کولر گازی ۱۲۰۰ چند وات برق مصرف می کند؟

کولر گازی ۱۲۰۰۰، به دلیل داشتن قابلیت‌های گوناگون در خصوص مطبوع کردن هوا، جزو وسایل سرمایشی و گرمایشی پرکاربرد برای تهویه مطبوع هوا محسوب می‌شود.
به گزارش تاسیسات نیوز، کولر گازی ۱۲۰۰۰، به دلیل داشتن قابلیت‌های گوناگون در خصوص مطبوع کردن هوا، جزو وسایل سرمایشی و گرمایشی پرکاربرد برای تهویه مطبوع هوا محسوب می‌شود؛ چرا که در تمامی روزهای سال کاربرد دارد. قطعاً همه ما دوست داریم با استفاده از این کولرهای گازی، تنفس در هوای پاکیزه را تجربه کنیم؛ اما نگرانی از مصرف برق آن، مانع این کار می‌شود! بنابراین، سوال مهمی که مطرج میشود این است که: «مصرف برق کولر گازی ۱۲۰۰۰ چند وات است؟»
میزان برق مصرفی در بهترین انواع کولر ۱۲۰۰۰ به طور میانگین بین ۰٫۶ الی ۱ کیلو‌وات معادل ۶۰۰ الی ۱۰۰۰ وات در ساعت است، که البته این مقدار با توجه به عواملی مانند آب و هوای فصول مختلف سال و میزان استفاده از کولر می‌تواند تغییر کند. از آنجایی که میزان برق مصرفی در انواع کولر گازی‌های ۱۲۰۰۰ در حالت‌های سرمایش و گرمایش متفاوت است، قصد داریم در این مطلب به طور جزئی‌تر به مسئله میزان مصرفی برق در این نوع کولرها و همچنین عوامل مؤثر بر مصرف برق آن‌ها بپردازیم.
میزان مصرف برق انواع مدل‌های کولر گازی ۱۲۰۰۰ چقدر است؟
به طور کلی کولر گازی‌های ۱۲۰۰۰ تقریباً بین ۶۰۰w تا ۱۰۰۰w در ساعت برق مصرف می‌کنند؛ این مقدار تقریبی است و با توجه به عواملی که در ادامه به صورت جداگانه درباره آن‌ها صحبت کرده‌ایم، می‌توانند بیشتر یا کمتر شوند. اگر می‌خواهید به صورت دقیق‌تر از این موضوع اطلاعاتی داشته باشید به این مثال دقت کنید.
فرض کنید که کولر گازی ۱۲۰۰۰ شما در طول روز به مدت ۸ ساعت روشن باشد، در این حالت برق مصرفی شما چیزی بین ۴۸۰۰ الی ۸۰۰۰ وات در روز و ۱۹۲ کیلو وات معادل ۱۹۲۰۰۰ وات در ماه خواهد بود؛ به همین ترتیب می‌توان مصرف برق انواع کولر گازی‌های ۱۲۰۰۰ را در طول هفته، ماه یا حتی سال نیز محاسبه کرد.
مصرف برق فن بهترین مدل‌های کولر گازی ۱۲۰۰۰
کولر گازی ۱۲۰۰۰ در سه حالت گرم، سرد و فن قابل تنظیم است که کارکرد حالت فن به نسبت سایر حالات، برق کمتری را مصرف می‌کند! از حالت فن کولر گازی برای تصفیه و گردش هوا در محیط استفاده می‌شود؛ در نتیجه کمپرسور به طور کامل خاموش است و هیچ هوای گرم یا سردی به محیط بیرون انتقال نمی‌یابد. در این حالت نیز میزان برق مصرفی در بهترین مدل‌های کولر گازی ۱۲۰۰۰ تقریباً ۱۵۰ وات در ساعت است.
آیا میزان مصرف برق کولرگازی ۱۲۰۰۰ وات زیاد است؟
برای پاسخ به این سوال که آیا میزان مصرف برق کولر گازی ۱۲۰۰۰ وات زیاد است؛ باید گفت که به طور کلی میزان برق مصرفی این نوع کولرها به نسبت کولرهای آبی یا چیلر بیشتر است؛ اما باید به این نکته نیز توجه داشت که این میزان با توجه به اینورتر دار بودن یا نبودن کولر، ظرفیت، تکنولوژی به کار گرفته شده در ساخت، دمای هوای محیط، عایق بندی محیط و غیره متفاوت است و می‌تواند افزایش یا کاهش یابد.
واحد‌های اندازه گیری مصرف برق کولر گازی
واحدهای اندازه‌ گیری مصرف برق به سه دسته وات، کیلو وات و آمپر تقسیم شده و جزو مشخصات فنی کولر گازی ۱۲۰۰۰ محسوب می‌شوند. در ادامه به طور دقیق‌تر به جزئیات این واحدها می‌پردازیم.
  • واحد کیلو وات در کولر گازی: به زبان ساده، کیلو وات نشان‌دهنده میزان برق مصرفی است. واحد کیلو وات در ساعت، سرعت مصرف انرژی (مصرف برق) در هر واحد زمان را نشان می‌دهد. هر چه مقدار این واحد بیشتر باشد، نشان‌دهنده این است که کولر گازی برق بیشتری را مصرف می‌کند.
