پایه لرزان بازار آهن

در ابتدای روز شنبه دلار در تلاش بود تا حمایت میدلاین کانال صعودی ۱۵ ماهه خود را در حدود ۵۸ هزار تومان حفظ کند.
به گزارش تاسیسات نیوز، در ابتدای روز شنبه دلار در تلاش بود تا حمایت میدلاین کانال صعودی ۱۵ ماهه خود را در حدود ۵۸ هزار تومان حفظ کند اما با آغاز فعالیت مجدد بانک مرکزی در روز گذشته، قیمت دلار در بازار آزاد به کانال ۵۷ هزار تومان بازگشت و احتمال کاهش بیشتر نیز وجود دارد؛ این موضوع در کنار کاهش انس جهانی طلا، منجر به افت محسوس قیمت طلا در بازار داخلی شد.
بازار فولاد در سکوت و ثبات نسبی
فعالان بازار بعد از افزایش قیمت آهن آلات در روز پنجشنبه، منتظر اعلام قیمت جدید از سوی فروشندگان بودند؛ به این صورت که در ادامه روند نوسانات افزایشی برخی مبادی فروش بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند به این صورت که قیمت میلگرد آجدار در محدوده ۲۴۵۰۰ تا ۲۵۵۰۰ تومان به همراه مالیات بر ارزش افزوده معامله شد؛ به عنوان نمونه قیمت میلگرد ابرکوه حدود ۲۵ هزار تومان اعلام شد و قیمت میلگرد نیشابور هم ۲۵.۵۰۰ تومان معامله شد.
در واقع قیمت روز میلگرد در کف قیمتی خود قرار دارد و نوسان خاصی مشاهده نمی‌شود اما به طور کلی رونق چندانی ندارد و شاهد آرامش و ثبات نسبی در این بازار هستیم.
بازار تیرآهن نیز رونق چندانی ندارد و غالب مبادی فروش قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند، تیرآهن ۲۰ و ۲۲ در بازار موجود است، اما قیمت آنها زیر قیمت تمام شده بورس گزارش می‌شود.
قیمت روز پروفیل ساختمانی، قیمت پروفیل سبک، قیمت پروفیل گالوانیزه و سایر قوطی پروفیل‌ها با کاهش ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومانی عرضه شدند اما شماری از مبادی فروش هم ثبات قیمت داشتند. قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله گازی، قیمت لوله مبلی و سایر لوله‌های درزدار و بدون درز نیز با کاهش ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومانی عرضه شدند.
قیمت انواع ورق فولادی با روند کاهشی همراه بود به این صورت که قیمت ورق سیاه مبارکه و اکسین ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش داشت اما شماری از مبادی فروش ثبات قیمت داشتند. قیمت ورق گالونیزه، قیمت ورق رنگی و قیمت ورق استیل در اکثر کارخانه‌ها کاهش ۵۰۰ تومانی داشت.
قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی و قیمت سپری نیز عمدتا ثابت اعلام شدند اما قیمت نبشی جاوید بناب کاهش ۲۰۰ تومانی داشت. در مجموع، بازار فولاد در نخستین روز هفته با آرامش و ثبات نسبی همراه بود، قیمت دلار در حال عقب نشینی است و این موضوع می تواند عاملی برای ثبات بیشتر بازار باشد.
افت قیمت شمش، رشد قیمت میلگرد و تیرآهن
گزارش‌ها از بورس کالا نیز حاکی از افت چشمگیر معاملات است. به این صورت که روز شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ در تالار صنعتی بورس کالا از ۷۷۶ هزار و ۷۱ تن محصول فولادی عرضه شده، تنها ۳۲ هزار و ۵۹۸ تن (معادل ۴%) به فروش رسید.
