پیشنهاد نفت 90 دلاری برای بودجه سال ۹۲

 

 

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، با اعلام پیش بینی قیمت نفت کشورهای مختلف در سال ۹۲، نفت 90 دلاری را برای بودجه سال آینده مناسب ارزیابی کرد.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرد: از لحاظ نظری و عملی، سرازیر شدن درآمدهای نفتی موجب افزایش ذخایر مالی و ارز خارجی می شود و کشور را با مسئله انتخاب میان مصرف حال و آینده و سرمایه گذاری داخلی و خارجی روبرو می کند و عکس آن کاهش درآمدهای نفتی نیز مستلزم آن می شود که دولت برای تامین بودجه خود استراتژی های جدیدی را در لایحه بودجه خود قرار دهد، اما اهمیت مسئله در کشورهای گوناگون، متفاوت است.

اداره اطلاعات انرژی قیمت نفت خام برنت و نفت خام غرب ایالات تگزاس در ازای هر بشکه را به ترتیب 104 و 88.38 دلار برای سال ۲۰۱۳ تخمین زده است؛ این در حالی است که به نظر می رسد دولت جمهوری اسلامی ایران قصد دارد در پیش بینی خود برای بودجه سال ۱۳۹۲ نفت خام را از قرار بشکه ای ۹۰ دلار در نظر گیرد.

 بنابر این گزارش، در مجموع با توجه به پیش بینی اکثر کشورها که قیمت نفت خام را برای درج در بودجه خود زیر ۱۰۰ دلار در نظر گرفته اند، رشد کند اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۳ را نشان می دهد.

این گزارش می افزاید: با توجه به رشد کند اقتصاد دنیا و نوسانات قیمت نفت در بازار جهانی، بیشتر کشورها قیمت نفت خود را برای بودجه سال ۲۰۱۳ بین ۸۰ تا ۹۰ دلار برای هر بشکه پیش بینی کرده اند. به نظر می رسد لازم است دولت به منظور کاهش خطرپذیری و با احتساب شرایط کنونی دنیا و اعمال برخی شرایط ناخواسته علیه ایران، قیمت نفت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور را با ملاحظات دقیق تری در نظر بگیرد.

بنابراین اگر قیمت نفت خام ایران در لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ ، ۹۰دلار در نظر گرفته شود، حد بالای قیمت های در نظر گرفته شده در دیگر کشورهای ذکر شده در این گزارش خواهد بود.

پایان پیام/.

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;