کدام قوانین اختیاری بودن چاردیواری را محدود می کند؟

همسایه‌آزاری امروز یکی از معضلات زندگی آپارتمان‌نشینی و شهرنشینی محسوب می‌شود، سر و صدای مزاحم امروز یکی از رایج‌ترین موارد اختلاف در مجتمع‌های مسکونی آپارتمانی است.
به‌گزارش تاسیسات نیوز، افراد در ملک شخصی خود مختار به انجام امورات مختلف هستند، اما نباید این مسئله باعث ایجاد ضرر و زیان به همسایگان و سایر ساکنان در مجتمع‌های مسکونی آپارتمانی شود، گاهی اختلافات بین ساکنان مجتمع‌های مسکونی به سر و صدا ختم نمی‌شود و این ساکنان بر روی موضوعاتی مانند حق شارژ، پارکینگ، استفاده از آسانسور برای جابجایی وسایل منزل و … نیز دچار اختلاف می‌شوند.
بسیاری از افراد از قوانین مربوط به سکونت در مجتمع‌های مسکونی آپارتمانی اطلاع کافی ندارند و نمی‌دانند این موضوعات در مراجع قضایی قابل پیگیری است، اما باید به این نکته توجه داشت که اگر افراد فرهنگ صحیح سکونت در این مجتمع‌ها را فرا گرفته بوند، نیازی به پیگیری این مسائل در مراجع قضایی و اتلاف وقت و هزینه وجود نداشت.
برخی از افراد جامعه در برابر اعتراض همسایه خود برابر مزاحمت از ضرب‌المثل ” چهار دیواری- اختیاری” استفاده می‌کنند، اما باید به این نکته توجه داشت که این ضرب‌المثل برای مجتمع‌های مسکونی آپارتمانی صدق نمی‌کند و افراد ساکن در این مجتمع‌ها مجاز به انجام هر کاری در واحد مسکونی خود نیستند، زیرا برخی اقدامات مانند نگهداری حیوانات ممکن است آرامش سایر ساکنان را بر هم بزند.
منشور قوانین سکونت در مجتمع‌های مسکونی مانند منشور اداری کارکنان ادارات تدوین شود
شهرام مقدس، جامعه‌شناس با اشاره به برخی مشکلات در خصوص رعایت حقوق شهروندی در حوزه حقوق همسایگان، اظهار کرد: برخی از افراد جامعه به قوانین و هنجارها در این حوزه بی‌تفاوت هستند، بنابراین باید ضابطین، ناظرین و مراجع مرتبط مداخلات مناسبی در این حوزه داشته باشند.
وی با بیان اینکه متاسفانه فرهنگ سکونت در مجتمع‌های مسکونی و آپارتمان‌ها در جامعه کنونی تثبیت نشده است، گفت: عموما افراد جامعه در یک جامعه سنتی و در خانه‌های بزرگ و ویلایی سکونت داشتند، بنابراین در زمانی‌که در فضاهای کوچک سکونت پیدا کردند، فکر می‌کنند که آزادی‌های آن‌ها محدود شده است.
مقدس افزود: این تفکر تنگناهایی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند، عواملی از جمله تراکم جمعیتی در مجتمع‌های مسکونی، نبود آموزش کافی در خصوص رفتارهای شهروندی و مدنی، تعدد فرزندان و عوامل محیطی موجب ایجاد برخی مشکلات در این حوزه شده است.
این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه افراد باید از دوران کودکی از طریق رسانه، مدارس و … آموزش‌های لازم را در خصوص رعایت حریم افراد، رعایت حقوق شهروندی و … فرا می‌گرفتند، گفت: این اقدامات باید از سالیان گذشته و با شروع زندگی آپارتمان‌نشینی آغاز می‌شد تا نتایج آن امروز به‌صورت ملموس در جامعه مشاهده شود.
مقدس افزود: زمانی‌که فردی در یک اداره استخدام می‌شود، باید بر اساس منشور اداری آن سازمان رفتار کند و قبل از ورود به محل کار تمامی قوانین و وظایف برای او تبیین می‌شود، بنابراین وقتی افراد در یک مجتمع مسکونی ساکن می‌شوند باید تابع قوانین و مقررات آن مجتمع باشند و خود را ملزم به رعایت قوانین بدانند.
