کنترل بازار مسکن با ساخت مترو در شهرهای جدید

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به زودی عملیات احداث مترو تهران ـ پردیس آغاز می شود گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های ما توسعه خطوط ریلی بین شهرهای جدید با شهر مادر است که می تواند به ایجاد تعادل در بازار مسکن کلانشهرها کمک کند؛ بر این اساس طی سالهای اخیر پنج خط ریلی را در دستور قرار داده‌ایم که خط هشتگرد – کرج به طول ٢۶ کیلومتر افتتاح شده، خط بهارستان – اصفهان در شرف افتتاح، گلبهار و فولادشهر در حال اجرا و پردیس در آغاز عملیات اجرایی قرار دارد.
به گزارش تاسیسات نیوز، حبیب الله طاهرخانی اظهار کرد: پروژه مترو تهران ـ پردیس که خوشبختانه روز چهارشنبه به تصویب هیات دولت رسید از جمله طرحهای مهمی است که ثمراتی همچون سهولت تردد، ایجاد جاذبه سکونتی در شهرهای شرق استان تهران و تعادل بخشی به بازار مسکن پایتخت دارد.
وی افزود: حمل و نقل ریل پایه و توسعه آزادراهی دو سیاست اصلی دوره مدیریت فعلی شرکت عمران شهرهای جدید است. در این خصوص دی ماه امسال آزادراه تبریز ـ سهند را افتتاح کردیم که زمان سفر بین این دو شهر را از ۳۰ دقیقه به ۱۰ دقیقه کاهش داد. دی ماه سال گذشته نیز مترو هشتگرد را به بهره برداری رساندیم. این مهم در حالی صورت گرفت که از زمان کلنگ زنی مترو هشتگرد در سال ۱۳۸۷ تا اوایل سال ۱۳۹۸ پروژه حدود ۷۵ درصد پیشرفت داشت و ۲۵ درصد پیشرفت با سه شیفت کاری شبانه روزی تنها در یک سال پایانی محقق شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طبق تفاهم نامه با قرارگاه خاتم الانبیا (ص) عملیات اجرایی پروژه مترو تهران ـ پردیس به زودی آغاز می شود گفت: سال آینده همچنین مترو مجلسی ـ مبارکه ـ بهارستان را افتتاح می کنیم. مترو فولادشهر به اصفهان و گلبهار به مشهد نیز با پیشرفت فیزیکی مناسب در حال اجرا است. تجربه نشان داده هرچقدر دسترسی آسان و ایمن ایجاد کنیم جذابیت سکونت را بالا میبریم.
طاهرخانی، تعادل بخشی به بازار مسکن شهرهای مادر، صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا، سبک سازی بار ترافیک و کاهش زمان سفر را از اهداف احداث خطوط ریلی در شهرهای جدید دانست.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید درباره جزئیات پروژه مترو تهران ـ پردیس گفت: اواخر سال گذشته تفاهم‌نامه احداث مترو پردیس با قرارگاه خاتم الانبیا (ص) به امضا رسیده و مطالعات طرح آغاز شده است. دوره احداث و مطالعه ۶۰ ماه خواهد بود که قرارگاه خاتم قول داده پروژه را زودتر از این زمان افتتاح کند. طول این خط حدود ۲۵ کیلومتر با دو ایستگاه در مسیر و توقف‌گاه خواهد بود. هزینه اجرای پروژه به طور تقریبی ۴۰۴۵ میلیارد تومان تخمین زده می شود.
طاهرخانی تاکید کرد: شرکت طرف قرارداد عهده دار تأمین ۳۰ درصد از منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه، تأسیسات جانبی خاص آن تا شروع مرحله بهره‌برداری و تسویه حساب کامل هزینه‌ها خواهد بود، بقیه هزینه ها نیز حداقل ۴۰ درصد از منابع مالی داخلی شرکت عمران شهرهای جدید و تا ۳۰ درصد از محل قانون بودجه سنواتی تأمین خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره نرخ سود سرمایه‌گذاری این پروژه گفت: نرخ سود سرمایه‌گذاری شرکت طرف قرارداد در دوران احداث و بهره‌برداری معادل نرخ سود تسهیلات مشارکتی مصوب شورای پول و اعتبار بعلاوه دودرصد در زمان انعقاد قرارداد صورت می‌گیرد و مبلغ آن تا پایان دوره ثابت و قابل افزایش نیست.
وی در خصوص مترو تهران -پرند نیز اعلام کرد: دستگاه اجرایی مترو تهران پرند شهرداری تهران است. با این حال شرکت عمران امادگی دارد با شهرداری تهران به خصوص از جهت تامین بخشی از هزینه احداث  همکاری کند.
منبع مهر
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;