چرا مدیریت پروژه از فهرست رشته‌های نظام مهندسی حذف شد؟

رشته مدیریت پروژه در حالی از مجموعه رشته‌های نظام مهندسی حذف شده است که متولیان تصمیم‌گیری در این حوزه هیچ دلیل قانع کننده‌ای برای حذف آن ارائه نداده و بسیاری از فارغ التحصیلان این رشته را در فضای مبهم قرار داده‌اند.
به گزارش تاسیسات نیوز، تغییر تصمیم و نبود یک برنامۀ کاری مشخص به واسطه تغییر مدیریت، یکی از دلایل مشکلات اقتصادی و اجتماعی موجود به حساب می‌آید. در این بین این تغییرات ممکن است در سطوح مختلف حکمرانی در کشور دیده شود. یکی از این چرخش‌های آشکار در ، مسئله حذف رشته مدیریت پروژه از مجموعه رشته‌های ذی صلاح برای شرکت در آزمون نظام مهندسی تلقی می‌شود. در ادامه این گزارش به بررسی ماجرای حذف رشته مهندسی پروژه از رشته‌های مورد تایید سازمان نظام مهندسی می‌پردازیم.
* بررسی جزئیات رشته مدیریت پروژه
مدیریت پروژه مجموعۀ مهندسی – مدیریتی تلقی می‌شود که برای مدیریت، نظارت، طراحی واجرای پروژه‌ها به ویژه پروژه‌های عمرانی طرح ریزی شده است. تاکید اصلی در رشته مهندسی مدیریت پروژه بر روی تلفیق دانش و اجرا ، کاربردی بودن آموزه ومدیریت صحیح پروژه های عمرانی متمرکز است.
فعالیت‌های در نظر گرفته شده برای مهندس‌های مدیریت پروژه در نظام مهندسی ساختمان، جهت تصدی پست مهندس مجری تعریف شده است و در حال حاضراین وظیفه توسط مهندسین عمران انجام می شود. لیکن از آنجا که مهندسین عمران با مهارت های مرتبط با دانش حقوقی پروژه‌ها ، اصول مدیریت صحیح و مواردی از این دست آشنایی ندارند، رشته مهندسی مدیریت پروژه با هدف رفع خلاء موجود در فعالیت مهندس‌های مجری طراحی گردیده است.
بررسی چارت آموزشی رشته مدیریت پروژه و مقایسه آن با رشته مهندسی عمران از تطیق بیش از ۷۰ درصدی این دو چارت خبر می‌دهد و توجه به جرئیات درس‌های ارائه شده تطیبق چارت آموزشی دو رشته را بیش از پیش هماهنگ می‌سازد.
*تصمیات متناقض کمیسیون هم‌ارزی برای رشته مدیریت پروژه
به منظور بررسی ماجرای حذف این رشته از مجموعه رشته‌های ذی‌صلاح برای شرکت در آزمون نظام مهندسی باید روند تاریخی این رشته را بررسی کرد. در همین راستا مطابق بند ۱۸ کلیات مصوبه کمیسیون هم ارزی رشته‌ها به شماره ۶۸۶۹۳/۴۳۰ در تاریخ ۱۴ بهمن‌ماه سال ۹۱ مقرر شد، فارغ‌التحصیلان رشته کارشناسی مدیریت پروژه با صلاحیت محدود (نظارت در حد پایۀ ۳) موفق به اخذ پروانه نظام مهندسی مرتبط با رشته‌های عمران شوند.
مصوبه کمیسیون هم ارزی مبنی بر حضور رشته مدیریت پروژه در مجموعه رشته‌های سازمان نظام مهندسی
در حالی که سال ۹۱، رشته مهندسی پروژه جزء رشته‌های سازمان نظام مهندسی طبقه‌بندی شد اما در چرخشی آشکار، ۶ سال بعد در بند ۳۲ کلیات مصوبه کمیسیون هم ارزی رشته‌ها به شماره ۱۴۹۷۲۶/۴۳۰  در تاریخ ۲۹ دی‌ماه سال ۹۷ عنوان شد که به فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی پروژه پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی تعلق نمی‌گیرد.
مصوبه کمیسیون هم ارزی مبنی بر حذف رشته مهندسی پروژه از مجموعه رشته‌های سازمان نظام مهندسی
این چرخش آشکار در تصمیم‌گیری در حالی مطرح می‌شود که از تاریخ ۱۴ بهمن ۹۱ تا تاریخ ۲۹ دی ۹۷، هیچ تغییری در چارت آموزشی رشته مدیریت پروژه اعمال نشده و دلایل حذف این رشته از رشته‌های ذی‌صلاح سازمان نظام مهندسی محل سوال است.
*نماینده وزارت علوم پاسخ قانع کننده‌ای نداد
بنابر این گزارش، پیگیری دلیل حذف رشته مهندسی پروژه مشخص کرد، این تغییر در تصمیم از سوی کمیسیون هم‌ارزی وزارت راه و شهرسازی که با حضور نماینده‌های از وزارت علوم، وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی برگزار می‌شود، اتخاذ شده است. در همین ارتباط و به منظور مطلع شدن از جزئیات بیشتر به سراغ یکی از فارغ‌التحصیلان رشتنه مدیریت پروژه رفتیم. این فارغ‌التحصیل رشته مهندسی پروژه با اشاره به پیگیری‌های انجام شده از سوی فارغ‌ التحصیلان به منظور یافتن دلایل حذف رشته، گفت:« پس از پیگیری از کمیسیون هم ارزی متوجه شدیم که علت اصلی حذف این رشته از مجموعه رشته‌های سازمان نظام مهندسی، مخالفت آقای دکتر رحیم زاده، نماینده وزارت علوم در کمیسیون هم ارزی بوده است.»
این کارشناس مدیریت پروژه، ضمن اشاره به گفتگوی خود با نماینده وزارت علوم، عنوان کرد:« پس از پیگیری  برای یافتن دلایل حذف، نماینده وزارت علوم اعلام کرد که در حال بررسی دقیق جزئیات چارت آموزشی رشته مدیریت پروژه است، حال سوال اصلی اینجاست که چگونه اول نسبت به حذف رشته اقدام شد و پس از پیگیری  دستور بررسی چارت آموزشی صادر شد؟»
این فارغ‌التحصیل رشته مهندسی، ادامه داد:« البته پس از گفتگو با نماینده وزارت علوم اقدام به بررسی چارت آموزشی به طور دقیق کرده و نتایج تطبیق ۷۰ درصدی این رشته با رشته مهندسی عمران را به وزارت علوم اعلام کردیم اما تاکنون هیچ پاسخی دریافت نکرده و همچنان منتظر دلایل قانع کننده کمیسیون هم ارزی برای حرف این رشته هستیم.»
*فارغ‌التحصیلان مدیریت پروژه، سرگردان تصمیات مسئولین
بررسی ها مشخص کرد، این تصمیم کمیسیون هم ارزی منجر به سرگردانی تعداد بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی پروژه شده که به واسطه دریافت پروانه نظام مهندسی نسبت به انتخاب رشته اقدام کرده‌اند و در شرایط کنونی در فضای مبهمی به سر می‌برند.
اما سوال مشخص این‌جاست که چرا کمیسیون هم ارزی دلایل خود برای حذف این رشته از مجموعه رشته‌های سازمان نظام مهندسی را عنوان نکرده و اگر دلیل قانع کننده‌ای ندارد، چرا به فارغ‌التحصیلان مدیریت پروژه اجازه شرکت در آزمون نظام مهندسی را نمی‌دهد؟
منبع فارس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;