پیشنهاد اصلاح تعرفه خدمات مهندسی با محاسبه نفرساعت

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به افزایش تعرفه خدمات مهندسی گفت: پیشنهاد اصلاح تعرفه خدمات مهندسی با محاسبه نفرساعت مطرح شده است.
به گزارش تاسیسات نیوز،  جلسه هم‌اندیشی رئیس محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان ، جناب آقای دکتر حمزه شکیب با ارکان و پیشکسوتان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان با حضور مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، شهردار زنجان و مدیرکل دفتر فنی استانداری زنجان برگزار شد.
دکتر حمزه شکیب در این جلسه اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان با دارای بودن ۶۰۰ عضو هزار در سراسر کشور، از ظرفیت بالقوه‌ای برخوردار بوده و افراد فرهیخته‌ای در رشته‌های مختلف عمران، معماری، برق، مکانیک، شهرسازی، نقشه‌برداری و ترافیک می‌توانند خدماتی را به جامعه ارائه دهند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان  کمک به ارتقای کیفیت ساخت و ساز را هدف مهم این سازمان خواند و گفت: خانواده‌های ایرانی عمده درآمد خود را برای مسکن هزینه می‌کنند و ما باید به حفظ این سرمایه‌ها کمک کنیم و طول عمر مفید ساختمان را افزایش دهیم تا در برابر حوادث طبیعی مثل زلزله مقاومت کافی را داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه در شورای مرکزی نظام مهندسی روی دو محور متمرکز شدیم، ابراز کرد: تمرکز یک محور روی افزایش مهارت اعضای سازمان است و در خصوص مسائل روز دنیا ورود کردیم، به عنوان مثال باید طراحی ساختمان‌ها بر اساس عملکرد اتفاق بیفتد و ساختمان‌ها در برابر زلزله حداقل خسارت را متحمل شود.
دکتر شکیب افزود: مسئله دوم موضوع شفافیت است و برای مدیریت ارتباط بین اعضا و بدنه سازمان سامانه یکپارچه تعریف کردیم و قرارداد آن منعقد شده است و تا دو هفته آینده عضویت در سازمان نظام مهندسی یکپارچه و سراسری می‌شود و در همه خدمات مهندسی سرویس لازم را به مهندسان ارائه می‌دهد.
وی با تأکید بر اینکه باید فضای سازمان را به سمتی ببریم که جایگاه واقعی مهندسان در آن برجسته شود، عنوان کرد: تلاش داریم شرکت‌های حقوقی نیز ساماندهی شود و شرایط جدیدی برای فناوری‌های نوین و تجاری سازی از این طریق را دنبال می‌کنیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه موضوع بیمه اعضای سازمان نظام مهندسی از سال‌های گذشته مطرح بود، تصریح کرد: در اصلاح برنامه هفتم توسعه سازکار بیمه مهندسان و سهم دولت و بیمه شده مشخص شده و از طرف رئیس مجلس نیز قول مساعدت برای تحقق بیمه مهندسان داده شده است.
وی خاطرنشان کرد: در بخش افزایش تعرفه خدمات مهندسی نیز کارهای خوبی انجام شده است، البته معتقدیم این تعرفه متناسب با مسئولیت مهندسان نیست اما باید از شرایط فعلی تمکین کنیم، همچنین مبانی تعرفه را به صورت بنیادی تغییر می‌دهیم و به شکل نفر ساعت پیش می‌بریم.
دکتر شکیب با تأکید بر اینکه نظام مهندسی باید به عنوان بازوی قابل اعتماد برای حاکمیت پیش رود، گفت: دو نقشه‌ای بودن پروژه‌های ساختمانی آسیب‌زا است و باید حل شود و تکلیف اصلی حفظ سرمایه‌های مردم است و راه حل این است که طرح تفصیلی قابل اجرا تصویب شود.
مهندس حامد نظری، رئیس سازمان نظام مهندسی استان زنجان در این جلسه اظهار کرد: ظرفیت و تجربیات بالایی در نظام مهندسی ساختمان استان زنجان وجود دارد و همان‌طور که زنجان در نهضت ملی مسکن استان پیشرو است، با بهره‌مندی از ظرفیت نظام مهندسی می‌تواند از بعد کیفی نیز در پروژه‌های مسکن پیشرو باشد.
شهردار زنجان نیز در این جلسه بیان کرد: شهرداری و راه و شهرسازی دو ارگان دخیل در امر ساخت و ساز با مسائلی روبه‌رو هستند که با پشتیبانی اعضای نظام مهندسی به راحتی می‌تواند برطرف شود و نیازمند بازگشت به قانون هستیم تا این مسائل را کنترل کنیم.
علیرضا فیروزفر با اشاره به اینکه در مبحث ۹ مقررات ملی ساختمان جلوگیری از فعالیت افراد فاقد صلاحیت در امر ساخت و ساز مطرح شده است، تصریح کرد: در حالی که اکنون همه ساختمان‌ها در عمل، توسط افراد دارای صلاحیت ساخته نمی‌شود.
وی عنوان کرد: می‌توانیم با سپردن ساخت و ساز به دست افراد دارای صلاحیت هم به کیفیت تحقق ببخشیم و هم صنعت ساخت و ساز را به دست صاحبان آن بسپاریم و باید رویکرد توزیع اشتغال صنعت ساختمان را بازنگری کنیم.
شهردار زنجان با بیان اینکه قانون تعارض منافع هنوز به درستی اجرا نشده است، خاطرنشان کرد: اگر سیاست‌ها درست اجرا شود می‌توانیم هم معیشت را تأمین کنیم و هم مهارت را افزایش و کیفیت را ارتقا دهیم و باید پشتونه حقوقی متقن برای مهندسان ایجاد شود.
وی تعامل بین راه و شهرسازی، شهرداری و نظام مهندسی را در کنترل ساخت و سازهای غیرمجاز موثر خواند و گفت: رعایت سیاست‌ها و قوانین موضوع مهمی است که عمدتا باید توسط مهندسان مورد توجه قرار گیرد و نظام مهندسی ساختمان در آغاز و پایان اصولی فرآیند ساخت و ساز دخیل است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان نیز در این نشست، نهضت ملی مسکن را حاصل زحمات مهندسان سازمان نظام مهندسی دانست و گفت: سهم استان زنجان از برنامه چهارساله دولت سیزدهم در حوزه مسکن، ساخت ۲۷ هزار واحد است که ۲۰ هزار واحد را آغاز کردیم و در حال ساخت است.
اصغر اسماعیلی با اشاره به اینکه بخشی از پروژه‌های نهضت ملی مسکن در حال تأمین زمین است و در بعضی شهرستان‌ها به لحاظ نوع خاک دارای محدودیت تأمین زمین هستیم.
وی میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها در شهر زنجان را ۶۰ درصد عنوان کرد و افزود: در شهر زنجان ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد را در حال ساخت داریم و این پیشرفت حاصل زحمات نظام مهندسی است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه پروژه‌های نهضت ملی مسکن تحت نظارت مهندسان بوده و خیلی از سازندگان از جامعه نظام مهندسی هستند، اظهار کرد: کیفی سازی در پروژه‌های نهضت ملی اولویت است و تلاش داریم همچنان از توان فنی نظام مهندسی در ادامه پروژه‌ها بهره ببریم.
پایان بخش جلسه نیز پرسش و پاسخ مابین حضار و بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل روز فنی و مهندسی با ریاست محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان بود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;