پس از ۱۰ سال

روح اله واصف / سردبیر پایگاه خبری تاسیسات نیوز: سرانجام مبحث ۱۹ پس از ۱۰ سال لباسی جدید پوشید و در ویرایشی جدید منتشر شد. از آنجایی که هر تلاش جدید قابل تقدیر و تشکر است، لازم است به گروه تخصصی تهیه و تألیف مبحث ۱۹ خداقوت و دست مریزاد بگوییم. افزوده شدن حجم بزرگی به مبحث نشان از تلاش برای انجام تغییرات بزرگ دارد.
نگاه جدید مبحث به پیشرفت های جهانی و نیز مفاهیم مهمی چون رده بندی ساختمان ها از دید انرژی بسیار جالب و قابل تقدیر است؛ اما نقدهایی برآن وارد است.
در میان ایرانیان مثلی هست که حرمت امامزاده را متولی آن نگه می دارد. وقتی متولی مبحث ۱۹ اهمیت انرژی و تغییرات روش های بهینه سازی آن را آن قدر کم می داند که پس از ده سال به فکر ویرایش جدید می افتد چه انتظاری از دیگران داریم؟ ویرایش قبلی مبحث در سال ۱۳۸۹ و ویرایش اسبق آن در سال ۱۳۸۱ منتشر شده است. این یعنی در ۱۸ سال سه ویرایش داشته ایم. با توجه به تغییرات بسیار کم ویرایش ۸۹ نسبت به ۸۱ پس دو ویرایش اساسی را تجربه کرده ایم. ۱۸ سال و دو تفکر جدید! این آینه تمام نمای توجه به انرژی در کشور ماست.
شاید لازم بود که متولیان مبحث ۱۹ یک بار در خصوص اهمیت و توجه مهندسان به مبحث نیز نظرسنجی می کردند. امروزه به جز چند فایل کپی که مدام در نقشه های معماری تکرار می شود و جزییات اجرایی جدارها و چک لیست های کنترلی مبحث ۱۹ که آنها نیز تقریباً کپی است، چه کار دیگری با مبحث داریم؟ از چند مهندس مکانیک خواسته می شود که چک لیست ها را تهیه کنند؟ چند مهندس مکانیک روش تجویزی و کارکردی را بلدند که دو روش دیگر را به آن می افزاییم؟ اگر آزمون ورودی به نظام مهندسی نبود کدام مهندس مکانیک مبحث را مطالعه می کرد؟ چند مدرس حرفه ای و وارد به مبحث نوزده را می توانیم نام ببریم؟ کدام ساختمان با جدارهای خارجی درست اجرا می شود؟
سوال دیگر از متولیان مبحث نوزده این است که چقدر واقع گرایی را در دستورکار دارند؟ جدولی که حداقل بازدهی تجهیزات تاسیساتی را بیان می کند به جز کاربرد امتحانی چه نمود بیرونی دیگری دارد؟ با کدام آزمایشگاه در کشور می خواهیم بازدهی چیلر را بسنجیم که مهندس را مجبور می کنیم چیلری با بازدهی کمتر نخرد؟ البته این که باید اول قانون نوشته شود و بعد به دنبال مجری آن برویم را ما هم می پذیریم اما راهکار متولیان مبحث چه بوده است؟
ای کاش متولیان مبحث ۱۹ ویرایش های متعددی در سال های مختلف تهیه و منتشر کنند تا مهندسان ناگهان با مبحثی کاملاً متفاوت روبرو نشوند. آموختن این حجم اطلاعات به مدرسان و به سایرین مدت ها طول خواهد کشید.
تابعد!
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;