسب با نیاز مصرف­‌کننده را موجب گردد. بدین ترتیب مصرف انرژی صرفا برحسب نیاز صورت گرفته و از اتلاف سوخت جلوگیری می­‌گردد. حذف چرخش هوا -که ماهیت الگوی گرمایش همرفت در سامانه­ های متداول است- در سامانه مرکزی مانع از پراکندگی گرد و غبار و ذرات معلق گاه خطرناک شده و در نتیجه سلامت محیط کار تضمین می‌شود. در تصویر زیر متمرکز نمودن گرمای تابشی در سامانه مرکزی نشان داده شده است.
چگونگی متمرکزسازی گرمای تابشی در سامانه مرکزی
  • قابلیت برنامه­ نویسی، مدیریت و پایش (Monitoring)
ویژگی منحصر به فرد سامانه پرتو شرکت اخگرتابش، قابلیت تنظیم کارکرد بر مبنای نیازهای خاص مصرف­‌کننده بوده که توسط تیم فنی و طبق تقاضا به عنوان یک امتیاز (Option) به مجموعه اصلی اضافه می­‌گردد. با استفاده از پنل کنترل (Control panel) و سنسورهای تابشی امتیازات زیر مورد انتظار خواهند بود:
شکل منحصر به فرد محفظه احتراق سیستم گرمایش تابشی مرکزی پرتو
برای به حداکثر رساندن تبادلات گرمایی، سامانه پرتو از الگوی خاصی استفاده کرده که در نتیجه آن، گازهای حاصل از احتراق مجددا وارد فن می­‌شوند، به طوری که ۸۰ درصد گازهای تشکیل شده به صورت دائمی داخل محفظه احتراق برگشت داده شده و باز سوزی می­‌شود. بدین ترتیب فرآیند باز- گردش هوای گرم صورت گرفته و در مصرف سوخت صرفه­‌جویی می­‌گردد.
  • باند تابشی
باند تابشی U شکل سیستم گرمایش تابشی مرکزی پرتو که در شکل زیرشامل مجموعه لوله همراه با اتصالات گازبند و مشتمل بر اجزا  و دارای ویژگی­‌های زیر است:
لوله تابشی به قطر خارجی mm ۳۰۰ به طول استاندارد ۶ متر پوشیده شده از رنگ مخصوص مقاوم در برابر حرارت ۸۰۰ درجه سانتی­گراد.
برای ساخت این لوله‌­ها از پرچ­‌های دوگانه (double) استفاده شده که در مقایسه با پرچ­‌های ساده مورد استفاده، بسیار مقاوم‌­تر هستند. این انتخاب در راستای کسب اطمینان از گازبندی اتصالات تحت تنش­‌های حرارتی ضرورت دارد.
اتصالات انبساطی به گونه‌­ای طراحی شده‌اند که افزایش طول لوله ‌ها ناشی از انبساط خطی را تا حد مورد انتظار خنثی می‌سازند. اتصالات یاد شده با الیاف فایبرگلاس نسوز ضخیم و چسب­های حرارتی پوشیده می‌­شوند.
به کمک صفحات فولادی براق یا رفلکتورها (reflector) که بر روی لوله‌­ها قرار می‌‍­گیرند، شار (flux) تابشی جریان یافته به سمت پایین تا ۲۰ درصد افزایش یافته و از این طریق بازدهی دستگاه گرمایش تابشی پرتو ضمن کاهش مصرف انرژی، افزایش می­‌یابد.
بر روی رفلکتورها ورق­‌های عایق قرار گرفته تا مانع از اتلاف انرژی گرمایی از بخش فوقانی باند تابشی شده و بدین ترتیب، فرآیند تابش امواج الکترومغناطیس بیش از پیش تقویت می‌شود.
براکت­های استیل به منظور نگه داشتن لوله­‌ها و رفلکتورها طراحی شده‌­اند. این براکت­ها که توسط زنجیرهای فولادی سایز ۵ آبکاری شده از سقف آویزان شده­‌اند، قابلیت تنظیم ارتفاع باند تابشی را برای کاربر فراهم می‌­سازند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;