چقدر نفت تولید می‌شود؟!

به گزارش تاسیسات نیوز، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون از تحقق۹۸ درصدی برنامه تولید نفت این شرکت در سال ۹۶ خبر داد. جهانگیر پورهنگ گفت: اکنون روزانه ۵۸۰ هزار بشکه نفت، ۵۶۰ میلیون فوت مکعب گاز و ۳۶ هزار بشکه مایعات گازی و نفتا تولید می‌کنیم که از نظر کمی و کیفی، بر اساس برنامه پیش‌بینی شده بوده و در سطح بسیار خوبی قرار دارد.

 

وی افزود: از سوی دیگر، موفق شدیم در تولید گاز و نفتا از مخزن خامی مارون، ۱۰۴ درصد برنامه تولید از این مخزن را محقق سازیم و همچنین با بازیافت بیش از ۲۵۰ هزار بشکه نفت با استفاده از دستگاه‌های MOS و MOT، در عملیات‌های انگیزشی چاه‌ها بیش از ۳۰ درصد افزایش را در سال ۹۶ نسبت به سال گذشته تجربه کنیم.


پورهنگ تاکید کرد: رکورد تولید ۴۳ هزار بشکه‌ای افزایش تولید نفت در بخش چاه‌های ترمیمی در سال ۹۶، در ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است و تزریق ۳/ ۹۸ درصد از پساب نمک‌زدایی‌ها به چاه‌های دفعی اقدامی موثر در صیانت از محیط‌زیست بود.


وی در ادامه گفت: شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون، همچون دیگر شرکت‌های بهره‌بردار که رسالتی جز تولید نفت خام، گاز و مایعات گازی ندارند، به دنبال تحریم‌ها و از همه مهم‌تر، شکل‌گیری رویکرد خودکفایی و ایجاد بسترهای آن در حوزه صنایع بالادستی، حمایت از سازندگان و تامین‌کنندگان کالا و تجهیزات ساخت داخل را در دستور کار خود قرار داد.


تحقق برنامه‌های مصوب تولید نفت طی سال‌های گذشته، شاهدی بر این مدعاست که ما توانستیم با تکیه بر توان سازندگان داخلی و اعتماد به آنان، بدون هیچ ریسک قابل‌توجهی، فرآیند تولید را مدیریت کنیم.


خرید ۳۰۰ میلیارد ریال کالای ساخت داخل


مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران نیز با تاکید بر اهمیت حمایت از کالای ایرانی، اعلام کرد: تاکنون حدود ۳۲۰۰ قلم کالا به ارزش ۳۰۰ میلیارد ریال با هماهنگی سازندگان داخلی تولید و خریداری شده و در حال استفاده است. بخشی از کالاهای مورد نیاز نیز به صورت مهندسی معکوس در حال تولید است.


هوشنگ صیدالی با اشاره به اهمیت راهبردی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران به‌عنوان دومین شرکت تولیدکننده نفت مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: روزانه ۶۳۰ هزار بشکه نفت، ۱۸ هزار بشکه ان جی ال و ۱۰ هزار بشکه نفتا در این شرکت تولید می‌شود.


وی با اشاره به عملکرد این شرکت در سال گذشته اظهار کرد: سال گذشته تعهد تولید ما در دو دوره ۶ ماهه تعریف شده بود که موفق شدیم بیشتر از سقف تعهد تولید کنیم.


صیدالی افزود: در سال ۹۶ موفق به حذف نفت سوزی شدیم تا از آلودگی محیط‌زیست جلوگیری شود. برای این منظور به صورت سیار فرآورش نفت را انجام دادیم.وی با اشاره به حادثه تلخ رگ سفید در سال گذشته گفت: در سال ۹۶ همچنین با تکیه بر توان و دانش داخلی این شرکت نقشی مهم در مهار آتش‌سوزی چاه ۱۴۷ رگ سفید در زمان ۵۸ روز ایفا کرد.


صیدالی ادامه داد: همه تلاش خود را برای حمایت از سازندگان داخلی به‌کار می‌گیریم تا بتوانیم باعث اشتغال‌زایی شویم.وی اظهار کرد: به‌دلیل فرسودگی تجهیزات مشکلاتی داریم، اما تلاش کرده‌ایم با پایش مستمر در تمام بخش‌ها مانند خطوط لوله این اثر را کاهش دهیم و قبل از بروز حوادث، منشا مشکلات را شناسایی و رفع کنیم.


صیدالی تاکید کرد: در شرکت نفت و گاز گچساران خطوط لوله صادراتی به وسیله توپک هوشمند پیگ رانی شده است و اکنون درحال رفع مشکل در این نقاط هستیم.


افزایش تولید روزانه نفت و گاز کارون


مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون نیز گفت: این شرکت در سال ۹۶ موفق به افزایش روزانه ۱۲۴ هزار بشکه‌ای نفت شد.محسن دهانزاده از تحقق افزایش روزانه ۱۲۴ هزار بشکه‌ای تولید نفت در حوزه عملیاتی کارون خبر داد و گفت: این شرکت در سال ۹۶، روزانه نزدیک به یک میلیون ۴۰ هزار بشکه نفت تولید کرده است.


