تجهیز ساختمان به چاه ارت، عامل کاهش خسارت دزدی سیم ها

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قم گفت: به طور متوسط روزانه بین هشت تا ۱۰ تُن سیم برق در قم سرقت می‌شود که این مساله باعث شده به وسایل برقی منازل خسارت جدی وارد شود.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، مهدی آهنین پنجه روز پنجشنبه درباره این موضوع گفت: در حال حاضر سرقت کابل‌های برق بزرگ‌ترین مشکل در شبکه برق رسانی می‌باشد که منجر به مشکلات زیادی می شود.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته سرقت سیم برق در این استان باعث شد ۴۰ میلیارد ریال خسارت به شبکه برق و همین میزان خسارت به وسایل برقی منازل وارد شود.
وی ادامه داد: اگر ساختمان‌ها مجهز به چاه ارت و تجهیزات حفاظتی شوند، باعث می‌شود وسایل برقی در مقابل قطعی برق به دلیل سرقت سیم محفوظ بماند.
آهنین پنجه افزود: استفاده از محافظ یکی دیگر از روش‌های پیشگیرانه است که برای تغییر ولتاژ می‌تواند از وسایل برقی محافظت نماید.
وی با بیان اینکه هزینه‌ای در قبض‌ها برای بیمه وسایل برقی منازل در نظر گرفته شده است، گفت: اگر شرکت توزیع برق فعالیتی انجام دهد که باعث خسارت به وسایل برقی منازل شود، مکلف است خسارت را پرداخت نماید.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در استان قم ۶ پست انتقال شبکه برق فعال است، گفت: برخی پست‌های انتقال برق از جمله در منطقه توانیر و پردیسان خارج از محدوده شهر بود و با توسعه شهر، در محدوده شهری قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم با بیان اینکه انتقال این پست‌ها هزینه سرسام آوری دارد و بیش از سه هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود، گفت: از سوی دیگر با توجه به تعداد مشترکان برق، مرکز بار پست باید در شهر فعال باشد، در غیراینصورت با ضعف ولتاژ در برق مشترکان شهری مواجه می‌شویم.
وی با بیان اینکه ضررهای ناشی از در حریم بودن پست‌های برق تأیید یا رد نشده است، گفت: بر اساس تحقیقات به عمل آمده در پست‌های ۶۳ کیلوولت باید ۹ متر و در پست‌های ۲۰ کیلوولت باید سه متر از حریم فاصله داشته تا از خطرات ناشی از آن در امان باشیم.
استفاده از برق شهری برای دستگاه استخراج ارز دیجیتال غیرمجاز است
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: چند مورد استفاده از برق شهری برای تولید ارز دیجیتال در سطح شهر قم گزارش شده و با توجه به استفاده بالای این دستگاه‌ها از برق شهری و خسارت ی که ممکن است به شبکه برق رسانی وارد شود، باید بر اساس دستورالعمل وزارت نیرو برق مکان‌های استقرار این دستگاه‌ها قطع شود.
آهنین پنجه در عین حال افزود: وزارت نیر قصد دارد با قیمتی که برق صادر می‌شود، برق این دستگاه‌ها را محاسبه نماید، ولی در حال حاضر برق مزارع بیت کوین به دلیل غیرقانونی بودن قطع می‌شود.
وی اضافه کرد: نصب این دستگاه‌ها تا زمانی که دستورالعمل محاسبه قیمت آن مشخص شود، غیرقانونی است و رهگیری آن با توجه به میزان استفاده برق و اینترنت انجام می‌شود.
استخراج ارزهای دیجیتال به خصوص نوع بیت‌کوین نیاز به مصرف بالای برق دارد به گونه‌ای که برای استخراج هر واحد بیت‌کوین نیاز به تولید ۷۲ مگاوات ساعت برق است.
سال ۹۶، حدود سه هزار و ۲۰۰ میلیون کیلووات ساعت و سال گذشته نیز سه هزار و ۳۶۴ میلیون کیلووات ساعت انرژی برق در استان قم مصرف شده است.
در حال حاضر حدود ۵۶۰ هزار مشترک برق در قم فعال است و ۱۲.۵۵ درصد برق قم در بخش کشاورزی، ۲۸.۸۸ درصد در بخش صنعت، ۳۶.۵۵ درصد در بخش خانگی، ۱۰.۴ درصد در بخش عمومی، ۹.۷۸ درصد سایر مصارف و ۱.۸۳ در بخش روشنایی معابر مصرف می‌شود.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;