کاهش بار مرده ساختمان با استفاده از دال مجوف

سید حسین میرمحمدصادقی مدیرعامل شرکت بیستون در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان با بیان اینکه از ۱۰ سال پیش در بیستون کار خود را با سیستم دال مجوف شروع کرده ایم. گفت: سیستم دال مجوف را اصلاح کردیم و یکسری ایرادات اجرایی داشت که آنها را برطرف کردیم.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، وی با بیان اینکه سیستم دال مجوف برای صنعتی‌سازی و سبک‌سازی است، افزود: این سیستم با یکسری قطعات پلاستیکی در قسمت میانی سقف منجر به کاهش بار مرده ساختمان می‌شود و با حفظ سختی سقف می‌توان دهانه بلندی اجرا و به حذف ستون کمک کرد.
میرمحمدصادقی با بیان اینکه صادراتی به کشور عراق داشته ایم اظهار داشت: به تازگی صادرات به این کشور افزایش هم یافته است.
وی درباره ارزش این محصول در بخش ضد زلزله بودن نیز توضیح داد: در مسائل لرزه‌ای سقف نقشی ندارد و آنچه که تعیین کننده است در ضد زلزله بودن این است که بتواند سقف بتواند نیروهای جانبی را به المان‌های تیر و ستون و دیوار برشی منتقل کند.
میرمحمدصادقی با بیان اینکه سقف فقط نقش انتقال دهنده دارد، گفت: دال مجوف روشی مدرن و مقرون به صرفه و دارای مزایای بسیاری است که می تواند جایگزین مناسبی برای دال های قدیمی و دال های معمولی باشد. دال مجوف از ترکیب میلگرد، بتن و قالب‌های پلی پروپیلن ساخته شده است و کاربرد آن در فونداسیون و سقف است. در این روش، دال‌هایی که از جنس بتن هستند مانند روش تیر و دال معمولی مستقیماً بر روی تیر قرار می‌گیرند. در دال‌های مجوف، تیرهای فرعی بسیار بیشتر از روش تیر و دال معمولی هستند که این خصوصیت باعث افزایش دهانه و همچنین کاهش ضخامت دال می‌شود. از ویژگی‌های مهم این سیستم بوجود آوردن دالی سبک دارای سطحی صاف در زیر با سختی زیاد می‌باشد.
وی ادامه داد: در این سیستم نزدیک ۱۳ سانت دال توپر داریم جدای اینکه یکسری تیرچه بین دال فوقانی و تحتانی داریم که این انتقال کامل و به راحتی انجام می‌شود.
میرمحمدصادقی با بیان اینکه علاوه بر این ویژگی، این سیستم امتیازات دیگری هم دارد، افزود: در سیستم سازه‌ای با آن دهنه بلند اجرا کرده و حذف ستون داریم و سیستم دال از زیر تخت است و آویز ندارد و برای همه کاربری‌ها استفاده می‌شود و عایق صوتی و حرارتی دارد. همچنین نسبت به سیستم‌های مشابه هزینه بیشتری ندارد چون حجم آرماتور و بتن استفاده شده در آن به مراتب کمتر از سیستم‌های تیر و دال و دال توپر است.
 
منبع صما
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;