به این صورت که ۲۷ هزار و ۱۱۵ تن شمش بلوم عرضه شد که تنها ۱۰% آن (۲ هزار و ۹۰۰ تن) به قیمت ۲۲۰ هزار و ۸۰۰ ریال به فروش رفت که این قیمت ۲.۶% پایین‌تر از قیمت پایه است.
همچنین حدود ۳۰ هزار و ۲۶۶ تن میلگرد معامله شد که قیمت میانگین میلگرد ۲۳۶ هزار و ۴۴۱ ریال برآورد شد که ۰.۵% نسبت به قیمت پایه افزایش یافت. علاوه‌بر این ۲۱ هزار و ۵۰۰ تن میلگرد آلیاژی عرضه شد که ۷% آن (۱۵۰۰ تن) با قیمت ۳۱۴ هزار و ۶۶۶ ریال (۰.۸% پایین‌تر از قیمت پایه) به فروش رفت.
عرضه میلگرد کلاف نیز ۱۳ هزار و ۱۴۲ تن اعلام شد که ۱% آن (۱۲۱ تن) با قیمت ۲۴۱ هزار و ۴۰۵ ریال (۷.۱% پایین‌تر از قیمت پایه) معامله شد. حدود ۵ هزار و ۷۲۰ تن نیز تیرآهن معامله شد. قیمت تیرآهن ۲۶۵ هزار و ۹۶۸ ریال بود که گویای افزایش قیمت این محصول ۲.۵% نسبت به قیمت پایه است.
عرضه ورق گرم نیز ۲۰ هزار و ۵۰۰ تن اعلام شد که ۵% آن (۱۰۲۵ تن) با قیمت ۳۰۳ هزار و ۶۸۸ ریال (۱.۸% پایین‌تر از قیمت پایه) معامله شد. در مجموع، حجم معاملات در بازار فولاد امروز پایین بو و قیمت شمش بلوم با افت ۲.۶ درصدی همراه بود. و غالب محصولات فولادی با استقبال ضعیف خریداران مواجه شدند.
صادرات مقاطع طویل فولادی ایران در بلاتکلیفی
بازار صادرات مقاطع طویل فولادی ایران پس از شهادت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، در بلاتکلیفی به سر می‌برد. صادرکنندگان به دلیل عدم اطمینان از وضعیت سیاسی و اقتصادی، منتظر مانده‌اند و فعالیت‌های تجاری به دلیل فقدان دستورالعمل‌های واضح، نامنظم است.
عدم قطعیت در بازار: صادرکنندگان به دلیل عدم اطمینان از وضعیت سیاسی و اقتصادی، از انجام معاملات جدید خودداری می‌کنند.
علیق موقت فعالیت‌ها: فعالیت‌های تجاری در بازار صادرات مقاطع طویل فولادی ایران به دلیل ایام سوگواری و عدم وجود دستورالعمل‌های واضح، به طور موقت به حالت تعلیق درآمده است.
کاهش قیمت‌ها: برخی از کارخانه‌ها قیمت میلگرد صادراتی خود را ۱۰ دلار در هر تن کاهش داده‌اند.
پیشنهادات محدود: فقط پیشنهادات پراکنده میلگرد در حدود ۴۳۰-۴۵۰ دلار در هر تن EXW ارائه شده است.
معامله محدود: یک معامله ۳۰۰۰ تنی میلگرد به قیمت ۴۳۰ دلار در هر تن FCA در این هفته انجام شده است.
ثبات قیمت میلگرد کلاف: قیمت میلگرد کلاف به طور اسمی در ۴۹۰-۵۰۰ دلار در تن EXW برای SAE۱۰۰۶-۱۰۰۸ ثابت مانده است.
با توجه به عدم قطعیت در بازار، پیش‌بینی می‌شود که صادرات مقاطع طویل فولادی ایران در کوتاه‌مدت به روند کاهشی خود ادامه دهد. از سرگیری فعالیت‌ها در این بازار به تحولات سیاسی و اقتصادی و همچنین وضوح در دستورالعمل‌های صادراتی بستگی دارد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;