پنجمين دوره آموزشی چک ليست های معماری

 

به گزارش تاسیسات نیوز، پنجمين دوره آموزشي چك ليست هاي معماري ( نحوه گزارش نويسي مستند سازي ) با حضور جمعي از مهندسان رشته معماري عصر دو شنبه ١٤ آبان ماه جاري در سالن اجتماعات سازمان برگزار شد .



به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی، در اين دوره آموزشي مهندس كامران جنتي پور چگونگي تدوين چك ليست هاي معماري و نحوه گزارش نويسي و مستند سازي را تشريح كرد .



وي گفت : متاسفانه يكي از بزرگترین مشکلات که در بین جامعه امروزی قابل مشاهده است این است که نه سازندگان و نه مهندسان ابه تکالیف وحق وحقوقات خود واقف نمی باشند .



وي افزود : مالکین در برگه تعهد خود فقط امضاء می کنند و تعهد محضری می دهند بدون اینکه از تکالیف و مسئولیت هایی که در این برگه ها متعهد شده اند درست مطلع شوند ، از طرفی مهندسین نیز غالبا چنین می کنند .



جنتي پور ادامه داد : بین ضوابط و مقررات شهر سازی در بدو اخذ پروانه و با توجه به مفاد موافقت اصولی ها منجر به یک سری تعهدات ظاهرا صوری برای دو طرف می گردد وبعد از اخذ پروانه واژه ای بنام عرف برخورد می کنیم که برای سازنده حکم حق را پیدا کرده است که بررسی علت آن مجالی در این بحث نیست .



به گفته وي اين حق در بالای بیش از 85 درصد پرونده ها در شهر به وضوح دیده می شود با توجه به عدم آشنایی مهندسین با مسئولیت ها وعدم آموزش ودوره های پیش از اخذ پروانه وعدم آشنایی با امر گزارش نویسی ومستند نویسی وطریقه برخورد مناسب با سازنده واخلاق مهندسی ، تا آنجا که مهندس از وظایف خود سر پیچی کند از دید مالک بهترین مهندس ولی به محض برخورد با تخلف وگزارش ، به دلیل عدم آگاهی درست هر دو طرف / همان ابتدا به شکایت سازنده از مهندسین می رسد .



مهندس جنتي پور افزود : از طرفی طبق قانون / نظارت مهندسین ،نظارت مستمر می باشد وشغل نیز حساب نمی شود ، در این بین مهندسین مسئول با حق الزحمه بسیار پایین در قبال مسئولیت بسیار بالا که مطابق ضوابط ومقررات ملی ومباحث ایمنی وتامین اجتماعی و….. بر عهده ایشان است روبرو هستند ، در این وضعیت شاهد دو رویکرد هستیم:


رویکرد اول : اتمام کار بدون خسارت جانی وحوادث مالی


در این رویکرد شهرداری با توجه به عرف رایج / حق و حقوقات خود را به صورت خلاف و با نرخ بالا از سازنده اخذ میکند و در این بین با توجه به تبصره 7 ماده صد در بعضی مواقع که بیشتر در صورت عدم تمکین مالک از پرداخت وجوهات شهرداری میباشد از مهندسین شکایت انتظامی بعمل می آورد .


رويكرد دوم : وقوع حادثه ( جانی یا مالی )


در اینجا نیز مهندس به دلیل عدم مستند سازی و گزارشات به موقع و درست و نیز عدم ابلاغیه های قانونی متهم میشود.



وي اظهار اميدواري كرد : مهندسین ناظر با آگاهی وتسلط بر مبانی حقوقی حرفه خود ، وبا دانستن اختیارات وسیع قانونی که در اختیارشان گذاشته شده در جهت اصلاح وضعیت جاری ساخت وساز اقدام نمایند وجایگاه واقعی خود را در جامعه پیدا کنند .



وي همچنين افزود : امیدوارم سازنده گان محترم نیز با آشنایی از تعهدات خود و مشکلات و مسئولیتهایی که بر عهده مهندسی نشان میباشد با این قشر فریخته همکاری لازم را بعمل آورند و وي ادامه داد : بابررسی تعداد زیادی از پرونده های قضایی منجر به حادثه خواهیم دید بیشتر جبران تقصیر با مالک زمین میباشد که آن نیز به خاطر عدم آشنایی با مقررات ملی و مباحث ایمنی میباشد / چه خوب است مهندسین به کمک مالکین و سازنده گان از عهده این مسیولیت خطیر به خوبی برآیند .



به گفته جنتي پور تنها ابزار مهندس برای عمل به تعهداتش، قلم اوست. مهندس ناظر با ذکر موارد مختلف در گزارشات مرحله ای و دستور کارها، بار قانونی سنگینی بر عهده مالک، مجری و یا شهرداری قرار می دهد. بنابراین، وی میبایست این ابزار ارزشمند را خوب بشناسد و نحوه کاربرد آن را به خوبی بیاموزد.



با بررسی بیش از 50 مورد از ثبت گزارشات مهندسین معمار در سازمان نظام مهندسی استان به این نتیجه میرسیم که ولی از این قلم اکثرا به سوی خودش نشانه گرفته که نشان از عدم آموزش صحیح ایشان در امر گزارش نویسی است و خسارت این اسلحه به سازنده نیز تبعات زیادی به همراه داشته است.



از جمله مهمترین وظایف مهندس ناظر ابلاغ دستورکار در مراحل مختلف عملیات ساختمانی است در حالیکه که مهندس ناظر هیچگونه نیروی اجرایی ندارد و در عین حال مسوولیتها و اختیارات بسیار گسترده ای توسط قانون به او سپرده شده است.



در ادامه وي در خصوص مهارتهای مستند سازی وگزارش نویسی صحیح واهمیت ترتیب ومبالات مطالب کاملی را گوشزد كرد و کرد و نمونه اي از گزارش های مرحله ای نظارت ونمونه ابلاغیه ها و آموزش صحیح آن و شرح ماده (90و91)آیین نامه اجرائی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان (90و91) آموزش فنون لایحه نویسی در شورای انتظامی را ارائه كرد .



لازم به ذكراست : شركت كنندگان در این دوره از امتياز تمديد پروانه اشتغال بهره مند خواهند شد.

 

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;