پیامدهای عدم تعامل شهرداری با نظام مهندسی

قاسمی، نائب رئیس دوم سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان با بیان اینکه برای انجام فرایند اتصال این سازمان به شهرداری آمادگی کامل داریم، گفت: شهرداری گرگان برای برقراری این ارتباط رغبت ندارد.
به گزارش تاسیسات نیوز، دانیال قاسمی در نشست «بررسی نقش دستگاه های خدمات رسان در توسعه مسکن و مطالبات فعالان این حوزه از دولت» اظهار کرد: به نوعی سعی کردیم پروانه دو مرحله ای را در گرگان اجرا کنیم و به همین منظور بخشی از کارها برای شهرداری تعریف شد.
نائب رئیس دوم سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان افزود: زمان‌بر شدن فرایند پرونده ها در سازمان نظام مهندسی به انتخاب ناظر که توسط سیستم و به صورت تصادفی انجام می شود و همچنین کنترل نقشه بستگی دارد.
وی گفت: عدد و رقم خدمات مهندسی با واقعیت فاصله دارد و به همین دلیل مهندسان برای ساختمان های کوچک مقیاس و ساختمانهایی که شرایط خاص دارند رغبتی به انتخاب پروژه مورد نظر از خود نشان نمی دهند لذا با توجه به اینکه این پروسه باید چندین بار طی شود سبب طولانی شدن این فرایند می شود.
قاسمی گفت: نظام مهندسی برای این مسئله هم چاره اندیشی کرد و پروژه ها را پس از دو یا سه بار که در سیستم انتخاب تصادفی قرار داد به صورت اجباری در اختیار مهندسان قرار می دهد و در صورت عدم پذیرش، مهندس مربوطه تا ۶ ماه از کار محروم می شود.
وی ادامه داد: به همین دلیل پروژه هایی که به لحاظ متراژ و اجرایی از حالت معمول خارج است بدون ناظر باقی می ماند بنابراین بایستی قیمت خدمات مهندسی واقعی تر شود.
وی تصریح کرد: آزمایشگاه خاک پروسه ای زمان‌بر است و طراح بر اساس نتایج آزمایش، طراحی می کند اما ممکن است در ادامه ایراداتی مطرح شده که مجدد برای اصلاح ارسال شود و این پروسه سبب طولانی شدن کل فرایند می شود.
هدف ما کاهش فرایند رسیدگی به پرونده های ساختمانی است
قاسمی با بیان اینکه نظام مهندسی برای انجام فرایند اتصال این سازمان به شهرداری آمادگی کامل دارد، گفت: تسریع در دریافت برگه ضابطه از شهرداری به نظام، معرفی طراح ناظر و مجری آزمایشگاه به شهرداری و ارسال کنترل نقشه به شهرداری به صورت اتوماسیون از جمله اقداماتی است که می توان در این راستا انجام داد.
وی بیان کرد: نظام مهندسی حدود چهار ماه گذشته به صورت رسمی و کتبی به شهرداری اعلام آمادگی کرده اما احساس می شود شهرداری تمایلی به برقراری ارتباط ندارد، این در حالی است که اگر پیوند شکل بگیرد در کوتاه شدن فرایند رسیدگی به پرونده های ساخت و ساز کمک خواهد کرد.
قاسمی در پایان به خدمات نظام مهندسی اشاره کرد و افزود: بهای این خدمات با مبلغ واقعی تفاوت بسیاری دارد و از طرفی هم گاها پیش می آید که برخی مهندسان به این دلیل یا دلایل دیگر از مسئولیت خود شانه خالی می کنند و خدمات واقعی ارائه نمی دهند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;