کاهش ۵۰ درصدی انرژی در آسانسورها

محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان با رویکردهای زیست محیطی و کاهش مصرف انرژی به دانش فنی طراحی و ساخت تابلوهای فرمان میکروپروسسوری(ریزپرداز) دست یافتند و به گفته آنها کاربرد این فناوری موجب کاهش مصرف ۳۰ تا ۵۰ درصدی انرژی در آسانسورها می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، داود خلجی از محققان این طرح زمینه فعالیت‌های این شرکت دانش بنیان را تولید “تابلو فرمان میکروپروسسوری” آسانسور دانست و گفت: در حال حاضر این شرکت با ارائه محصولات متنوع و شیوه های مدرن بازاریابی و فروش، سهم قابل توجهی از بازار داخل را در اختیار دارد و تلاش داریم در راستای تکمیل چرخه رضایت‌مندی مشتری در زمینه معرفی سیستم‌های مجهز به کنترل دور موتور VVVF نقش خود را در کاهش مصرف انرژی و حفظ محیط زیست ایفا کنیم.
وی طراحی، تولید و خدمات تابلوهای الکترونیک آسانسور  را از دستاوردهای فناورانه این شرکت نام برد و ادامه داد: دانش بنیانی این شرکت بر اساس تولید و طراحی دو محصول “کنترلر هوشمند” و “اینورتر” آسانسور احراز شد و فرآیندهای طراحی نرم افزار و تولید این دو محصول که جزیی از تابلو الکترونیک آسانسور است، در این شرکت اجرایی شد.
خلجی کنترلر هوشمند آسانسور را هسته اصلی بخش الکترونیک کنترل آسانسور دانست و خاطر نشان کرد: کاری که کنترلر هوشمند انجام می‌دهد این است که کلیه اطلاعات مربوط به وضعیت سنسورها، موتور و چاه آسانسور را دریافت و پردازش می‌کند و بر اساس آن فرامین لازم را به سایر سیستم‌های آسانسور ارسال می‌کند.
این محقق با بیان اینکه معمولا مردم آنچه که از آسانسور مشاهده می‌کنند کابین و شاسی‌های احضار در بیرون و داخل کابین است، اضافه کرد: ولی مغز و مرکز اصلی پردازش در آسانسور تابلو فرمان الکترونیک است که کلیه الزامات و استانداردها زیادی در حوزه‌های کیفیت و ایمنی وجود دارد که مسئولیت این بخش بر عهده کنترلر تابلو فرمان است.
وی با بیان این که نمونه خارجی این محصول در کشور وجود دارد، گفت: مشکل بزرگ نمونه‌های خارجی این است که هزینه خرید و نگهداری آنها بسیار بالا است ضمن آنکه با اعمال تحریم‌ها دسترسی به قطعات یدکی آنها دشوار است ولی خدمات پس از فروش نمونه‌های داخلی در کشور وجود د دارد.
خلجی اینورتر را از دیگر دستاوردهای این شرکت ذکر کرد و یادآور شد: اینورتر وسیله‌ای است که در تابلو فرمان استفاده می‌شود و دارای چندین ویژگی بارز است که از آن جمله می‌توان به کاهش مصرف انرژی اشاره کرد.
وی با تاکید بر اینکه سیستم‌های اینورتر قادر به کاهش مصرف انرژی در آسانسورها به میزان ۳۰ تا ۵۰ است، افزود: علاوه بر آن این سیستم‌ها موجب کاهش استهلاک اجزا آسانسور می‌شوند.
خلیج با بیان اینکه سیستم‌های اینورتر آسانسور مسئولیت کنترل دور موتور ر ا نیز بر عهده دارند، گفت: زمانی که در نسل قدیمی آسانسورها سوار می‌شویم در طول مسیر شوک و تکان‌های زیادی احساس می‌شود ولی در نسل‌های جدید فرد در طول مسیر هیچ تکانی را احساس نخواهد کرد که این امر به دلیل کاربرد اینورتر است.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;