کاهش خرید نفت هند از ایـــــران

به گزارش تاسیسات نیوز، بر اساس آمارهای ردگیری کشتی‌ها که از منابع مختلف به دست آمده و همچنین آمارهای موسسه تامسون رویترز، هند، بزرگ‌ترین مشتری نفتی ایران پس از چین، در ماه مه، روزانه 487 هزار و 600 بشکه نفت از تهران خریداری کرده که در مقایسه با ماه آوریل حدود 9 درصد کاهش نشان می‌دهد و حدود 40 درصد کمتر از بیشترین خرید ثبت‌شده در ماه اکتبر است.





بخشی از کاهش واردات هند از ایران احتمالا به‌دلیل کاهش میزان تقاضا به علت قرار داشتن در فصل تعمیرات پالایشگاه‌ها بوده است. هند در ماه مه ‌مجموعا حدود 2/ 4درصد کمتر نسبت به ماه آوریل نفت وارد کرده که ناشی از تعطیلی پالایشگاه 180 هزار بشکه‌ای باتیندا برای انجام عملیات بهسازی بوده است.





بخش عمده‌ای از تحریم‌های غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران در ژانویه سال گذشته برداشته شد و خرید نفت هند از ایران دو ماه بعد یعنی در مارس 2016 شروع به افزایش کرد. اما هند گفته به دلیل اختلاف با تهران برسر توسعه میدان گازی فرزاد ب، قصد دارد در سال مالی منتهی به مارس 2018، حدود یک چهارم خرید نفت خود از ایران را کاهش دهد.




دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند در پاسخ به این سوال که آیا هند همچنان امیدوار است حق توسعه میدان فرزاد ب را به دست آورد، گفت: «ما در دوران سختی کنار آنها ایستادیم. ما همچنان مقدار قابل توجهی نفت از آنها می‌خریم و انتظار عمل متقابل از سوی ایران را داریم.»





رسانه‌های روسی و هندی اخیرا گزارش داده‌اند، ایران احتمالا موافقت‌نامه‌ای برای اعطای امتیاز توسعه میدان گازی فرزاد‌ب به شرکت گازپروم روسیه امضا کرده است.ایران ماه گذشته اعلام کرد که هند پیشنهاد قابل قبولی در مورد توسعه فرزاد ب ارائه نداده است. در 5 ماه نخست سال 2017، واردات نفت هند از ایران جهشی حدودا 64 درصدی را نشان می‌دهد.





هرچند صادرات نفت ایران به هند در حال کاهش است اما فروش نفت این کشور به اروپا و ترکیه به بالاترین رقم از زمان لغو تحریم‌ها در سال 2016 رسیده است.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;