کوتاهی سازمان استاندارد در کنترل کیفی ایکس ۵۵

تاسیسات نیوز: حادثه واژگونی ام وی ام ایکس ۵۵ مدیران خودرو در حالی اتفاق افتاد که نظارت مستقیم بر تولید خودروسازان و نمونه‌برداری از خطوط تولید خودرو COP یکی از وظایف سازمان استاندارد به حساب می آید و بروز این حادثه نشان دهنده کوتاهی سازمان استاندارد در اجرای وظایفش است.
حادثه جداشدن اکسل عقب خودروی X۵۵ علاوه بر ایجاد فضایی منفی در جامعه نسبت به کیفیت این خودرو و دیگر محصولات مدیران خودرو، انتقاد مسئولان سازمان استاندارد را نیز به همراه داشت. حال آنکه یکی از دلایل بروز این اتفاق، نبود نظارت دقیق بر کیفیت خودروهای تولیدی و مونتاژی در کشور است.
مهدی انگورج مدیرکل دفتر تخصصی ارزیابی انطباق صنایع، حمل و نقل سازمان ملی استاندارد ایران پس از این اتفاق گفت: بعد واژگونی این خودرو به علت جدا شدن قطعات اکسل (محور)، سازمان ملی استاندارد موضوع را بررسی کرد و مشخص شد این خودروساز از قطعاتی استفاده می‌کند که مورد تایید نیست.
وی افزود: در واقع خودروسازان برای گرفتن تاییدیه‌های مونتاژ یک خودرو باید تامین کننده‌های قطعات آن را به سازمان ملی استاندارد معرفی کنند تا آزمون‌ها انجام شود، اما این شرکت بعد از اخذ مجوزها، در ادامه مسیر تولید از تامین کننده دیگری قطعات را خریداری کرده است.
این صحبت های مقام مسئول سازمان استاندارد در حالی مطرح شده که اصولا نظارت دقیق بر خودروهای تولیدی و مونتاژی در کشور و همچنین نمونه برداری از خط تولید شرکت های خودرویی جزء وظایف سازمان استاندارد است و اجرای طرح COP یا همان نمونه برداری از خطوط تولید خودروسازان از سال ۱۳۸۷ آغاز شده است.
با این وجود مشخص نیست که آیا مسئولان سازمان استاندارد نظارتی بر خط تولید محصولات مدیران خودرو و به ویژه ایکس ۵۵ داشته اند یا خیر؟ در صورتی که نظارت وجود داشته چرا متوجه ایراد و نقص فنی این محصولات نشده اند؟ و اگر هم نظارتی نبوده، چه کسی مسئول این کوتاهی است؟
نظارت ضعیف سازمان استاندارد بر تولید ایکس ۵۵
سعید موتمنی، عضو کمیسیون تخصصی مشاوران خودروی اتاق اصناف ایران در این مورد در گفت و گو با نبض صنعت ضمن انتقاد از نظارت ضعیف سازمان استاندارد بر تولید خودروی ایکس ۵۵ مدیران خودرو گفت: سازمان استاندارد باید پاسخگوی حادثه ای باشد که برای این خودرو افتاد.
موتمنی با انتقاد از عدم اعلام نتایج ارزیابی کیفی خودروها، گفت: قبلا کیفیت خودروها مورد بررسی قرار می گرفت و نتایج آن اعلام می شد. مشتریان نیز بر مبنای آن گزارش نسبت به انتخاب خودرو اقدام می کردند.
وی توضیح داد: خریداران بر اساس امتیاز کیفی هر خودرو نسبت به خرید آن اقدام می کردند اما در حال حاضر گزارشی از وضعیت کیفی خودروها منتشر نمی شود و مشخص نیست خودروهای تولیدی یا مونتاژی در چه سطحی از کیفیت قرار دارند.
احتمال بروز نقص فنی در سایر محصولات مدیران خودرو
مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان استاندارد در واکنش به حادثه واژگونی ایکس ۵۵ می گوید: تولیدکننده باید مقررات فنی تولید، مقررات فنی نهادهایی که به تولید نظارت دارند و همچنین استانداردهای داخلی پایبند باشد، اما متأسفانه ما گرفتار عارضه‌ای هستیم که بنگاه‌هایمان به استانداردهای داخلی هم پایبند نیستند.
با استناد به صحبت های رئیس سازمان استاندارد، می توان برداشت کرد که شرکت مدیران خودرو استانداردهای تعیین شده را در تولید محصولاتش رعایت نکرده که اگر اینگونه باشد چرا سازمان استاندارد پیش از بروز حادثه ایکس ۵۵ مانع تولید این محصول نشده و خط تولید آن را تا رفع نقص متوقف نکرده است؟
تاکنون ۳۰ هزار دستگاه ام وی ام X55 در کشور مونتاژ شده است و اکنون خانواده‌های زیادی در حال تردد با آن هستند. در حال حاضر پیش فروش و شماره گذاری این خودرو متوقف است و مدیران خودرو برای بررسی همه محصولات تولیدی از این خودرو فراخوان صادر کرده است.
این در شرایطی است که بحث هایی در مورد احتمال وجود نقص فنی در اکسل سایر محصولات مدیران خودرو نیز مطرح است و با این وجود، امنیت و ایمنی صاحبان این خودروها با ابهام بزرگی روبرو شده است.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;