چرا ما رئیس نداریم؟

روح اله واصف
سردبیر تاسیسات نیوز
همکاران گرامی سلام و خداقوت
گروه تخصصی مکانیک نظام مهندسی از تک تک مهندسان مکانیک عضو تشکیل شده است و لذا هریک از ما مهندسان تاسیسات، در این گروه عضو هستیم و این جامعه بزرگ را تشکیل می دهیم. هر گروهی نیاز به هیأت رئیسه و رئیس دارد تا امور مربوط به آن را رفع و رجوع کنند. مشکلات را حل کنند و حتی قانون گذاری های مورد نیاز را انجام دهند.
در خصوص اختیارات گروه های تخصصی نظام مهندسی ماده هفتاد و هفت آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل اجرای ساختمان اعلام می دارد: “گروههای تخصصی در هر یک از استانها و در هر یک از رشته‌های اصلی که تعداد آنها حداقل به هفت نفر بالغ شود، تشکیل می‌شود. گروههای مذکور، امور تخصصی مرتبط با رشته خود را در جلسات گروه، طرح و مورد بررسی و حل و فصل قرار می‌دهند و نظرات و پیشنهادات خود را برای نظام مهندسی استان ارسال می‌دارند. هیأت مدیره نیز قبل از تصمیم‌گیری در اموری که اختصاصاً مرتبط با یکی از رشته‌های اصلی است نظر گروه تخصصی مربوط را استعلام نموده، آن را در تصمیم‌گیری‌های خود مورد توجه قرار می‌دهد.”
لذا وظیفه قانون گذاری مستقیم به هیأت رئیسه داده نشده است ولی هیأت مدیره موظف است نظر هیأت رئیسه گروه تخصصی را جویا شود و هیأت رئیسه گروه تخصصی نیز پیشنهادات خود برای قانون گذاری را به هیأت مدیره اعلام کند.
هیأت رئیسه گروه های تخصصی از طریق انتخابات و برای یک دوره سه ساله انتخاب می شوند و باید خودشان در یک انتخابات داخلی و در نخستین جلسه تشکیل، رئیس خود را برگزینند. بدین ترتیب هیأت رئیسه گروه تخصصی باید مدیری داشته باشد تا بتواند امور را رفع و رجوع کند و به روند کاری هیأت رئیسه نظام دهد. داشتن یک مدیر ارشد از بدیهی ترین اصول مدیریت است که خوشبختانه در قانون دیده شده است؛ اما همین اصول بدیهی و قانونی در نظام مهندسی تهران شکلی دیگر یافته است!
حدود یک سال است که هیأت رئیسه گروه تخصصی مکانیک استان تهران رئیس ندارد! یعنی هفت عضو آن نتوانسته اند یک نفر را از بین خود انتخاب کنند. جالب است که انتخابات و رأی گیری کار سختی نیست. سوال اساسی آن است که چرا این کار ساده اصلاً انجام نشده است. چطور ما نایب رئیس گروه تخصصی مکانیک را داریم ولی خود رئیس را نداریم؟ آیا افرادی دوست ندارند ما رئیس داشته باشیم؟ آیا رئیس مورد نظر برخی باید انتخاب می شده است؟ آیا گروه تخصصی خود را بی نیاز از اجرای قانون می داند؟
به این پازل جالب بیفزاییم عدم تشکیل بسیاری از جلسات هیأت مدیره گروه تخصصی مکانیک را. همچنین استعفای دو نفر ونزدیک به یک سال گذر زمان برای جایگزینی آنها از اعضای علی البدل!
حالا برگردیم به سوال اصلی خودمان: چرا گروه تخصصی مکانیک استان تهران رئیس ندارد؟
این هیئت رئیسه خسته آیا حال انتخاب رئیس را نداشته است یا زورش را!
تابعد!
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. انوشا می گوید

    امان از جاه طلبی و تمامیت خواهی و انحصار طلبی نایب رئیس!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;