چگونگی کارکرد سیستم تهویه مطبوع و کنترل دما

به گزارش تاسیسات نیوز، تا بحال شده وقتی از کولر استفاده میکنید و بعد از چند دقیقه مجبور شدید درجه آن را کم کنید، و یا زمانی که از بخاری استفاده میکنید بعد از چند دقیقه از شدت گرما شیشه خودرو را باز کنید؟ حتما همه شما اسم سیستم تهویه مطبوع را در خودروها شنیده اید، اما سیستم کنترل دما را چطور؟ مطلب امروز در واقع توضیح این دو سیستم است.





مقایسه این دو سیستم مثل مقایسه سیستم های محرک 4X4 و AWD است. هردوی اینها در حقیقت و عملکرد یکی هستند، همانطور که سیستم A/C و کنترل دما برای خودروها در واقع قابلیتی مشابه را ایجاد میکند، اما چرا وقتی سیستم کنترل دما را به عنوان آپشن انتخاب میکنیم، هزینه آن بیشتر و گران تر است؟





با سیستم A/C ( Air Conditioning ) شروع میکنیم. این سیستم شامل فرایندیست که یک سیال ( معمولا سیال R134 ) را با تراکم و خشک کردن سرد میکند، در این مقطع سرمای ایجاد شده و نه خود سیال، توسط فن ها به داخل اتاق فرستاده میشود تا دمای اتاق خودرو متعادل شود. این سیستم از یک مکانیزم فشرده سازی، مبدل حرارتی و فن ها استفاده میکند. 


 

 

مرحله اول: سیال مورد استفاده در پس از عبور از کمپرسور، به حالت گاز درآمده، فشار و دمای آن بالا میرود، این کمپرسور با استفاده از تسمه به میل لنگ وصل میشود و نیروی خود را از آن میگیرد.





مرحله دوم: گاز پرفشار و با دمای بالا از کمپرسور وارد کندانسور ( مبدل حرارتی ) میشود، این قطعه معمولا جلوی رادیاتور خودرو بسته میشود و یک فن نیز، هوا را بسمت پره های آن پرتاب میکند. در کندانسور سیال از حالت گاز به مایع تبدیل میشود و کمی از حرارت و فشار خود را از دست میدهد.




مرحله سوم: مایع پر فشار و دما بالا وارد خشک کن میشود، قطعه ای که رطوبت مایع را میگیرد، اصطلاحا به این سیال مایع خشک گفته میشود.




مرحله چهارم: مایع خشک پر فشار و دما بالا با عبور از شیر انبساط، بسرعت فشارش را از دست میدهد و دمای آن بشدت کاهش میابد.





مرحله پنجم: حال مایع کم فشار و سرد به “اِواپراتور” میرسد، ( اِواپراتور قطعه ای شبیه به رادیاتور است که لوله ای مارپیچ از میان پره های عمودی عبور کرده ) در این مرحله فن ها با پرتاب هوا از بین پره های اِواپراتور، موجب میشوند تا هوای خنک وارد اتاق خودرو شود، سیال پس از عبور از اِواپراتور گرم میشود و با عبور دوباره از شیر انبساط ( این بار تغییری در آن رخ نمیدهد ) به کمپرسور برمیگردد و این چرخه دوباره ادامه میابد.





یکی از معایب تهویه مطبوع این است که دمای هوای ورودی به اتاق کاملا به درجه حرارت هوای بیرون بستگی دارد، و اِواپراتور تنها رنج محدودی از دما را ارائه میدهد و شما باید درجه حرارت دلخواه خود را بصورت دستی تنظیم کنید. در علم مهندسی به سیستم تهویه مطبوع یک فرایند چرخه باز میگویند. یعنی شما یک ورودی دارید، این ورودی فرایندی را طی میکند و از چرخه خارج میشود.




اما فرق سیستم کنترل دما با تهویه مطبوع چیست؟ این سیستم از تهویه مطبوع استفاده کرده و با یک مکانیزم تشخیص دما آن را کاربردی تر میکند. و به شما اجازه میدهد دمای هوای ورودی به کابین را دقیقا تنظیم کنید حتی نیم درجه. همانطور که گفتیم سیستم کنترل دما همان تهویه مطبوع هوشمند است.





در زیر یک فرایند چرخه بسته را مشاهده میکنید که با استفاده از اطلاعاتی که از خروجی بدست میآورد، میتواند ورودی را دست خوش تغییر کند. به عنوان مثال وقتی شما 17 سانتی گراد را تنظیم میکنید. سیستم بصورت خودکار درجه حرارت هوای ورودی به اتاق را کنترل میکند تا دمای 17 درجه در اتاق خودرو ثابت بماند.





در سیستم های پیشرفته تر از یک سنسور نور خورشید بروی داشبورد نیز استفاده میشود تا میزان گرمای ورودی به کابین از طریق تابش خورشید نیز اندازه گیری شود و بازخورد آن روی سیستم کنترل دما، سرعت عمل و تاثیر این سیستم را بیشتر میکند.





سیستم کنترل دما بطور موثر یعنی؛ اگر شما در یک منطقه با آب و هوای معتدل زندگی میکنید فقط کافیست یکبار دمای مورد نظر خود را تنظیم و باقی کار را به سیستم هوشمند واگذار کنید. و اگر در منطقه ای چند آب و هوایی ( تابستان گرم و زمستان سرد ) زندگی میکنید باید در هر شرایط باز هم فقط یکبار دمای مورد نظر را انتخاب کنید.






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;