پساکرونا و چشم انداز تغییر مصرف انرژی

ممکن است در آینده گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین فرآورده شود، البته این را هم باید در نظر داشت که شاید یک اتفاق فناورانه بتواند روند تولید و استفاده از انرژی از جمله نفت یا فرآورده‌ها را به روال قبلی بازگرداند. 
به گزارش تاسیسات نیوز،‌ مدیر عامل اسبق شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: برای بازگشت کامل نفت به بازار باید مصرف‌کنندگانی مثل کارخانجات بزرگ برگردند که زمان برگشت این مصرف‌کنندگان وقتی است که مصرف‌کنندگان رده دوم برگردند و آنها نیز وقتی توان بازگشت به روال عادی را دارند که مردم بتوانند به بازار برگردند.
نصرالله سیفی، درباره احتمال تغییر شیوه مصرف انرژی در جهان بعد از کرونا اظهار داشت: تا قبل از ماجرای کرونا و طبق برآورد IEA، نفت بین سال‌های ۲۰۳۵ تا ۲۰۵۰ شروع به افت مصرف می‌کند، اما با شیوع کرونا در سطح جهان تغییر سبک زندگی را شاهدیم که دلیل آن کاهش رفت‌وآمدها و استفاده بیشتر از فضای مجازی است که این خود مصرف و تولید نفت‌خام را دچار تغییر می‌کند و به این ترتیب شاید افت تولید نفت‌خام و بازار آن زودتر از ۲۰۳۵ آغاز شود.
وی افزود: در عین حال باید گفت اگر جامعه جهانی بخواهد رفت‌وآمدها را کم کرده و بیشتر به سمت استفاده از اینترنت و فضای مجازی برود نیاز به تولید انرژی و برق دارد، تولید برق هم به گاز و فرآورده نیاز دارد، بنابراین اینگونه نیست که کاملا مصرف انرژی متنفی شود اما پایین می‌آید.
مدیر عامل اسبق شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تصریح کرد: برای بازگشت کامل نفت به بازار باید مصرف‌کنندگانی مثل کارخانجات بزرگ برگردند که زمان برگشت این مصرف‌کنندگان وقتی است که مصرف‌کنندگان رده دوم برگردند و آنها نیز وقتی توان بازگشت به روال عادی را دارند که مردم بتوانند به بازار برگردند. 
وی با بیان اینکه به اعتقاد بنده برگشت صددرصدی به مصرف و تولید دو سال طول می‌کشد، خاطرنشان کرد: وقتی کارخانه فولاد و آلومینیوم مشتری ندارد، تولید نفت و گاز نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد، بنابراین بازگشت تولیدکنندگان بزرگ منوط به این است که مردم دست‌شان به جیب‌شان برود و مصرف آغاز شود. هر چند به هیچ وجه میزان به قبلی باز نخواهد گشت و کلا مصرف انرژی یک وقفه خواهد داشت.
سیفی گفت: ممکن است در آینده گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین فرآورده شود، البته این را هم باید در نظر داشت که شاید یک اتفاق فناورانه بتواند روند تولید و استفاده از انرژی از جمله نفت یا فرآورده‌ها را به روال قبلی بازگرداند. 
وی در ادامه با بیان اینکه تقاضای جهانی فرآورده‌ها مثل بنزین کاهش یافته، خاطرنشان کرد: اکنون تولید بیش از مصرف شده به طوری که مخازن پُر شده‌اند، زیرا حمل‌ونقل به دلیل بیماری و قرنطینه و تبعات آن بشدت پایین آمده و در نتیجه پالایشگاه‌ها نیز که در میانه زنجیره تولید نفت‌خام و فرآورده هستند با روند وقفه در تولید مواجهند.
منبع :‌ایلنا
منبع ایلنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;