کلینیک سد چیست

 

به گزارش تاسیسات نیوز، با توجه به اینکه برای تاسیس یک نیروگاه آبی به اختصاص حدود هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، محققان کشور به منظور افزایش عمر مفید سدها پایلوت طرح «کلینیک سد» را در نیروگاه سد «کارون4» پیاده‌سازی کردند و از این طریق توانستند با کمترین هزینه، تعمیر و نگهداری از نیروگاه‌های پیچیده را کاهش دهند و این طرح روی 4 سد دیگر نیز اجرایی خواهد شد.




حسن اطاعتی، مجری طرح و معاون بهره‌برداری شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه ایران در منطقه خشک و نیمه‌خشک جهان قرار دارد، اظهار کرد: توزیع بارندگی در ایران نامتقارن و محدود است و متوسط بارش سالانه در ایران به 250‌میلی‌متر می‌رسد و این عدد یعنی یک سوم متوسط جهانی.





ایسنا گزارش داد؛ از این رو یکی از راهکارهای خروج از این بحران رویکرد هیدرولیکی و احداث سد و انتقال آب است. این روش‌ها یک رویکرد جدی در همه کشورهایی است که با بحران آب مواجه هستند، از این رو دو نیاز عمده بشر یعنی آب و انرژی در نیروگاه‌های برق‌آبی تامین می‌شوند.





اطاعتی با تاکید بر اینکه ایران و بسیاری از کشورها همواره به دنبال کاهش اثرات خشکسالی و سیلاب با احداث سد بوده‌اند، ادامه داد: با ساخت سد اقدام به مدیریت این دو مقوله شده است؛ به گونه‌ای که با احداث سد، دیگر اثری از سیلاب‌های خوزستان باقی نمانده است؛ چراکه آبی که به‌صورت سیلاب در خوزستان جاری بود، با احداث سد مدیریت شده است.





وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در این زمینه گفت: بر این اساس از سال 82 مسوولیت صیانت از سدها در دو حوزه تجهیزات نیروگاهی و سازه‌های ساختمانی به ما واگذار شد که در این زمینه مفهوم جدیدی را به‌عنوان «کلینیک سد» تعریف کردیم.





اطاعتی با تاکید بر اینکه در این کلینیک بررسی دو مقوله «تجهیزات» و «سازه‌های تکمیل‌شده» پیگیری می‌شود، توضیح داد: در حوزه تجهیزات به تعمیر و نگهداری تخصصی از تمام تجهیزات بخش‌های مختلف شامل هیدرومکانیکی، الکتریکی و مکانیکی و پست‌های انتقال برق نیاز داریم تا بتوانیم به‌طور مستمر پاسخگوی نیازهای شبکه باشیم.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;