کجایی معماری ایرانی در نقشه های نظام مهندسی!

معماری ایرانی

روزی روزگاری معماری ایران از هنر و فرهنگ خاص و مختص خود برخوردار بود و در هر دوره‌ای این معماری سبک خاصی را عرضه می‌کرد به گونه‌ای که طبق بررسی‌ها و کاوش‌های باستان‌ شناسان سابقه معماری اصیل ایرانی به حدود هزاره هفتم قبل از میلاد برمی‌گردد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز  اما از آن زمان تاکنون پیوسته این هنر در ارتباط با مسائل گوناگون، که نباید از علل مذهبی در آن صرف نظر کرد، تغییر کرد تا این‌که به دوره حال حاضر رسیده است. دوره‌ای که در آن سر و کله نظام مهندسی پیدا شد جایی که نقشه‌های ساختمانی شهروندان الزاماً باید از آن‌جا تهیه گردد.

 

اما هم‌اکنون شاهدیم که برخی از مهندسان با کپی‌برداری و طراحی نقشه‌های غربی در ساختمان‌های ایرانی، نا آگاهانه ریشه به تیشه فرهنگ معماری اصیل ایرانی می‌زنند.

 

مراجعه به نظام مهندسی جزو مراحل اخذ پروانه ساختمانی است

 

از آن‌جایی که مراجعه به سازمان نظام مهندسی جزو مراحل کسب پروانه ساختمانی گردیده است، بنابراین کارفرما باید جهت اخذ نقشه ساختمان خود، با یکی از مهندسین عضو نظام مهندسی قرارداد بسته و این مهندس موظف است به ازای دریافت مبلغی در ابتدای امر، بعد از تحویل نقشه به کارفرما، در سه مرحله شناژ، اسکلت و سقف از ساختمان بازدید کند.

 

مهندسانی که در این تشکل عضو هستند دارای پایه‌های متعدد یک، دو و سه می‌باشند که هر کدام از این مهندسین بر اساس پایه، سهمیه‌ای مشخص دارند.

 

هر چند که ساختمان‌های کنونی اکثراً آپارتمانی و گهگاه تبدیل به سوئیت شده‌اند و دیگر از خانه‌های ویلایی دارای حیاط و کرسی و حوض و آسمانه، گنبد، افراز، روزنه، بادگیر و ایوان و هزاران هنر دیگر خبری نیست و با این کوچک شدن، نقش معماری اصیل نیز به فراموشی سپرده شده و نه تنها در سازه‌های جدید هیچ ردپایی از معماری اصیل ایرانی دیده نمی‌شود بلکه نقشه‌ها و نماها به سمت سبک‌های غیر ایرانی و اروپایی پیش می‌روند.

 

برخی مهندسان علاوه بر این که این مهم را در طراحی‌شان به فراموشی سپرده‌اند بلکه گاهی بیش از این کم لطفی نموده و حتی در نقشه های کپی شده‌شان نیز دستی نبرده و نقشه‌ها را بدون هیچ تغییری و با هزاران عیب و ایراد تحویل کارفرمایان می دهند.

 

مهندس ناظر، توسط کارمند شهرداری معرفی شد

 

“جواد مقامی” یکی از کارفرمایانی است که از یک سال پیش به دنبال رفع نقص به وجود آمده در طراحی نقشه ساختمانی‌اش دسترسی به مهندس ناظرش نداشته است.

 

وی می‌گوید: بیش از یک سال پیش برای گرفتن پروانه ساخت به شهرداری مراجعه کردم، یکی از کارکنان شهرداری پیشنهاد یکی از مهندسان ناظر را داد و من به این دلیل که شناختی در مورد مهندسان نداشتم قبول کردم.

 

تاسیسات پیش‌بینی نشده، در نقشه مهندس

 

این شهروند ادامه می‌دهد: « در حالیکه مراحل اولیه کار به اتمام رسیده بود، متوجه شدیم که این مهندس در نقشه‌ای که برای ساختمان چهارطبقه، طراحی کرده است، تاسیسات مناسبی برای آن پیش بینی نکرده به گونه‌ای که در یک طبقه کانال کولر مشخص است و در طبقه دیگر، خیر این در حالی که اگر نقشه ساختمانی مورد نظر خودم را در ساختمانم پیاده می‌کردم طراحی بهتر و اصیل‌تر و سازگارتری با فرهنگ خودمان انجام می‌گرفت و دردسر کمتری هم داشتم. اما هم اکنون با پرداخت مبلغ گزاف به مهندس، نقشه کپی شده‌ای به من داده شده که هیچ زمانی صرف طراحی یا تغییر آن نشده است.

