کولرها استاندارد می شوند

به گزارش تاسیسات نیوز: مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در راستای مصرف بهینه برق و استانداردسازی تجهیزات گفت: یکی از موارد این استانداردسازی مربوط به کولرها است که اخیرا در دستور کار قرار گرفت و مورد موافقت وزارتخانه های صمت و نیرو است. سازمان ملی استاندارد درخصوص کولرها تعیین کننده است. این سازمان میزان برق مصرفی تجهیزاتی مثل کولر را تعیین می کند. درخصوص کولرها بدین ترتیب بوده است. همچنین امیدواریم سازندگان تجهیزات برقی موارد مورد نظر را رعایت کنند.
مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در نشست خبری در پاسخ به سوال رکنا درخصوص استانداردسازی برق رسانی در کشور و وسایل مصرفی مانند کولرها گفت: آیا در ایران استاندارد برای هر موردی وجود دارد؟ باید پاسخ دهیم خیر. استاندارد برای برخی صنایع و تجهیزات برقی وجود دارد اما به صورت کامل پوشش داده نشده است.
سخنگوی صنعت برق ایران در ادامه گفت: یکی از موارد این استانداردسازی مربوط به کولرها است که اخیرا در دستور کار قرار گرفت و مورد موافقت وزارتخانه های صمت و نیرو است. سازمان ملی استاندارد درخصوص کولرها تعیین کننده است. این سازمان میزان برق مصرفی تجهیزاتی مثل کولر را تعیین می کند. درخصوص کولرها بدین ترتیب بوده است. همچنین امیدواریم سازندگان تجهیزات برقی موارد مورد نظر را رعایت کنند.
آیا وزارت صمت می تواند برق صنایع را قطع کند
رجبی مشهدی در پاسخ به سوال دیگر رکنا که در تابستان سال جاری به دلیل عدم عرضه شرکت های تولیدکننده سیمان در بازار یکی از مدیران وزارت صمت به مدیران عامل شرکت های سیمانی اعلام کرد اگر عرضه سیمان در بورس صورت نگیرد برق این شرکت ها قطع و به شرکت های سیمانی عرضه کننده منتقل خواهد شد و حتی از صادرات این شرکت ها جلوگیری خواهد شد، آیا وزارت صمت این مجوز را دارد که برق سیمانی ها را قطع کند؟ گفت: هماهنگی های زیادی بین وزارت نیرو و وزارت صمت وجود دارد. میزان نیاز بازار و عرضه برق را با تقسیم بندی بین واحدهای سیمانی مشخص کردیم. این هماهنگی در دوره هایی که محدودیت وجود داشت که چه میزان برق باید تامین شود، در جلسه ای که بین دو وزارتخانه و سندیکای تولیدکنندگان سیمان برگزار شد به تفاهم رسیدیم و حتی تولید بیش از ۲۰ درصد افزایش یافت.
برای سال جاری در دوره اوج بار مصرف برای حدود ۹۲ درصد صنایع کوچک مقیاس و کارگاه ها محدودیتی اعمال نشد. در شهرک های صنعتی یک روز در هفته از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۱ شب قطع برق در برنامه مدیریت مصرف شبکه قرار گرفت و طبق برنامه ای که با وزارت صمت تهیه شده بود خوشبختانه در اوج بار بیش از ۱۵ درصد انرژی بیشتری را به صنایع بزرگ اختصاص دادیم.
برنامه وزارت نیرو برای تجدیدپذیرها بلندپروازانه است
رجبی مشهدی درخصوص توسعه انرژی های تجدیدپذیر در پاسخ به سوال رکنا مبنی بر اینکه در شرایطی زندگی می کنیم که بزرگترین اقتصادهای جهان از جمله آمریکا باوجود منابع کافی برق و سوخت های فسیلی با قوانینی مانند قانون کاهش تورم به سمت انرژی های پاک حرکت می کنند و دنیای امروز، دنیای جدید، دنیای انرژی های تجدیدپذیر است و اینکه وزارت نیرو در این راستا چه برنامه هایی دارد گفت: برنامه ای که وزارت نیرو تعریف کرده است یک برنامه بلندپروازانه است که ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر طی دولت سیزدهم بر روی مدار بیاورد. در این خصوص تلاش هایی انجام شده است از جمله مصوبه شورای اقتصاد برای ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی جدید اخذ شده است که در حال اقدام است. برای نیروگاه خورشیدی مناطق محروم ۵ کیلو وات رایزنی هایی با کمیته امام خمینی صورت گرفته است که می تواند درآمدزایی برای مددجویان داشته باشد و همینطور می تواند حدود ۵۱۵ مگاوات در مدار تولید قرار بگیرد که تقریبا ۲۰ درصد در سال پیش رو انجام می شود.
۹۹٫۷ درصد روستاها از برق برخوردار هستند
وی در ادامه نشست خبری گفت: صنعت برق در ۴۴ سال گذشته تلاش زیادی در توسعه کمی و کیفی داشته تا مشترکین بیشتری از نعمت برق برخوردار شوند. در حال حاضر ۹۹٫۷ درصد روستاها، ۱۰۰درصد عشایر و همچنین ۱۰۰درصد مناطق شهری از برق برخوردار هستند.
رجبی مشهدی در ادامه افزود: یکی از اقدامات صنعت برق در ۲۰ سال گذشته پایداری شبکه برق بوده است، این پایداری شبکه برق در حالی است که چند سال اخیر در کشور‌های همسایه و حتی پیشرفته یک نوبت تجربه خاموشی بزرگ داشته اند و بازیابی آن زمانبر بوده است، حتی اخیرا خاموشی در یکی از کشور‌های همسایه ۲۴ ساعت طول کشید تا به ثبات برسد.
سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه شبکه برق ایران برای گذر از تابستان سال آینده بالغ بر ۱۴۰برنامه عملیاتی تدوین کرده است افزود: برای این منظور ۳ سرفصل توسعه ظرفیت نیروگاهی، توسعه شبکه برق و بخش مصرف کنندگان تدوین شده است. بخش توسعه ظرفیت نیروگاهی به میزان ۷ هزار و ۷۷۸ مگاوات انجام می‌شود که حدود ۶ هزار مگاوات آن نیروگاه جدید است.
رجبی مشهدی گفت: برنامه ارتقای نیروگاه‌ های موجود نیز به جد دنبال می‌ شود و علاوه برآن ۸۵۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تا اوج بار سال آینده وارد مدار می‌ شود.
وی با بیان اینکه حدود ۱۸۸ مگاوات از توان نیروگاه‌ های مقیاس کوچک استفاده خواهد شد افزود: ۷۳۰ مگاوات هم نیروگاه‌ ها آسیب دیده ترمیم و به مدار خواهند آمد همچنین برنامه ریزی شده یک هزار و ۷۳۰ مگاوات دچار حادثه شده برای تابستان به مدار بهره برداری برسد. ۹۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی است که ۱۰۷ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی طراحی شده است و تاکنون ۶۱ درصد تعمیرات نیروگاهی انجام شده است.
کاهش ۴۰ درصدی صادرات برق در سال جاری
سخنگوی صنعت برق در رابطه با وضعیت صادرات و واردات برق کشور گفت: به منظور تامین پایدار برق با کمترین سوخت مصرفی میزان صادرات را کاهش دادیم. در این راستا ۲۰ درصد میزان واردات برق به کشور را افزایش و ۴۰ درصد صادرات را کاهش دادیم.
وی در خصوص میزان بدهی کشور‌ها در حوزه صنعت برق به ایران گفت: بدهی‌ ها به صورت متداول و متعارف وجود دارد و طبق روال قبل با کشورهای همسایه صورت می گیرد. مطالبات شناور بوده و در حال تسویه است.
رجبی مشهدی در خصوص سنکرون شدن شبکه برق با روسیه، گفت: تبادل برق با روسیه یک نوبت به صورت سنکرون انجام شد، اما برای تداوم و پایداری آن، دو مسیر را دنبال می‌کنیم و باید با آذربایجان و ارمنستان ارتباطات قوی داشته باشیم. امیدواریم در سال میلادی پیش رو این خطوط برقرار شود و ارتباط الکتریکی مستحکم تری را با روسیه داشته باشیم.
۷٫۸ درصد از مازوت استفاده می شود
رجبی مشهدی در رابطه با میزان مصرف مازوت در نیروگاه‌ ها گفت: در نیروگاه‌ ها ۸۰٫۶ درصد از سوخت گاز، ۱۱٫۶ درصد از گازوییل و ۷٫۸ درصد از مازوت استفاده می‌ شود که در دوره سرد این عدد تغییر می‌ کند.
در فصل سرد ۵۰ درصد گاز و ۵۰ درصد سوخت مایع در نیروگاه‌ ها استفاده می‌ شود که سوخت گازوییل دو برابر مازوت مورد استفاده قرار می‌ گیرد و تنها ۱۵درصد نیروگاه‌ ها قابلیت استفاده از مازوت را دارند.
پیش بینی این است که ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار کنتور هوشمند جدید نصب شود.
وی درباره مشارکت بخش صنعت برای صرفه جویی و احداث نیروگاه جدید در سال ۱۴۰۱گفت: اولین واحد در سمنان با ۱۸۳ مگاوات به مدار آمده است. برنامه این است که ۱۴۷۸ مگاوات نیروگاه حرارتی جدید تا اوج بار ۱۴۰۲وارد مدار شود تا محدودیت‌ ها مدیریت شود.
طبق برنامه‌ ای که با وزارت صمت داشته ایم حداکثر انرژی را تحویل صنعت خواهیم داد، نتیجه این شد که ۱۵درصد افزایش مصرف برق را در حوزه صنایع انرژی بر شاهد بودیم.
در زمستان قطعی برق نداشتیم
سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه در زمستان قطعی برق ناشی از افزایش مصرف نداشتیم، خاطرنشان کرد: به این وجود تلاش کردیم جا‌هایی که بیش از الگو مصرف داشتند مدیریت شوند.
وی درباره جایگزینی نیروگاه بعثت با نیروگاه کلاس F گفت: در این زمینه مشغول رایزنی با محیط زیست هستیم، ظرفیت تولید در تهران کمتر از مصرف است، به عبارت دیگر در تهران، البرز و قم بیشترین مصرف را داریم که رقم آن ۱۱٫۷۰۰ مگاوات است؛ بنابراین باتوجه به محدودیت شبکه برق از نیروگاه‌ های پربازده استفاده می‌ کنیم، با استفاده از نیروگاه کلاس F به راندمان ۵۵ درصدی می‌ رسیم و این در حالی است که راندمان فعلی نیروگاه کمتر از نصف این رقم است.
وی در ادامه با اشاره به سناریو‌های پیک و اوج بار سال آینده گفت: میزان رشد مصرف سه رقم ۳ درصد، ۴٫۵ درصد و ۶ درصد خواهد بود که پیش بینی کردیم بتوانیم از شیوه‌ های توسعه و اقدامات مدیریت مصرف اوج بار پوشش دهیم.
وی ادامه داد: ساخت شبکه اتصال با ارمنستان در دست ساخت است و در سال میلادی پیش رو برقدار و ارتباط الکتریکی برقرار خواهد شد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;