استخر را با انرژی خورشیدی گرم کنید

تاسیسات نیوز / سعید سعیدی: اگر منزل شما مجهز به استخر است، اما به‌دلیل هزینه بالای انرژی، قادر به گرم کردن آن نیستید، احتمالاً با فرا رسیدن فصل سرما، به جای لذت بردن از شنا، صرفاً به نظاره کردن استخر از بیرون آب اکتفا می‌کنید. اما راهکارهایی هم برای این کار وجود دارد تا زمان بیشتری از استخر استفاده کنید.
به گزارش تیم ترجمه پایگاه خبری تاسیسات نیوز به نقل از «اینترستینگ اینجینرینگ»، بهره‌مندی از مزایای انرژی خورشیدی برای گرمایش آب استخر، نه‌تنها یکی از این راهکار‌هاست، بلکه سودمندترین استفاده از انرژی خورشیدی در بسیاری از شرایط آب و هوایی محسوب می‌شود. در اینجا می‌خواهیم شما را با نحوه کار سیستم‌های انرژی حرارتی خورشیدی و همچنین اجزای کیت‌های خورشیدی برای گرمایش آب استخر آشنا کنیم.
همانطور که از انرژی خورشیدی می‌توان برای روشنایی خانه، روشن کردن کامپیوتر و غیره استفاده کرد، باید بدانید که انرژی خورشیدی می‌تواند برای گرمایش آب استخر نیز مورد استفاده قرار گیرد، البته به شرطی که دمای محیط خیلی سرد نباشد. در واقع، بسته به اندازه و نوع تاسیسات، انرژی خورشیدی این پتانسیل را دارد که بتواند دمای آب را بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد گرم نگه دارد.
به بیان دیگر، با بهره‌مندی از انرژی خورشیدی می‌توان فصل استفاده از استخر را بیشتر کرد و برای این کار تنها به پنل خورشیدی نیاز خواهید داشت. این پنل‌ها در دو نوع قابلیت استفاده دارند، یک از نوع از آن‌ها آب را به‌طور مستقیم گرم می‌کند به این صورت که آب آزادانه در لوله‌ها جریان دارد و نوع دیگر آب را به صورت غیرمستقیم گرم می‌کند و در استخر نصب می‌شود.
نحوه عملکرد سیستم
کالکتورهای خورشیدی متشکل از لوله‌های پلی‌پروپیلن و یک بخش دیگر است که تشعشعات خورشیدی را جذب می‌کند و از این طریق باعث گرم کردن آب می‌شود. این کالکتورها در واقع با گرم کردن آبی که در آن‌ها در جریان است، تشعشعات خورشیدی را جذب می‌کنند.
آب سرد به کف سیستم وارد می‌شود و از آنجا به لوله‌ها تقسیم می‌شود و همین کار باعث گرم شدن آب می‌شود. به محض اینکه آب شروع به گرم شدن می‌کند، چگالی را از دست می‌دهد و به قسمت بالایی سیستم می‌آید و با فشار پمپ چرخشی به استخر باز می‌گردد.
کیت خورشیدی برای گرمایش آب استخر
به طور کلی، برای استفاده از کیت‌های خورشیدی جهت گرمایش استخر، علاوه بر پمپ موجود، استخر باید دست‌کم به اقلام زیر نیز مجهز باشد.
  • کالکتور خورشیدی: آب با جریان داشتن در این کالکتورها و جذب انرژی خورشیدی گرم می‌شود و به کمک پمپ آب گرم شده به درون استخر باز می‌گردد.
  • فیلترها: با استفاده از این فیلترها، آبی که به استخر باز می‌گردد، عاری از هر گونه آشغال و ناخالصی خواهد بود.
  • شیر انحرافی یا دایورتر: زمانی که آب نیاز به گرم شدن دارد، این شیر انحرافی، جریان آب را به کالکتور خورشیدی هدایت می‌کند. اگر آب داغ نباشد، شیر در حالت بسته خواهد ماند و جریان آب به استخر باز خواهد گشت.
  • کنترل‌کننده دیفرانسیلی: این وسیله با تجهیز به یک حسگر و در نظر گرفتن دمای آب، تعیین می‌کند که چه زمانی شیر انحرافی باید باز و چه زمانی بسته شود.
منبع اینترستینگ اینجینرینگ
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;