این جامعه شناس با اشاره به اینکه باید قبل از ورود افراد به یک مجموعه ساز و کاری برای این مجموعه تعیین شود، خاطرنشان کرد: سپس افراد در رابطه با این ساز و کارها آموزش‌های لازم را فرا بگیرند، این موضوع شامل مجتمع‌های مسکونی نیز می‌شود، همچنین ساکنان باید نظارت و مراقبت بر حریم عمومی را انجام دهند، اما متاسفانه این مسئله تحت تاثیر فردگرایی قرار گرفته است.
وی توضیح داد: باید نهادهای متولی از جمله شورای شهر، دادگاه، نیروی انتظامی و … قوانینی را مصوب کنند، که مجتمع‌های مسکونی دارای تعداد واحد بالا یک هیات مدیره داشته باشند، این هیات مدیره‌ها موظف هستند ساز و کاری برای رعایت حقوق شهروندی تعیین و بر این امر نظارت کنند.
مقدس با بیان اینکه ضرب‌المثل “چهار دیواری- اختیاری” در آپارتمان و مجتمع‌های مسکونی صادق نیست، گفت: در این مجتمع‌ها فضاهای عمومی مانند پارکینگ، آسانسور، راه‌پله، حیاط و … وجود دارد و همچنین آسیب به یک واحد به سایر واحدها نیز منتقل می‌شود، بنابراین افراد اجازه ندارد بر مبنای اختیاری بودن به دیگران آسیب وارد کنند.
این جامعه‌شناس در پایان توصیه کرد: پیشنهاد می‌شود بحث هیات مدیره در مجتمع‌های مسکونی مورد توجه جدی قرار بگیرد، همچنین همانند منشور اداری کارکنان برای سکونت در مجتمع‌های مسکونی یک ساز و کار و مشنور تدوین شود.
ایجاد مزاحمت برای ساکنان مجتمع‌های مسکونی آپارتمانی قابل پیگیری قانونی است
مهدی فتحی وکیل پایه یک دادگستری با تاکید بر اینکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی حقوق شهروندی و التزام افراد به رعایت حریم هم‌نوعان گنجانده شده است، اظهار کرد: با توجه به اهمیت این موضوع یک قانون مدون برای رعایت حقوق شهروندی تدوین شده است.
وی با اشاره به قاعده «لاضرر و لاضرار» در دین مبین اسلام، افزود: این آیه مهم‌ترین منباء در بحث حقوق شهروندی از لحاظ شرعی و اصول موضوعه اسلامی است.
فتحی با بیان اینکه در مجتمع‌های مسکونی آپارتمانی بیش‌ترین تعارض دیده می‌شود و تهدید حقوق ساکنان نمود عینی دارد، گفت: در قانون تملک واحدهای مسکونی در مجتمع‌های آپارتمانی حق و حقوقات ساکنان مورد تاکید قرار گرفته است، اگر افراد قوانین مربوط به استفاده از مکان‌های مشاعی در این مجتمع‌ها را رعایت نکنند یا به تعهدات خود در خصوص پرداخت شارژ ساختمان و … متعهد نباشند، این مسئله با طرح دعوا و ارسال اظهارنامه در دادگستری قابل پیگیری است.
این وکیل پایه یک دادگستری در خصوص موارد قانونی برای ایجاد مزاحمت در مجتمع‌های مسکونی آپارتمانی، یادآور شد: نگهداری حیوانات در واحدها یکی از مصادیق ایجاد مزاحمت برای همسایگان است و این مسئله را می‌توان در دادگستری پیگیری کرد، همچنین مواردی مانند ایجاد سر و صدای مستمر نیز برای رفع مزاحمت قابل پیگیری قانونی است.
فتحی با اشاره به اینکه در طرح شکایات در مجتمع‌های مسکونی آپارتمانی بحث اثبات مزاحمت وجود دارد، خاطرنشان کرد: برخی موارد مانند سر و صدای کودک، سر و صدای ناشی از دعوت مکرر، مهمان و مزاحمت برای همسایگان، تمرین موسیقی و … که به‌صورت مستمر انجام می‌شود باید از طریق دو شاهد مرد در دادگاه اثبات شود و پس از اثبات قابل پیگیری است.
منبع ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;