فاز چهارم و پشت پرده جنجالی بازگونشده آتش سوزی کلینیک سینا اطهر

تاسیسات نیوز/ معصومه محمدی: کارشناس رسمی قوه قضائیه در گفت و گو با روح اله واصف از دلایل شنیده نشده در آتش سوزی کلینیک سینا اطهر پرده برداشت .
 روح اله واصف سردبیر و مدیر پایگاه خبری تاسیسات نیوز و قالیچه بافی یزدی کارشناس رسمی دادگستری در برنامه فاز چهارم که هر هفته با حضور یک کارشناس به بررسی مسائل و حوادث و پرونده های مختلف در حوزه نظام مهندسی، تاسیسات ساختمانی و … می پردازد، این بار در خصوص حادثه آتش سوزی کلینیک سینا اطهر و دلایل بازگونشده دراین خصوص پرداخت.
فالیچه باف یزدی کارشناس رسمی دادگستری در این خصوص گفت: تیرماه ۹۹حادثه کلینیک توسط قوه قضاییه اطلاع داده شد، که در نتیجه آن علاوه بر خسارات فراوان به ساختمان ۱۹ نفر در این حادثه فوت شدند و به ساختمانهای اطراف نیز دراین حادثه آسیب شدیدی وارد شد.
وی ادامه داد :  با وجود این حوادث باید در طراحی نظارتها و اجرا درس بگیریم که از بروز مجدد جلوگیری کنیم ،چون در اینگونه حوادث بخشی که مهم است کارشناسان تاسیسات هستند  واکثر حوادث مشابه به نظارت و دقت در اجرای در این رشته مرتبط بوده است.
این کارشناس با اشاره به نقایص فنی کلینیک خاطرنشان کرد: بر اثر این اتفاق همه چیز سوخته و هیچ نقشه ای وجود نداشت ، ضمن اینکه متولی ساختِ این ساختمان در تبدیل به کلینیک، سازمان نظام مهندسی نبوده بلکه وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی محور آن را صادر کرده بودند
قالیچه باف گفت: بررسیهای این ساختمان نشان داد که هیچگونه کار حرفه ای و مهندسی در آن انجام نشده بود و این مورد در حالی بود که کلینیک متشکل از همکف و چهار طبقه بوده که با تغییر کاربری پارکینگ تبدیل به سونو و ماموگرافی شده و به طور مثال حیاط با یک سقف شیب دار کاذب کامپوزیت که پشم شیشه داخلش بوده است و از هیچ تهویه مناسبی نیز برخوردار نبوده است .
وی عنوان کرد :  کابلهای نامناسب و قطر کم سیم‌های برق ، عدم رعایت استانداردها و تهویه هوا ، نبود سیستمهای هواساز که فشار مثبت بگذارند و سیستم مناسب اطفا حریق ، موجب خفگی و فوت ۱۹ نفر در آن حادثه شد.
این کارشناس گفت: حتی راه پله های اضطراری ساختمان مانند یک آپارتمان معمولی بوده و فشار مثبت نداشت ،ضمن اینکه سیستم اطفا حریق، پمپ آب و کپسول هم نداشتند.
وی یاد آور شد: حتی اگر هواساز ساختمان درست کار کرده و فشار مثبت ایجاد می کرد به دلیل قطع برق کارکردی نداشت که حتی میتوان گفت۶۰ درصد خسارت به دلیل این اختلال بود که متاسفانه در هیچکدام از برجها و ساختمانهای ایران رعایت نمی شود
قالیچه باف یزدی‌ تصریح کرد: باید موارد زون بندی حریق و فشار مثبت و منفی ساختمانها توجه بیشتری شود ،به طور مثال پشت بام ساختمان ظرفیت پکیج‌ها بیشتر از مساحت بام بود ،به طوریکه برای بررسی ها باید به طور خمیده و سخت از بینشان رد‌ شده ، در حقیقت حتی طراحی درستی نداشتند.
وی در پایان متذکر شد :عدم راهبری سیستمها توسط متخصصان ، درحقیقت نبود کارشناس نکته مهمی است که باید به همه مسیولین مبحث ۲۲ اعلام‌کنیم تا از وقوع حوادث مشابه جلوگیری کنیم.
گفتنی است؛ در پایان این گفت و گو روح اله واصف کتاب الزامات کاربردی در طراحی اجرا و ایمنی شبکه های گازرسانی طبیعی با لوله های فولادی با توجه به مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان نوشته مهندس جلوه گران را جهت آگاهی از مشکلات احتمالی در ساختمان در حوزه نظارت و اجرا و طراحی بسیار مطلوب ارزیابی کرد که آکادمی کاشانه نیز در سایت خود شرایط خرید آن را ایجاد کرده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;