چگونه یک هویه خوب انتخاب کنیم؟

هویه در اثر عبور جریان الکتریسیته از یک المنت حرارت تولید کرده که حرارت به نوک هویه انتقال پیدا می کند.
یکی از ابزارهای پر مصرف در صنعت الکترونیک هویه می باشد.از  یک هویه برای لحیم کاری قطعات الکترونیکی ایی بر روی مدار چاپی استفاده می شود.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، هویه برای لحیم کاری قطعات الکترونیکی علاوه بر هویه , قلع , روغن لحیم , فلاکس , پایه هویه , قلع کش و اسفنج مورد استفاده می باشد.در ادامه بیشتر با هویه و انواع آن آشنا خواهید شد.
انواع هویه ها
هویه الکتریکی
هویه‌های الکتریکی به دو دستهٔ اصلی تقسیم می‌شوند، هویه‌های قلمی و هویه‌های هفت‌تیری (تفنگی). نوک هویه‌ها پس از مدتی کار کثیف می‌شود که باید با استفاده از اسفنج نسوز یا سیم ظرف‌شویی و یا سمباده ی ریز تمیز شوند، البته امکان تعویض سر هویه نیز وجود دارد.
"<yoastmark
هویه قلمی
هویه‌های قلمی از یک سیم‌پیچ نیکل-کرم که دارای مقاومت زیادی است و به دور عنصر حرارتی پیچیده شده ساخته می‌شوند. این هویه‌ها معمولا توانی بین ۲۰ تا ۵۰۰ وات دارند.و در برخی از انواع امکان تنظیم دما و توان وجود دارد.
"<yoastmark
هویه هفت‌تیری – تفنگی
کار با هویه‌های تفنگی راحت‌تر و سرعت بالا رفتن دما در آن‌ها زیاد است، زیرا حرارت مستقیما در نوک آن‌ها تولید می‌شود. این هویه‌ها از ترانسفورماتور برای کاهش ولتاژ و افزایش جریان در ثانویه (نوک هویه) استفاده می‌کنند تا بر اثر عبور جریان زیاد از نوک هویه گرمای لازم برای بالا بردن دما ایجاد شود.
با توجه به اینکه ثانویه این هویه‌ها تقریبا اتصال کوتاه هستند، نباید آن‌ها را به مدت طولانی روشن نگاه داشت زیرا موجب سوختنشان می‌شود.
"<yoastmark
هویه چکشی
یک هویه چکشی معمولا با استفاده از چراغ پریموس یا چراغ کوره‌ای داغ می‌شود و برای اتصالات سنگین به کار می‌رود. این نوع هویه دارای سه قسمت است اصلی است:
هویه چکشی
سرچکشی که معمولا از مس ساخته می‌شود
-دسته فلزی
-دسته چوبی
برای پاک کردن سر هویه از سوهان یا برس استفاده می‌شود.
هویه های قابل حمل
ممکن است در جایی نیاز به کار با  یک هویه وجود داشته باشد اما جریان برق در دسترس نباشد. در این شرایط مهترین گزینه استفاده از هویه های قابل حمل است که در انواع مختلفی ارائه شده است و ما به اختصار چند مورد پرکاربرد آن را معرفی می کنیم.
هویه گازی
این هویه گرمای مورد نیاز خود را با استفاده از گاز مایع ذخیره شده در مخزنش تولید می کند، بنابراین پس از اتمام گاز، باید آن را همانند یک فندک گازی، شارژ کنید.
"<yoastmark
هویه شارژی
این هویه را با قرار دادن در پایه شارژ مخصوصش شارژ نموده و در مواقع لزوم از آن استفاده می نمایید.
هویه باتری (باتری خور)
این نوع هویه با تعدادی باتری ۱٫۵ ولت یا با یک باتری کتابی کار می کند.انواعی از این هویه قابلیت کار هم با باتری و هم با USB کامپیوتر را دارند.
"<yoastmark
راهنمای انتخاب و خرید هویه
در مطالب بالا انواع هویه را شناختید وقت آن رسیده تا انتخاب کنید که چه هویه ای مناسب بودجه و نوع کار شما است.
افراد مبتدی که می خواهند کار لحیم کاری را شروع کنند.
همیشه با مشکل انتخاب در خرید هویه مواجه می شوند و در دوراهی خرید یک هویه ارزان قیمت و یا خرید هویه گران قیمت حیران می مانند.