 

مقامی ادامه می‌دهد: به نظام مهندسی مراجعه کردم و آنها به من گفتند مهندس شما مریض است و یک مهندس دیگر را به من معرفی کردند ولی ایشان هم از اول تابستان که با ایشان قرارداد بسته‌ام جواب تلفنش را نمی‌دهد.

 

مهندس ساختمان من، جواب تماسم را نمی‌دهد

 

گلایه‌ی شخص دیگری از مهندسان ناظر این است، زمانی که ساختمان من در حال ساخت بود هر چه با مهندس ناظر ساختمان تماس گرفتم جواب نداد. یک بار هم گوشی را جواب داد و گفت: سر کلاسم و بعداً تماس بگیرید، این در حالی بود که بنّا و کارگران با هزار بدقولی سرساختمان آمده بودند و نگران بودیم که کارمان بیشتر از این عقب بیفتد.

 

وی می افزاید: تا اتمام کار، موفق به تماس با مهندس ناظر نشدیم زمانی که برای ادامه کارهای پروانه ساختمانی مهندس به دفتر کارش مراجعه کردم پرونده مرا امضا نکرد و قبول نکرد که خودش جواب تماس ما را نداده و خلاصه کار به جایی رسید که از کار من انصراف داد و من را مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافی برای نظارت مهندسی دیگر کرد. یعنی من بایستی تمام کار و زندگی ام را رها کنم به دنبال مهندسی که جواب تماسم را نمی دهد، باشم. در هر صورت این مهندس، در قبال مبلغی که گرفته مسوولیتی دارد و می داند تماس‌ها از جانب کارفرماها هستند اما نه جواب می‌دهد نه پیگیری تماس را می‌کند. این مهندس هم وقت من را تلف کرد و هم پول من را هدر داد.

 

مهندسان ناظر نیز اعتراض دارند/ نقشه‌ها عادلانه بین مهندسان توزیع نمی‌شود

 

در این میان تعدادی از مهندسان ناظر ساختمان نیز اعتراض دارند، آن‌ها به نحوه ی توزیع نقشه‌ها و سهمیه‌ها بین مهندسان عضو نظام مهندسی اعتراض دارند چرا که به گفته آن‌ها، در طول سال حتی یک مترمربع، طراحی نقشه نیز نمی‌رسد.

 

بسیاری از این مهندسین اعتقاد دارند برخی از مهندسان عضو نظام مهندسی با پرداخت درصدی به کارکنان شهرداری، کلیه نقشه های ساختمانی را از آن خود کرده و دیگر سهمیه‌ای برای مهندسانی که با برخی کارکنان شهرداری رابطه ای ندارند، نمی ماند و این گونه می شود که سهمیه بسیاری از مهندسان پُر نمی شود و در عوض سهمیه برخی دیگر اضافه تر از سازمان پر می گردد.

 

شکایات باید به شکل کتبی تسلیم نظام مهندسی شود

 

مهندس “مظفر خلیفه‌ای” رییس سازمان نظام مهندسی سیرجان در پاسخ به این شکایات می‌گوید: هر کس که شاکی باشد باید شکایتش را کتباً نوشته و به نظام مهندسی تحویل دهد و در صورت قابل حل بودن در نظام مهندسی مشکل رفع خواهد شد و در غیر این صورت به شورای انتظامی در کرمان که متشکل از شش نفر به همراه یک قاضی است فرستاده می‌شود.

 

خلیفه‌ای در رابطه با این که مهندسان تماس گوشی‌شان را پاسخ نمی‌دهند، اظهارکرد: این حرف قابل قبولی نیست زیرا همه مهندسین با شماره و آدرس می‌باشند و این وظیفه کارفرماست که پیگیر شود.

 

معرفی مهندس ساختمان توسط کارمند شهرداری، غیرقانونی است/ شهرداری باید رسیدگی کند

 

رییس نظام مهندسی سیرجان در رابطه با گلایه افرادی که مهندس ناظرشان توسط کارمندان شهرداری معرفی شده و هیچ مراجعه‌ای به نظام مهندسی نداشته‌اند گفت: اگر در شهرداری به کارفرمایان، مهندسین ناظر معرفی شود، کار غیرقانونی صورت گرفته زیرا روند کار به این صورت است که کارفرما باید به نظام مهندسی مراجعه کرده و از آن طریق لیست مهندسان در اختیارشان گذاشته خواهد شد، سپس کارفرما باید کار و نحوه نظارت مهندس مورد نظر را از نزدیک دیده و سپس با او قرارداد ببندد.

