ظرفیت تصفیه آب کشور به ۱۱ میلیون مترمکعب رسید

یک مقام مسئول با بیان اینکه ظرفیت تصفیه آب کشور به ۱۱ میلیون مترمکعب رسیده است، گفت: بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور، تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، شاهین پاکروح، معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت آبفای کشور، امروز چهارشنبه ۱۰ مهرماه ۹۸ در جمع خبرنگاران، جمعیت تحت پوشش آب شهری کل کشور را تا پایان سال ۹۷ معادل ۹۹.۶ درصد اعلام کرد و گفت: طبق آمار موجود، جمعیت تحت پوشش آب شرب شهری در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی، ۷۴.۶ درصد بود؛ این در حالی است که تعداد تصفیه خانه‌های آب شهری در سال‌های ابتدایی انقلاب ۲۷ واحد بوده که اکنون این رقم به ۱۴۰ واحد رسیده است.
وی افزود: در ابتدای انقلاب، ظرفیت تصفیه آب در کشور ۱.۹ میلیون مترمکعب در روز، بوده که این پتانسیل تا پایان سال ۹۷ به رقم ۱۱ میلیون مترمکعب در روز رسیده است.
به گفته این مقام مسئول، بیش از ۵۰ درصد جمعیت شهری کشور تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند و این در حالی است که این جمعیت در روزهای ابتدایی انقلاب، ۸.۵ درصد از جمعیت کل کشور را به خود اختصاص داده بود.
شاهین پاکروح با بیان اینکه در سال ۹۵ بودجه مورد نیاز آبرسانی به روستاها از صندوق توسعه ملی تامین اعتبار شد و آبرسانی به روستاهایی که بالغ بر ۲۰ خانوار داشتند آغاز شد، گفت: بر اساس آخرین آمار موجود، بیش از ۸۱ درصد از جمعیت روستایی کشور از تحت پوشش شبکه های آبرسانی قرار دارند.
معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت آبفای کشور اظهار داشت: ۵ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به منظور عملیاتی شدن طرح آبرسانی روستایی تخصیص داده شد که از محل این اعتبارات ۱.۹ خانوار معادل ۶.۷ میلیون نفر در ۱۰ هزار روستا تحت پوشش شبکه قرار گرفتند. این در حالی است که برای سال جاری رقم ۱.۲ میلیون نفر جمعیت روستایی در هزار و ۹۵۰ روستا در نظر گرفته شده است که در صورتی که اعتبارات مورد نیاز آن به موقع تامین شود تا پایان فعالیت دولت دوازدهم ۳ میلیون نفر دیگر از جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه آبرسانی قرار می گیرند.
وی با اعلام اینکه ۱۴۰ تصفیه خانه در مدار فعالیت قرار دارند، ادامه داد: به طور کلی ۵۱ درصد از جمعیت شهری کشور تحت پوشش شبکه خدمات فاضلاب قرار دارند و ۳۳۰ شهر از شهرهای کشور خدمات فاضلاب را دریافت می کنند. این در حالی است که ۲۱۶ تصفیه خانه فاضلاب در حال حاضر در مدار فعالیت هستند.
پاکروح میزان شاخص بهره مندی آب روستایی را ۸۲ درصد اعلام کرد و افزود: در کل کشور ۵.۷ میلیون فقره انشعاب در بخش روستایی وجوددارد. این در حالی است که سالیانه ۱.۵ میلیارد متر مکعب برای تامین آب شرب روستائیان مورد نیاز است که برای تامین این آب ۸۵ درصد از آب زیرزمینی و ۱۵ درصد از آب سطحی استفاده می‌شود.
معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت آبفای کشور گفت: به منظور بررسی راهکارهای تامین آب مورد نیاز کشور تا سال ۱۴۰۰ مطالعاتی انجام شده است که طبق آن آب مورد نیاز برای حدود ۸۵ میلیون نفر باید تامین شود که به منظور تامین این آب نیاز به ظرفیت ۹ میلیارد متر مکعب آب وجود دارد.
این مقام مسول با بیان اینکه در سال ۹۷،   تعداد ۷ تصفیه خانه فاضلاب در کشور بهره برداری شد، افزود:  از ابتدای سال جاری تاکنون نیز ۸ واحد دیگر بهره برداری شده و تا پایان سال نیز ۲۸ تصفیه خانه فاضلاب کشور نیز بهره برداری می‌شود.
پاکروح با اشاره به اینکه تاکنون برای اجرای طرح های فاضلاب روستایی منابع اعتباری مناسبی اختصاص داده نشده، توضیح داد: برای تامین این میزان اعتبار از بانک توسعه اسلامی کمک خواستیم که در سال ۹۶ از محل اعتبارات این بانک ۱۹۵ میلیون یورو اعتبار برای ایجاد زیرساخت فاضلاب در ۱۱۱ روستا اختصاص داده شد که میانگین پیشرفت فیزیکی آن ۳۳ درصد است.
وی  تصریح کرد: تعداد شهرهایی که سال گذشته با تنش آبی روبرو بودند ۳۳۰ شهر بود که اکنون به ۲۲۰ شهر کاهش یافته است. این در حالی است که در حال حاضر ۶ هزار روستا در کشور با تانکر، آبرسانی می‌شود که آمار سالیانه آن رو به کاهش است.
منبع خبرگزاری مهر
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;