این راهنمای انتخاب و خرید هویه به شما کمک می کند تا انتخاب درستی در این زمینه داشته باشید و بدانید که چه ملاکهایی را در هنگام خرید هویه مد نظر قرار دهید.
توان هویه
اگر فقط با بردهای اکترونیکی معمولی سر و کار دارید یک هویه ۴۰ وات و ۶۰ وات قلمی کار شما را راه می اندازد؛ ولی اگر نیاز به لحیم کاری اتصالا قویتر مثل سیم های با قطر زیاد یا صفحات فلزی به یکدیگر را دارید باید به فکر توان های بالا تر باشید.
در حقیقت توان هویه بسته به کارتان تعیین می شود.
نوک هویه
نکته مهمی که در همه انواع هویه مطرح است، الیاژی است که “سر هویه” یا “نوک هویه” با آن ساخته شده است و بسیار مهم است که سر هویه “نسوز” باشد.
این خاصیت باعث می شود که چسبندگی نامطلوب سر هویه از بین برود و دیرتر سیاه و اکسیده شود.
نکته مهم دیگر قابلیت تعویض نوک هویه است. در هنگام خرید هویه دقت کنید که نوک آن قابل تعویض باشد
این به شما کمک می کند تا اگر زمانی نوک هویه خراب شد به راحتی بتوانید آن را جایگزین کنید.
حتی برخی هویه ها دارای چندین نوک با اشکال مختلف برای کاربردهای متفاوت هستند.
پایه هویه
اکثر هویه های با رنج قیمت متوسط و پایین بدون پایه عرضه می شوند که باید بطور جداگانه خریداری شوند.
نکته بسایر مهمی که در هویه های بدون پایه مطرح است، داشتن پایه یک هویه مناسب است، چرا که عدم وجود پایه به هنگام لحیم کاری یک مصیبت بزرگ است و علاوه بر اینکه خیلی کار شما را مشکل می کند، حتی ممکن است باعث سوختگی یا آتش سوزی شود.
قیمت هویه
قیمت هویه از ده هزار تومان تا چند صد هزار تومان متغیر است؛ ولی نکته مهم این است که ما چه نوع هویه ای تهیه کنیم؟ و تفاوت یک هویه گران قیمت و ارزان قیمت در چیست؟
طبیعتا هر چه قیمت هویه بیشتر باشد دارای کیفیت بالاتری از نظر ساختاری است، که این کیفیت باعث افزایش طول عمر هویه می شود.
از طرفی کیفیت نوک هویه آن مرغوب تر است؛ ولی شما حتی اگر یک هویه ارزان قیمت بخرید، می توانید نوک آن را با یک نوک مرغوب تعویض کنید!
البته این یک پیشنهاد است و اگر توان خرید شما خوب است حتما هویه های برند اصلی را تهیه کنید.
معروفترین برندهای هویه عبارتند از: Yaxun , Gordak , quick , Goot , Weller
کاربرد هویه
در انتخاب هویه علاوه بر برند و کیفیت، باید توجه نمایید که هر هویه برای کار بخصوصی مناسب است و باید به توان و اندازه سر هویه توجه لازم را داشته باشید.
برای مثال برای لحیم کاری قطعات smd باید از هویه مخصوص که دارای سر نازک و دمای پایین تر است استفاه نمایید.
چگونه لحیمکاری کنیم ؟
۱-موقعیت برد را تنظیم نمایید.
۲-دمای هویه را در صورت امکان روی ۳۵۰درجه سانتی گراد تنظیم کنید.
۳-نوک هویه را مقدار بسیار کمی به قلع آغشته کنید
۴-هم پایه قطعه و هم پد مورد نظر را با هویه حرارت دهید (توجه کنید از نوک یک هویه استفاده نکنید، از چند میلیمتر بالاتر و از پهلوی آن جهت گرم کردن استفاده کنید)
۵-سپس سیم لحیم را به پایه و پد مورد نظر نزدیک کنید(به نوک هویه نچسبانید) تا ذوب شود.
۶-ابتدا سیم لحیم و سپس هویه را از کنار قطعه فاصله دهید.
۷-لحیم صحیح باید شبیه به قیف معکوس باشد و شکل گرد یا توده ای نشان از لحیم کاری نامرغوب است.
منبع ویکی پدیا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;