گران شدن بنزین پرمصرف‌ها با کارت انرژی

به گزارش تاسیسات نیوز، علی بختیار عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷درباره سرانجام افزایش قیمت بنزین گفت: تاکنون هدفمندی یارانه‌ها مسیر واقعی خودش را طی نکرده است با هدفمندی یارانه‌ها می‌خواستیم به اقتصاد کشور شتاب دهیم.


دلیل اصلی عدم موفقیت هدفمندی یارانه‌ها این بود که ما همزمان با واقعی‌سازی قیمت حامل‌های انرژی و بقیه کالاها، قیمت ارز را واقعی نکردیم و ما هر چه قیمت‌ها را به طور جهشی بالا بردیم اما افزایش نرخ ارز موجب شد که اثر این واقعی‌سازی هم خنثی شود.


وی در ادامه افزود: دولت در لایحه پیشنهادی در تبصره ۱۴ بحث حذف یارانه ۳۲ میلیون نفر از جمعیت کشور را مطرح کرده است. اولا اینکه ما در شناسایی دهک‌ها به دلیل اطلاعاتی که وجود دارد، ضعف داریم. دوما این که احتمال چالش اجتماعی و اعتراضات مردمی با این حذف در بین مردم وجود دارد.


ما در واقع درسال حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می کنیم این درحالی است که کل منابع هدفمندی حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان است. پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی را تعطیل کرده‌ایم و همه منابع کشور را صرف پرداخت یارانه‌ها می‌کنیم.

 

به جای افزایش قیمت بنزین، نرخ گازوئیل را در کشور یکسان‌سازی کنیم

 

بختیار درباره افزایش حامل‌های انرژی به خصوص بنزین و گازوئیل گفت: در رابطه با موضوع تبصره ۱۸ افزایش قیمت بنزین و حامل های انرژی به نظر می‌رسد که بحث بنزین و حامل‌های انرژی از همین مباحثی است که شبیه یارانه چالش برانگیز است. نرخ بنزین در اقتصاد ایران تاثیرات زیادی داشته و هر وقت به نرخ بنزین دست زدیم در شاخص های اقتصادی، نرخ تورم، رشد اقتصادی کاملا آثارش را دیدیم بنابراین به نظر می‌رسد با تجربه‌ای که از سال‌های قبل داریم نباید ما به نرخ بنزین دست بزنیم.


شاید بتوانیم نرخ گازوئیل را به جای بنزین مد نظر قرار دهیم آن هم نه افزایش یکباره بلکه باید یکسان‌سازی کنیم. الان ما گازوئیل را ۵۵۰ تومان به ریل می‌دهیم در حالی که در بقیه بخش ها ۳۰۰ تومان می‌دهیم . علت مقرون به صرفه نبودن حمل و نقل ریلی همین مسئله است در ایران چون با نرخ ۵۵۰ تومان گازوئیل به حوزه ریلی می‌دهیم و از طرف دیگر عوارض بارنامه‌ای ۷۵ درصد از جاده می‌گیریم، ریل صرفه اقتصادی ندارد.

 

وی درباره میزان عوارض بارنامه تاکید کرد: ما اولا نرخ عوارض بارنامه که الان در ترکیه ۴۵ درصد است را باید از ۷۵ درصد به ۶۰ درصد برسانیم که این مسئله باید به صورت پلکانی اتفاق بیافتد. با این نرخ ۶۰ درصد می‌توانیم ترافیک را در حوزه ریل افزایش بدهیم. از طرف دیگر باید نرخ گازوئیل را نیز یکسان سازی کنیم و به ۵۵۰ تومان برسانیم.

 

از منابع حاصل از افزایش قیمت گازوئیل می‌توان در برقی کردن حمل و نقل درون شهری استفاده کرد


بختیار درباره محل استفاده افزایش قیمت گازوئیل گفت: ما می‌توانیم با استفاده از این منابع در زمینه گسترش تاکسی برقی، اتوبوس برقی و واگن استفاده کنیم. طبق قانون برنامه ششم توسعه می‌توانیم با استفاده از یک پنجم این منابع ، ۱۶ هزار تاکسی برقی را به کار ببریم.


اگر ما ده هزار دلار سوبسیت بدهیم رقمش ۶۴۰ میلیارد تومان می‌شود. اگر بتوانیم دو هزار اتوبوس را برقی بکنیم نیاز به ۶۴۰ میلیارد تومان است که خودروسازان نیز برای انجام این مسئله اعلام آمادگی کردند. که مجموع هزینه این حمل و نفل برقی ۱۳۰۰ میلیارد تومان است.

 

این عضو کمیسیون تلفیق ادامه داد: البته برای گسترش واگن‌سازی در داخل کشور نیز ۱۲۰۰ میلیاردتومان نیاز است که مجموعا دو هزار و ۵۰۰میلیارد تومان می‌شود هزینه کرد. بقیه این منابع را صرف طرح‌های نیمه تمام ریلی می‌کنیم که الان حدود ۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان طرح های نیمه تمام ریلی داریم که اگر این طرح‌ها را فعال کنیم، می‌توانیم اقتصادکشور را فعال کنیم و با تزریق پول به طرح‌های نیمه تمام می‌توانیم به رشد اشتغال در کشور کمک کنیم.

 

وی افزود: بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان که از محل افزایش قیمت بنزین به ۱۵۰۰ تومان و افزایش قیمت حامل‌های انرژی به دست می‌آید اما مشخص نیست که این پول به سمت اشتغال برود یا نه. از این نوع طرح‌ها سال‌های قبل تجربه کردیم و بازدهی مناسبی نداشت.

 

با اجرای کارت انرژی می‌توان بنزین را برای پرمصرف‌ها گران‌تر کرد


بختیار در پایان درباره بالابردن قیمت حامل‌های انرژی به خصوص بنزین برای پرمصرف‌ها خاطرنشان کرد: در حوزه پالایش و پخش طرح برندینگ قرار است اجرایی شود که وزارت نفت در این طرح شرکت‌هایی را با برندهای مشخص وارد کشور می‌کند. در این صورت جایگاه‌ها با برندهای مشخص و با کیفیت و قیمت‌های متفاوت بنزین یا گازوئیل را عرضه می‌کنند.


در کشورهای اروپایی که با کیفیت متفاوت و با قیمت متفاوت عرضه سوخت می کنند اما ما در کشور تا الان یک نرخ واحد برای یک نوع کیفیت داریم اگر بتوانیم طرح برندینگ را در سال آینده به کارت انرژی وصل کنیم در این صورت می‌توانیم برای پرمصرف‌ها قیمت بالاتری بگذاریم که بعید است این کار را امسال بتوانیم انجام دهیم.


البته می‌توانیم از همان کارت سوخت به عنوان کارت انرژی استفاده کنیم که فقط به این نیاز دارد تا قابلیت‌های پرداخت قبوض برق، آب و سایر حامل‌های انرژی را اضافه کنیم که برای این مسئله باید سامانه برق و آب را راه‌اندازی کنیم.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;