وی از تعمیر ۵۳۴ تجهیز کاربردی در سال ۹۶ خبر داد و گفت: ماشین‌آلات کمتر از ۴ هزار اسب بخار نیز همگی تعمیر اساسی شدند که در سال جاری نیز این تعداد به ۹۰۰ تجهیز افزایش می‌یابد.به گفته دهانزاده، در زمینه اقدامات HSE نیز شرکت کارون در سال ۹۶ اقدامات پیشگیرانه‌ای انجام داده است و به این منظور ۵۲۴ حلقه چاه مورد ارزیابی ضخامت قرار گرفت، ۳۲ درصد از چاه‌ها نیاز به بازسازی و تعمیر داشتند که انجام شد.


وی افزود: سال گذشته ۱۰۱ رشته خط لوله جریانی با اولویت لوله‌های بحرانی (لوله‌هایی که از نقاط مسکونی و رودخانه‌ها می‌گذرند) مورد ارزیابی قرار گرفت که شامل بیش از ۳۰۰ کیلومتر خط لوله می‌شد و بیش از ۷۱ هزار نقطه مورد ارزیابی ضخامت قرار گرفت و نقاط مورد نیاز تعمیر شدند.


دهانزاده ادامه داد: افزون بر موارد گفته شده، ۹۴۶ نقطه هم در ایستگاه‌های تقویت فشار مورد ارزیابی و تعمیر قرار گرفت. در ضمن در ۴۵ روز ابتدای امسال، ۶۰۰ موضع مورد ارزیابی قرار گرفته و انتظار می‌رود تا پایان سال این عدد به ۸۰ هزار نقطه برسد. وی با اشاره به اقدامات شرکت کارون در حوزه مسائل زیست محیطی و مدیریت پسماند، گفت: در این زمینه نیز اقدامات گسترده‌ای انجام شده است که از میان آنها می‌توان به دفن پشم شیشه موجود در لوله‌های مستعمل که با همکاری سازمان محیط زیست استان در لند فیلد بندر امام انجام شد، اشاره کرد.مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون گفت: در سال ۹۷ برای جلوگیری از رهاسازی سلج نفتی (لجن‌های موجود در خطوط لوله و تجهیزات ذخیره‌سازی) در محیط زیست فعالیت‌هایی صورت گرفته است و این سلج‌ها در مزایداتی به فروش می‌رسد؛ در اولین اقدام در ماه آتی مزایده فروش سلج نفتی مخزن ذخیره سازی شماره ۴اهواز انجام می‌شود.


وی در مورد اقدامات انجام‌شده در حوزه ممیزی انرژی نیز گفت: در ۹ واحد صنعتی بررسی‌هایی صورت گرفته و راهکارهای کاهش و صرفه‌جویی با مشارکت سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور ارائه شده است.دهانزاده افزود: اکنون برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌های مرکزی این شرکت با استفاده از نیروگاه خورشیدی در مقیاس کوچک ۵ کیلووات برق تامین می‌شود و قرار است در سال جاری این میزان دوبرابر شود.


وی به فعالیت‌های انجام شده برای بهینه‌سازی مصرف آب در این شرکت اشاره کرد و گفت: در زمینه بحران آب نیز سیستم هوشمند هدایت و استقرار و کنترل ترافیک آب را برای جلوگیری از هدر رفت در بارگیری تانکرهای آب به‌کار می‌گیریم که این کار با یک شرکت دانش‌بنیان داخلی در حال انجام است.


مدیرعامل شرکت نفت و گاز کارون به برنامه‌های برون‌سپاری در حوزه نگهداشت واحدها و تاسیسات شرکت اشاره کرد و گفت: به‌طور ویژه این کار ظرف چند ماه آینده در واحد نمک‌زدایی متمرکز اهواز انجام می‌شود که اشتغال‌زایی و کاهش تصدی‌گری را به دنبال دارد.


وی در مورد داخلی‌سازی اقلام مصرفی شرکت کارون نیز گفت: در سال ۹۵ تولید داخل ۱۷۱ قلم کالا با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال را انجام دادیم و در سال ۹۶ این رقم به بیش از ۲۱۴قلم رسید.دهانزاده به داخلی سازی تلمبه قابل حمل در شرکت کارون اشاره کرد و گفت: تلمبه قابل حمل skid برای تزریق روزانه ۷۵۰۰ بشکه پساب با دانش داخلی بومی‌سازی شد و در واحد بهره‌برداری نمک‌زدایی شماره ۳ مورد استفاده قرار گرفت.


وی ادامه داد: همچنین مهندسی معکوس جریان سنج کامپیوتری در این شرکت انجام شده که مشابه نمونه خارجی است؛ سیستم کنترل اتوماسیون، توربین رسا، و تلمبه‌های تزریق پساب نیز از جمله قطعات داخلی‌سازی شده این شرکت در سال گذشته بود.


دهانزاده همچنین به بهبود مشعل‌های اهواز اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های بهسوزی مشعل اهواز ۳ به ۷۰ درصد و اهواز ۲ به ۵۰ درصد رسیده که تا پیش از تابستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;