گام بلند ایران در پروژه های جهانی

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری شانا، بعد از لغو تحریم ها علیه ایران و دور جدید مذاکرات با کشورهای مختلف جهان در حوزه های گازی، ایران گام خود را برای پروژه های جهانی بلند برداشته است.

 

جمهوری اسلامی ایران بر اساس مذاکرات انجام شده تا سه سال آینده پنج پروژه ال ان جی را راه اندازی خواهد کرد و سهم خود را در تجارت جهانی گاز افزایش می دهد.

 

 

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، در کارگروه کاربری گاز طبیعی اتحادیه بین المللی گاز (IGU) گفت: هم اکنون صادرات گاز به کشورهای ترکیه، ارمنستان و آذربایجان در جریان است و صادرات گاز به عراق نیز در آینده نزدیک آغاز می شود.



حمیدرضا عراقی افزود: هم اکنون مذاکره برای صادرات گاز به پنج کشور همسایه در جریان است.



معاون وزیر نفت در امور گاز اظهار کرد: ظرفیت تولید گاز ایران تا سال ٢٠١٧ به ٣٣٠ میلیارد مترمکعب در سال می رسد و در پی آن امکان افزایش صادرات نیز فراهم می شود.



وی در ادامه به پروژه های ذخیره سازی گاز اشاره کرد و گفت: تا کنون از چهار پروژه تعریف شده در حوزه ذخیره سازی، دو پروژه به بهره برداری رسیده است.



تولید سالانه ٤٠٠ میلیارد مترمکعب گاز تا سال ٢٠٢٠


مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه با بیان این که ظرفیت پالایش گاز کشور به سالانه ٢٢٠ میلیارد مترمکعب رسیده است، افزود: این مقدار تا سال ٢٠١٧ به بیش از ٣٣٠ میلیارد مترمکعب و تا سال ٢٠٢٠ به ٤٠٠ میلیارد مترمکعب در سال افزایش می یابد.



وی ادامه داد: ظرفیت تولید گاز در کشور تا سال ٢٠٢٠ به روزانه یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون مترمکعب می رسد و همزمان با افزایش تولید گاز، طول خطوط انتقال گاز کشور نیز به ٤٤ هزار کیلومتر، تعداد ایستگاههای تقویت فشار گاز به ١٠٦، تعداد توربوکمپرسورها به ٣٧٠ و جمعیت برخوردار از گاز در کشور به ٨١ میلیون نفر معادل ٩٨ درصد می رسد.



عراقی با اشاره به وجود ١٠ مجتمع پالایش گاز در کشور با ظرفیت تولید سالانه ٢٦٠ میلیارد مترمکعب، گفت: هم اکنون ١٠ خط سراسری وظیفه انتقال گاز در کشور را برعهده دارند و طول خطوط انتقال گاز کشور هم اکنون به بیش از ٣٦ هزار کیلومتر رسیده است.



وی با بیان این که هم اکنون حجم شبکه توزیع گاز در کشور به ٢٧٣ هزار کیلومتر رسیده است، اظهار کرد: در حال حاضر یکهزار و ٢٠ شهر و ١٧ هزار و ٥٠٠ روستای کشور به شبکه سراسری گاز متصل است.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;