کشورهای اسکاندیناوی مرکز بازیافت باتری خودروهای برقی

هنوز خودروی برقی به دست ما نرسیده، کشور‌های اسکاندیناوی به فکر بازیافت باتری‌های این خودرو‌ها هستند.
به گزارش تاسیسات نیوز، همین حالا هم کشور نروژ در بخش رونق و گسترش خودرو‌های برقی در میان کشور‌های جهان پیشتاز است و جوینت ونچر هیدرو ولت Hydro Volt «کانون بازیافت» باتری‌های برقی را در کشور نروژ قرار خواهد داد. این سرمایه گذاری مشترک بین دو شرکت نُرسک هیدرو Norsk Hydro (در نروژ) و نورثولت Northvolt (در سوئد) شکل گرفته و تمرکز آن روی دو بخش مهم، یکی مواد تشکیل دهنده باتری و دیگری روی آلومینیوم قرار دارد.
نورثولت هنگام انتشار این خبر زمان شروع عملیات را سال ۲۰۲۱ عنوان کرده و این کانون در شهر فردریکستاد Fredrikstad قرار دارد. این کارخانه بازیافت تا حد امکان از بالاترین و پیشرفته‌ترین اتوماسیون برخوردار خواهد شد که دخالت دست را به حداقل برساند. تخصص این کارخانه، خرد کردن و جدا کردن اجزای تشکیل دهنده باتری‌های لیتیوم-آیون است. ابتدا، این کارخانه با ظرفیت ۸۰۰۰ تن باتری در سال شروع می‌کند.
محصول بازیافت در این کارخانه آلومینیوم و ماده است که به آن «توده سیاه» می‌گویند. این ماده حاوی لیتیوم، کوبالت، منگنز و نیکل است. توده سیاه به نورثولت در سوئد ارسال می‌شود و آن جا این توده سیاه به عناصر تشکیل دهنده اش تجزیه می‌شود و عناصر نامبرده سوا می‌شوند.
اِما نهرنهایم Emma Nehrenheim قائم مقام مدیر عامل Revolt، واحد محیط زیست از کمپانی نورثولت در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «نورثولت هدفگذاری کرده است تا سال ۲۰۳۰، ۵۰ درصد از مواد خامش را از طریق بازیافت باتری خودرو‌ها به دست آورد. شراکت با هیدرو بخش مهمی از این پازل است که با کمک آن ورودی مواد خام کارخانه تضمین شود تا زمانی که باتری‌های خودمان بتوانند مواد خام کارخانه را تأمین کنند.»
بازار خودروی برقی اکنون در نروژ به بلوغ رسیده و حالا نروژ در اتخاذ فناوری خودرو‌های برقی در کشور‌های جهان پیشتاز است. بر اساس آمار حکومتی این کشور، ۴۳ درصد از خودرو‌های نوی فروخته شده در سال ۲۰۱۹ برقی بوده و پرفروش‌ترین خودرو در این کشور را تسلای مدل ۳ تشکیل می‌دهد. این در حالی است که در کل دنیا خودرو‌های برقی کمتر از ۴ درصد کل خودرو‌ها را تشکیل می‌دهند. مسئولان این کشور برنامه ریزی کرده اند که تا سال ۲۰۲۵ همه خودرو‌های ون سبک و سواری فروخته شده آلایندگی صفر داشته باشند.
در حالی که تأثیر خودرو‌های برقی بر آلودگی هوای شهری، بسیار چشمگیر است، تولید باتری‌های لیتیوم-آیون مورد استفاده در خودرو‌های برقی می‌تواند فرایند پرمصرف انرژی باشد.
علاوه بر این منبع یابی برای مواد مورد استفاده در خودرو‌های برقی، اغلب دشوار، پر هزینه با آثار مخرب برای محیط زیست است. با توجه به این حقیقت، بازیافت و استفاده دوباره از باتری‌های لیتیوم-آیون فرایند بسیار مهمی به حساب می‌آید. امروزه تعداد زیادی از کسب و کار‌ها در حال توسعه فناوری‌ها و بهبود فرایند‌های بازیافت باتری هستند که برای خودرو‌های برقی به کار می‌روند. از جمله این کسب و کارها، گروه خودروسازی فولکس واگن آلمان است که مثل هیدرو، در شرکت نورثولت سوئد سرمایه گذاری کرده است. در سال ۲۰۱۹، این خودروساز آلمانی اعلام کرده بود که یک کارخانه تولید پیل یا باتری با همکاری نورثولت ایجاد خواهد کرد و از طرح‌های جانبی آن ایجاد یک کارخانه بازیافت باتری در حد طرح پایلوت در شهر «سالزگیتر» آلمان Salzgitter است.
در جای دیگر، شرکت فورتوم Fortum که سهامداران عمده آن دولت فنلاند است، می‌گوید می‌تواند ۸۰ درصد از مداد باتری‌های لیتیوم-آیون را بازیافت کند. مثل نورثولت، این کارخانه هم از فرایند آبی فلزی hydrometallurgical برای بازیافت باتری استفاده می‌کند.
منبع برق نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;