  • واحد وات در کولر گازی: وات هم مانند کیلو وات نشان دهنده مصرف برق کولر گازی ۱۲۰۰۰ است با این تفاوت که هر ۱ کیلو وات معادل هزار وات است.
  • واحد آمپر در کولر گازی: آمپر نیز واحدی است که برای اندازه‌‌گیری جریان برق مصرفی کولر گازی به کار برده می‌شود.
در تمامی واحدهای ذکر شده این نکته وجود دارد که کمتر بودن آن‌ها نشان دهنده مصرف کمتر برق در انواع کولر گازی‌های ۱۲۰۰۰ است؛ شما می‌توانید واحد مختص کولر گازی خود را در بخش راهنمای خرید کولر گازی ۱۲۰۰۰ مشاهده کنید.
فاکتورهای مؤثر بر مصرف برق + روش‌های کنترل مصرف
به طور کلی میزان برق مصرفی در بهترین انواع کولر ۱۲۰۰۰ به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه این متن به چند نمونه از مهمترین این عوامل به طور مختصر اشاره خواهیم کرد. فاکتورهای تأثیرگذار بر مصرف برق کولر گازی به شرح زیر هستند.
  1. دمای محیط: هر چقدر اختلاف دمای بیرون با دمایی که کولر بر آن تنظیم شده است بیشتر باشد؛ کمپرسور باید بیشتر و سخت‌تر کار کند. در نتیجه برق بیشتری نیز مصرف می‌شود. بنابراین توان مصرفی کولر گازی ۱۲۰۰۰ در فصول گرم سال مانند تابستان، بیشتر از فصولی خواهد بود که هوا به نسبت خنک‌تر یا سرد باشد.
  2. نصب باکیفیت کولر گازی: اگر کولر گازی شما به درستی نصب و تنظیم شود، در میزان مصرف برق آن تأثیر زیادی دارد؛ زیرا در بیشتر مواقع با نصب درست، مصرف برق پایین‌تر می‌آید. پس پیشنهاد می‌شود وقتی که اقدام به نصب یا تنظیم کولر گازی می‌کنید، از افراد کاربلد و باتجربه کمک بگیرید.
  3. میزان استفاده: تأثیر میزان ساعت استفاده از کولر در مصرف برق کولر های ظرفیت ۱۲۰۰۰ امری بدیهی است، در نتیجه هر چه ساعات کمتری از آن استفاده کنید، برق کمتری را نیز مصرف می‌کند.
  4. ظرفیت کولر گازی: ظرفیت کولر گازی که با BTU یا تن اندازه‌گیری می‌شود رابطه مستقیمی با مصرف برق دارد؛ بنابراین هر چه ظرفیت کولر شما بالاتر باشد، به تبع آن برق بیشتری را مصرف خواهد کرد. همچنین ظرفیت خازن کولر گازی ۱۲۰۰۰ که در مدل‌های مختلف بین ۲۵ تا ۶۰ میکرو فاراد است در کمتر کردن مصرف برق کولر گازی در حالت فن بی‌تأثیر نیست.
  5. راندمان و بهره‌وری: بر خلاف برخی از عواملی که ذکر شد، راندمان و بهره‌وری در کولرهای گازی با مصرف برق رابطه عکس دارد، در نتیجه هرچه این عامل بالاتر باشد، میزان برق مصرفی توسط کولر کمتر خواهد بود.
در ادامه برای رفاه حال شما عزیزان به نکاتی در رابطه با کاهش مصرف برق نیز اشاره کرده‌ایم:
  • نصب کردن کولر گازی در مکان مناسب.
  • دقت بر برچسب انرژی کولر گازی که در بخش مشخصات فنی کولر گازی ۱۲۰۰۰ درج شده است.
  • تنظیم مناسب دمای کولر گازی با دمای محیط بیرون.
  • انتخاب ظرفیت مناسب کولر گازی ۱۲۰۰۰ با محیطی که در آن نصب می‌شود.
  • سرویس کردن به موقع کولر گازی.
  • استفاده و نصب ترموستات مدرن بر کولر.
مروری بر میزان مصرفی برق کولر گازی ۱۲۰۰۰ و عوامل مؤثر بر آن
همانطور که فهمیدید توان مصرفی کولر گازی ۱۲۰۰۰ به طور میانگین در هر ساعت بین ۶۰۰ الی ۱۰۰۰ وات است که با توجه به عواملی مانند دمای محیط، نصب درست، میزان مصرف، ظرفیت و مقدار بهره‌وری کولر گازی متغیر است؛ همچنین مقدار مصرف انرژی علاوه بر موارد ذکر شده، در حالات مختلف کولر متفاوت است؛ برای مثال اگر فن کولر گازی شما روشن باشد، کمترین برق را مصرف می‌کند. جهت جلوگیری از میزان مصرف بالا برق توصیه می‌شود نصب کولر و تنظیم آن را به دست افراد ماهر و کاربلد بسپارید، همچنین به موقع کولر گازی ۱۲۰۰۰ خود را سرویس کنید تا مصرف انرژی آن به حداقل خود برسد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;