 

رییس نظام مهندسی سیرجان ادامه داد: در هر صورت ما نمی توانیم با کارمندان شهرداری برخورد کنیم و این نظارت بر عهده شهرداری است و شهردار باید با کارمند متخلف برخورد کند.

 

نقشه‌ها، عادلانه بین مهندسان توزیع می‌شود!

 

خلیفه‌ای در رابطه با نحوه توزیع نقشه‌های ساختمانی بین مهندسین عضو نظام مهندسی ابراز کرد: «سهمیه‌ها عادلانه توزیع می‌شود و به همه مهندسین طبق پایه‌ها نقشه می‌رسد و کسی که سهمیه‌اش پر شود سهمیه‌اش را می‌بندیم!»

 

وی در رابطه با انصراف مهندسین یا کارفرمایان در میانه راه گفت: «انصراف مهندسین به همین راحتی نیست هر دو طرف هم مشتری،هم مهندس می‌توانند انصراف دهند ولی باید با دلایل قانع کننده و مستدل این کار صورت گیرد.

 

معرفی مهندس جانشین در صورت عدم دسترسی به مهندس ناظر

 

مهندس “جهانشاهی” یکی از مهندسان ناظر پایه یک نظام مهندسی در این رابطه به ایسنا گفت: «ناظران نظام مهندسی، جزو ناظران عالی هستند و کارفرما باید 48 ساعت قبل از بازدید، به مهندس ناظر خبر دهد تا بازرسی انجام شود.»

 

وی افزود: بازرسی مهندس ناظر در برخی مراحل از ساخت به خصوص قسمت‌هایی که یک سری اقدامات پنهان می‌شود، مانند شناژریزی، باید حتما نظارت و تایید شود تا ساخت بقیه مراحل پس از آن صورت گیرد.

 

جهانشاهی به ایسنا گفت: اگر مهندس ناظر در دسترس نبود با مراجعه به نظام مهندسی، شخص دیگری به او معرفی می‌گردد و نظام مهندسی مشکلش را حل می‌کند.

 

این مهندس پایه یک در ادامه گفت: مدت زمان هر قرارداد یک سال است و در طی این مدت زمان باید ساختمان ساخته شود و چنانچه بیشتر از این طول بکشد، قرارداد باید تمدید گردد.

 

ادامه کار برای مهندس جانشین به صرفه نیست!

 

وی اظهار کرد: انصراف مهندس تنها در صورتی که از این شهر نقل مکان کند قابل قبول است و در صورت انصراف مهندسی، پرونده به مهندس دیگری سپرده می‌شود اما این جانشینی هیچ منفعتی برای مهندس دوم ندارد و معمولاً بیشتر مهندسان زیر بار پرونده هایی که مهندس یا کارفرما انصراف داده است، نمی‌روند زیرا بیشترین مبلغ به حساب مهندس اول واریز گردیده است.

 

از سهمیه 17 هزار متر مربعی، تنها 5 هزار متر پر شده است

 

جهانشاهی در رابطه با نحوه سهمیه‌ بندی نقشه‌ها بین مهندسین نظام مهندسی گفت: مهندسین تعدادشان زیاد است و سهمیه‌ها جوابگوی نیازهای زندگی شان نیست، هر چند که سهمیه مهندس پایه یک 17 هزار متر مربع است ولی گاهی این میزان به 5هزار و حتی 2هزار متر هم می رسد.

 

وی در ادامه گفت: « نظام مهندسی کشور به دنبال قطع ارتباط مالی مالک و مهندس ناظر است و قرار است که سازمان نظام مهندسی متصدی کلیه امور باشد ولی تاکنون موفق به این امر نشده که در صورت اجرایی شدن آن در کشور، این مهم در سیرجان هم اجرایی خواهد شد.

 

هفت‌خوان دریافت پروانه ساختمانی

 

حال باید دید که مردم بی اطلاع از روند مراحل پرپیچ و خم شهرداری، تا چه زمان باید به دنبال مهندس ناظر و رفع نواقص در نقشه‌ها باشند و آیا وجدان برخی از مهندسینی که کار شهروندان را به تعویق می‌اندازند و باعث پرداخت هزینه‌هایی اضافه برای کارفرماها می‌شوند بیدار خواهد شد…!؟ و این که آیا زمانی فرا خواهد رسید که هزینه‌های هنگفت و سرسام‌آور و طی مراحل هفت‌خوان اخذ پایان کار ساختمانی کمی بر شهروندان آسان گرفته شود…؟

گزارش از لیلا گلزاری 

پایان پیام/

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;