پنل‌های خورشیدی انعطاف پذیر

انعطاف‌پذیری سلول‌های خورشیدی منعطف به این خاطر است که الکترودهایشان از گرافن ساخته شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، گرافن رسانای عالی جریان برق است و در ورقه‌های با ضخامت یک اتم، عملا غیر قابل رویت است و این امر امکان ساخت ابزار‌های نازک‌تر را می‌دهد.

پنل خورشیدی انعطاف پذیر برگرفته از فناوری تین فیلم بوده که مدل‌های این پنل خورشیدی شامل شیشه‌ای و معمولی است.

پنل خورشیدی انعطاف پذیر به شکلی تولید شده که هیچ اثری از کم بود سیلیکون در آن دیده نمی‌شود و از مزایای دیگر این پنل خورشیدی می‌توان به سازگاری بسیار بالای با محیط اشاره کرد و همین طور اثری از سرب در این پنل خورشیدی مشاهده نمی‌شود. نصب راحت این پنل خورشیدی در نمای ساختمان مهم‌ترین مزیت آن است.

انعطاف‌پذیری سلول‌های خورشیدی منعطف به این خاطر است که الکترودهایشان از گرافن ساخته شده‌اند. گرافن رسانای عالی جریان برق است و در ورقه‌های با ضخامت یک اتم، عملا غیر قابل رویت است و این امر امکان ساخت ابزار‌های نازک‌تر را می‌دهد.

با این حال، تولید سلول‌های خورشیدی شفاف با استفاده از گرافن مشکلات خاص خود را دارد؛ این مشکلات عبارتند از: چسباندن دو الکترود به یکدیگر و همچنین به زیرلایه (که لایه‌های گرافن روی آن قرار می‌گیرند) و اطمینان از این موضوع که الکترون‌ها فقط از یکی از لایه‌های گرافن جریان پیدا می‌کنند.

استفاده از حرارت یا چسب برای متصل کردن لایه گرافنی زیرین به زیرلایه ممکن است به گرافن آسیب زده و رسانایی آن را کاهش دهد؛ بنابراین تیم علمی دانشگاه ام. آی. تی به جای اعمال کردن چسب بین گرافن و زیرلایه، لایه نازکی از اتیلن-وینیل استات (EVA) را بر روی لایه فوقانی افشانه کرد و به جای چسب، لایه‌ها را مانند نوار به یکدیگر چسباند.

این فرآیند نه تنها لایه‌ها را به یکدیگر متصل کرد، بلکه مشکل چسباندن لایه زیرین به زیرلایه را نیز حل کرد.

تیم علمی سپس سلول‌های خورشیدی الکترود گرافن جدید را با سلول‌های خورشیدی دیگری مقایسه کرد که از مواد استانداردی مانند آلومینیوم و اکسید ایندیوم قلع (ITO) و روی شیشه سخت و زیرلایه‌های انعطاف‌پذیر ساخته می‌شوند.

نتایج نشان داد “بازده تبدیل انرژی” (PCE) سلول‌های خورشیدی گرافن کمتر از بازده تبدیل انرژی پنل‌های خورشیدی معمولی بود، اما در مقایسه با سلول‌های خورشیدی شفاف قبلی، بسیار بیشتر بود. همان طور که انتظار می‌رفت، این کارآیی ناشی از شفاف بودن و انعطاف‌پذیر بودن سلول‌های خورشیدی گرافن است.

پنل های خورشیدی انعطاف پذیر و قابل حمل برای شارژ گوشی های هوشمند

از پنل های خورشیدی انعطاف پذیر و قابل حمل HeLi-on برای شارژ گوشی های هوشمند خود استفاده کنید.

پنل های خورشیدی کامپکت که در حال حاضر شناخته شده هستند، با قابلیت حمل تجاری آن برای تولید عملی برق در دوره های کوتاه مدت، بسیار کوچک هستند.

طراحی های جدیدی از جمله Yolk Solar Paper قادر به تولید برق بیشتر هستند و در عین حال مشخصه ی باریک بودن را هم حفظ می کنند، اما این محصول HeLi-on علاوه بر قابلیت گسترده شدن به منظور تولید برق قابل حمل با سلول خورشیدی انعطاف پذیر، به صورت رولی جمع می شود و می توان آن را برای دریافت اشعه ی بیشتر هم به صورت گسترده پهن کرد.

برخلاف روش چاپ پنل خورشیدی که اوایل امسال دیده شد، این محصول با سلول های خورشیدی پلیمری چاپ شده به صورت مستقیم با یک فویل پلاستیکی طراحی شده است.

مواد مبتنی بر کربن به کار رفته در این محصول، تجدید پذیر و غیرسمی هستند و برای رول شدن و ذخیره سازی مناسب، به اندازه ی کافی نازک هستند.

این پنل انعطاف پذیر به ضخامت نازکتر از یک میلی متری است که این امکان را فراهم می کند که مانند یک نوار باز شود و در نهایت پس از استفاده رول شود و در نهایت هنگامی که کاملا جمع شده به ابعاد ۲.۸×۳.۶×۱۱.۳ سانتی متری در می آید و وزن آن ۱۰۵ گرم است.

این صفحه که شامل یک باتری قابل شارژ داخلی ۲۶۰۰ میلی آمپر ساعتی است، می تواند برق تولید شده به وسیله پنل خورشیدی انعطاف پذیر را ذخیره کند.

این سلول های خورشیدی که برای تولید ۳ وات توان در شرایط استاندارد طراحی می شوند، از طریق یک پورت یو اس بی برای شارژ دستگاه های دیگر استفاده می شوند.

اگر نور خورشید وجود نداشته باشد، باتری HeLi-on از طریق هر آداپتور دیواری یو اس بی، مانند یک پاور بانک معمولی شارژ می شود.

هیچ صحبتی راجع به دوام این پنل ها نشده اما این استارتاپ دانمارکی می گوید که این پنل ها برای مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی در فضای باز طراحی شده اند.

این وسیله ضد آب نیست ولی در صورتی که کثیف یا خیس شود، می توان آن را تمیز و یا خشک کرد.

منبع زیست آنلاین
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;