پیشنهاداتی برای از بین بردن خطرات برقی

مهندس محمدجواد آیت الهی تفتی

مدرس رشته برق قدرت

به مناسبت روز ملی صنعت برق خواستم بجای چگونگی کشف برق و اختراع وسایل برقی و عجین شدن برق با زندگی روزمره و انواع روش‌های تولید، انتقال، توزیع و انواع روش‌های هوشمند که می‌توان از برق استفاده نمود به چند نکته حفاظتی در استفاده از وسایل برقی و اشتباهاتی که افراد از روی ندانستن واقعیت و خطرات آن انجام می‌دهند و به خیال خود، کار ایمن کرده‌اند. آن‌ها را آگاه کرده و روش صحیح حفاظتی آنرا توضیح دهم.


بیشتر افراد جامعه تصور می‌کنند که اگر بدنه دستگاه برقی را به لوله آب یا گاز وصل کنند دیگر خطر برق‌گرفتگی از بین می‌رود هرچند اگر اتصالی بوجود آید جریان برق به زمین منتقل می‌شود ولی لوله و آب و گاز درون آن پتانسیل دار شده در لوله گاز خطر انفجار و در لوله آب به شخصی که از آب استفاده می‌کند برق وصل شده خطر برق‌گرفتگی یا عبور مداوم برق ضعیف و در نتیجه بیماری سرطان پوستی، غدد سرطانی در بدن و حتی سکته قلبی و مغزی در زیر دوش شده که علت آن هرگز خود را نشان نمی‌دهد.

 

بسیاری از افراد برای روشنایی محوطه‌های باز بیرونی مثل آلاچیق‌ها، حیاط و غیره از لامپ‌های حباب‌دار و عایق استفاده می‌کنند و با مخارج سنگین آن‌ها را در برابر نفوذ آب‌بندی (واترپروف) می‌نمایند که باعث عدم تبادل حرارت شده لامپ زود به زود می‌سوزد و در صورت اتصالی برق موجب خطر برق‌گرفتگی و مرگ افراد می‌شود.

 

اکثر افراد از خطر امواج الکترومغناطیس آگاهی ندارند و بی‌مهابا از این وسایل بدون در نظر قرار دادن خطرات آن استفاده می‌کنند مانند مکروفرها موبایل (تلفن همراه و بیسیم) فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی پارازیت‌ها امواج وای فای امواج بی‌سیم‌ها و…


این امواج که تقریباً « می‌توان گفت گریزی از آن در زندگی روزمره الآن وجود ندارد ولی می‌توان اثر آن را کم کرد کلیه امواج مغناطیسی در بدن القا برق کرده و موجب عبور ضعیف جریان نامحسوس برق از بدن می‌شود و باعث تولید اضطراب، افسردگی، ضعف اعصاب، تومر، اختلال حواس، پیری زودرس، عدم تشخیص درست محل درد و فراموشی و… می‌شود.


پیشنهادات زیر برای از بین بردن خطرات یا کاهش آن به سمع و نظرتان می‌رسد:


1- اگر هیچ وسیله حفاظتی ندارید بدنه فلزی دستگاه را به سیم نول وصل کنید (حفاظت نولینگ)


2- اگر سیستم ارتینگ دارید بدنه فلزی دستگاه را به سیم ارت وصل نمایید (حفاظت ارتینگ)


3- در برق ورودی از کلید حفاظت جان (FI) استفاده کنید هرچند جلو برق‌گرفتگی را نمی‌گیرد ولی در صورت برق‌گرفتگی بلافاصله برق را قطع می‌کند و در صورت اتصال بدنه دستگاه قبل از برق‌گرفتگی برق دستگاه را قطع می‌کند.


4- کلیه لامپ‌ها و وسایل برقی در محوطه باز را با قاب فلزی انتخاب کرده و بدنه آنرا توسط لوله یا سیم با سطح مقطع زیاد یا میله آهنی به زمین متصل فرمایید.


5- تلفن همراه یا بیسیم را از خود دور کرده و با اسپیکر (بلندگو) یا گوشی‌های سیمی صحبت فرمایید.


6- در منازلی که آنتن موبایل ضعیف است سکونت کنید.


7- از فرهای الکترومغناطیسی (مکروفرها) حتی‌المقدور استفاده نکنید که حتی خاصیت مواد غذایی را تغییر می‌دهد و امواج متصاعد شده از آن برای بدن ضرر دارد اگر درب آن محکم نمی‌شود یا شیشه آن شکسته است استفاده از آن اکیداً ممنوع است.


8- در موقع خواب در صورت امکان کلیه وسایل بی‌سیمی را خاموش یا از خود دور کنید؛ و از رایحه گل‌های خوش‌بو مانند یاس، محمدی، رز، مریم و… استفاده نمایید.


موفق و مؤید باشید







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;