گذشته و آینده

روح اله واصف / سردبیر تاسیسات نیوز: همکاران گرامی سلام و خداقوت
گذر از سال ها طراحی و اجرای تاسیسات در ایران اتفاقی است که باید بررسی و تحلیل شود. وقتی دولت حاکمه کارکرد خود را با هشت سال گذشته می سنجد و کارنامه ای برای هشت سال کاری می دهد و یا وقتی حکومت مستقر خود را با حکومت قبلی می سنجد و پیشرفت کشور را در بازه ای چهل و چند ساله می سنجد. لازم است صنف تاسیسات ایران نیز خود را نسبت به یک مبدأ بسنجد و پیشرفت های خود را بررسی کند. این امر مهم را شاید انجمن های علمی و یا انجمن های صنفی باید انجام دهند. یافتن چند متغیر ساده همچون تعداد شرکت های فعال، حجم صادرات و واردات، زیر بنای ساختمان های ساخته شده و مانند آنها کار ساده ای است که باید انجام شود و وضعیت موجود و پیشرفت ها پایش شود.
برخی از اصول بسیار مهم جهانی چون مصرف انرژی و آلودگی های زیست محیطی باید به صورت مداوم توسط خود دولتیان نیز بررسی شوند و پیشرفت در این خصوص از شرکت ها خواسته شود. به جز نقش حاکمیتی و وظایف مربوط به آن مانند تهیه مقررات ملی، که انجام شده است، و ایجاد آزمایشگاه های بی طرف، که تقریباً انجام نشده است، مدیریت و هدایت بازار نیز بر عهده دولت است.
شرکت های دانش بنیان و سرمایه گذاری روی آنان توسط دولت اتفاق هیجان انگیزی است که در این یکی دو دهه تشکیل و شتاب دادن آن سرعت گرفته است. این شرکت ها باید روی دغدغه های مهم جامعه تاسیساتی نیز سرمایه گذاری کنند؛ البته بی بهره نبوده ایم اما کم بهره هستیم! یکی از زمینه های بسیار مهم که جای کار فراوان دارد، تجهیزات کنترلی است که بازار آن همیشه داغ ولی به طور کامل وارداتی است. بدون داشتن این تجهیزات بحث مصرف درست انرژی پای لنگی دارد که مارا به مقصد نمی رساند!
بررسی سال های قبل و پایش مشکلات انرژی در جلساتی با تولیدکنندگان، طراحان و مجریان ما را به سمتی می برد که بایسته و ایده هایی را شکل می دهد که شایسته ماست. این نقش مهم را انجمن صنعت تاسیسات می تواند و باید انجام دهد و نتایج آن را به دولتیان منعکس کند و با ترفندهایی شرکت ها و مخترعان و مهندسان را به سمت این بازار نان و آب دار هل دهد. آیا علاقه ای به این کار وجود دارد؟
تابعد!
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;