پول نفت کجاست؟!

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: با وجود ادعای فروش سه برابری نفت در مقایسه با دولت قبل چرا درآمدهای حاصل از افزایش صادرات نفت نتوانسته هیچ تغییری در حال اقتصاد بیمار کشور ایجاد کند؟ کارشناسان معتقدند اعلام آمارهای غیرواقعی و مقصر دانستن دولت های قبلی ویژگی بدون تغییر دولتمردان در دوره های مختلف است که گویا هیچ نهاد یا فردی را ناظر جدی عملکرد خود نمی دانند. اما مطالبه اکثریت مردم وکارشناسان و صاحبنظران در حال حاضر این است که؛ چنانچه افزایش صادرات محقق شده است درآمد حاصل از آن کجا هزینه شده یا چرا گزارش شفافی از نحوه دریافت وهزینه کرد آنها در آینده نزدیک ارائه نمی شود؟
حسن مرادی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر ارائه آمار و ارقام در حوزه های مختلف از سوی دولت و نهادهای ذیصلاح و مسئولان به گونه های مختلف ارائه می شود که بسیاری از آن ها پشتوانه ای ندارد و از شفافیت لازم برخوردار نیست، در این بین آنچه که باب شده اتهام زنی هر دولت به دولت و مسئولان دوره قبل خود است که در کشور ما به راحتی انجام می شود و هیچکس مسئولیت کاری که خود باید مسئول انجام آن و پاسخگو باشد را نمی پذیرد.
او در باره ادعای مسئولان در باره سه برابر صادرات و فروش نفت در دوره دولت جدید به نسبت دولت روحانی گفت: این ادعا نیز در راستای همان آمار و ارقامی است که تا کنون از مستندات شفافی برخوردار نبوده است، هر چند با نگاهی به وضعیت کنونی جامعه در حوزه های مختلف از میزان سرمایه گذاری و یا اجرای پروژه های نیمه تمام و یا شروع طرح های جدید تا بهبود وضعیت معیشت مردم، هیچ تغییری قابل لمس و مشاهده نمی شود از این رو این سئوال پیش می آید که اگر میزان فروش نفت سه برابر دولت قبل درآمد و ارز حاصل از آن کجا هزینه شده است؟ هر چند به هیچ وجه توقع این وجود ندارد که درآمدهای نفتی مذکور مستقیم بر سر سفره معیشتی مردم بیاید چرا که در اینصورت دچار تبعات منفی بیشتری نیز خواهیم شد، در عین حال به این امر نیز آگاه هستیم که برخی از درآمدها بنابر قانون به صندوق ذخیره ملی و … هدایت می شود اما قطعاً ۳ برابر فروش بیشتر باید تغییری در حال اقتصاد کشور ایجاد کند و شاخص های رشد اقتصادی را حتی به شکل غیرمستقیم بهبود بخشد، اما تنها چیزی که قابل لمس است افزایش شاخص های تورم و گرانی هاست که اتفاقاً بسیار محسوس برای فعالان اقتصادی در سطح خرد و کلان و همچنین مردم و سفره معیشتی آنهاست .
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: البته بدیهی است رایزنی های اخیر و اتفاقات نهان و آشکاری که در حوزه سیاست خارجی و اقتصادی کشور صورت گرفته است رخ داده که تغییراتی نیز در این بین انجام شده است و تعاملاتی با کشورهای همسایه صورت گرفته است که البته در گیرودار موانعی چون FATF و … گیر کرده و گام هایی برداشته شده است، اما سئوال اصلی این است، نتایج این اقدامات و رایزنی های سیاسی و اقتصادی را در کدام قسمت باید مشاهده کنیم و سئوال این است: پول نفت کجاست؟
نماینده سابق مجلس توضیح داد: شفاف سازی وظیفه و یکی از ارکان اصلی در هر نظام و حاکمیتی است و دولت نیز لازم هم اکنون این پارادوکس در گفتار و عملکرد خود را به صورت شفاف کاملاً توضیح دهد که اگر پیشرفتی در فروش نفت بوده است قطعاً درآمدی حاصل شده است که با توجه به گفته مسئولان بالغ بر ۳ برابر دولت قبلی است و رقم کمی نیز نمی شود که البته احتمال تهاتر قسمتی از آن نیز وجود دارد اما بسیار مطلوب است در باره همین تهاتر نیز توضیحاتی ارائه دهند.
مرادی معتقد است: آنچه که همگان از دولت راستگو توقع دارند شفافیت در گفتار و کردار است و امیدواریم که اقدامات صورت گرفته و درآمدهای حاصل از آن با توضیحات مسئولان باعث خرسندی مردم و … شود و یا در آینده ای نزدیک شاهد برنامه ریزی مسئولان در این زمینه باشیم.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;