پای چین در کفش ساخت و ساز ایران

مدتی است که از حضور چین در اجرای پروژه خانه سازی در کشورمان سخن گفته می شود، درحالی است که با نگاهی به اجرای طولانی پروژه آزاد راه تهران شمال، این گمان را به وجود می آورد که به راستی کفش ایران برای پای چین بزرگ است!
تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: ساخت دو میلیون واحد مسکونی در کشور و استوار پای این وعده ایستادن، خبر خوشی بود که “ورود چینی ها به عرصه ساخت و ساز” آن را تلخ کرد! گمانِ خارج از توانِ ایران برای ساخت دو میلیون واحد مسکونی، شاید فکر دعوت از چینی ها به ایران را به سر دولتمردان انداخت…
اما پروژه ساخت آزادراه تهران به شمال شاید مثال خوبی باشد که زیاد نمی توان روی وعده چینی ها حساب باز کرد، از سویی وجود تعدادِ زیادی مهندس و توان خوبِ علمی آنها از جمله پتانسیل هایی است که علاوه بر اینکه می توان این پروژه را عملیاتی ساخت، چشم انداز اشتغالزایی خوبی نیز در این زمینه ترسیم می کند.
بنیه نسبتاً خوبِ ایران در صنعت خانه سازی، وجود مهندسان فارغ التحصیل از مراکز آموزشی دولتی و خصوصیِ بیکار، از جمله چالش هایی به شمار می آیند که احتمال به فنا بردن آینده این افراد و صنعت روپای ساخت و ساز در کشور را تضعیف خواهد کرد.
نبودِ صنعت نوین و در این عرصه یکی از مباحثی است که در پاسخ به انتقادِ طرح واگذاری ساخت خانه به چینی ها داده می شود، اما آیا به راستی نمی توان به جای انتقال تکنولوژی از ورود نیروی انسانی چینی به کشور جلوگیری کرد، ایران سابقه چند هزار ساله در امر معماری و ساختمان دارد و دانش فنی مناسب و کار سازی در سطح وسیع در قالب شرکت‌ها و سازندگان منفرد وجود دارد، ورود چینی‌ها این بنیه را به شدت تضعیف و تخریب می کند. 
در شرایطی که شرکت‌های بزرگ ساختمانی چین به دلیل استراتژی غلط اکنون در معرض ورشکستگی قرار دارند و ورشکستگی آنان کل نظام مالی چین را تهدید می‌کند، تقدیم کردن بازار ساخت و ساز در ایران به آنان به جز نتایج نامطلوب و زیان بار عایدی برای کشور ندارد، امیدی به نجات آن شرکت‌ها از طریق این فداکاری هم نداشته باشید.
از طرف دیگر ساخت و ساز و عمران یکی از زیرساختهای رشد اقتصادی در هر کشوری محسوب می شود، که در صورت تحقق واگذاری این بازار به چینی ها، باید احتمالِ حضورِ گسترده چینی ها در سایر بخش ها را نیز داشته باشیم.
اگر چیزی به‌عنوان تکنولوژی پیشرفته وجود دارد که چینی‌ها باید به شما آموزش دهند، همین نوع انتقال تکنولوژی را از طریق توانمند‌سازی تولیدکنندگان داخلی ترویج کنید.
اعلام این خبر و تاکید بر اجرای آن از سوی وزیر راه و شهرسازی در حالی صورت گرفته است که، بر اساس اخبار واصله، رستم قاسمی به دلیل حال نامساعد به ناچار از وزارت راه و شهرسازی  فعلاً معلق است هر چند گویا این وزارتخانه، چندان مورد اقبال وی نیز قرار نداشت و در جلسه اخذ رای اعتماد در مجلس از حضور در وزارت نفت و برنامه هایی که در آن وزارتخانه دارد سخن می گفت!
در هر حال مشارکت چین در ارائه تکنولوژی های جدید می تواند سرعت اجرای پروژه ساخت مسکن در ایران را تسریع کند اما واگذاری کامل به آنها و نظاره گر بودن بر این مسئله احتمال زیاد ره آوردی جز سریال ساخت و وقفه و … آزاد راه تهران شمال نخواهد داشت.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;