پایان نامه طراحی سیستم هشدار سونامی برای دریای عمان ارائه شد

سونامی

«مدلسازی امواج سونامی و طراحی یک سیستم هشدار برای این پدیده با تکیه بر فناوری اطلاعات (مطالعه موردی دریای عمان)» عنوان پایان‏نامه خشایار نامدار دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف است.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از مارین نیوز چکیده این پایان‏نامه بدین شرح است: سونامی مانند بسیاری بلایای طبیعی دیگر زمان زیادی برای فرار مردم باقی نمی‌گذارد. در مورد سونامی فرصت فرار مدت زمانی است که طول می‌کشد تا موج از مرکز شکل‌گیری حرکت کرده، به تدریج به موجی عظیم تبدیل شود و به ساحل برسد.

 

برای به حداقل رساندن خسارات این پدیده باید فرصت فرار را بلافاصله محاسبه نمود. برای این منظور ابتدا باید امواج سونامی را مدلسازی نمود. در پروژه حاضر ابتدا یک مدل تحلیلی، یک مدل عددی و یک مدل مبتنی بر نرم‌افزار مایک بررسی شده است. با در نظر گرفتن پارامترهای دقت، سرعت و قابلیت یکپارچه‌سازی مدل با سیستم هشدار، مدل عددی برای استفاده در پروژه انتخاب شده است.

 

زمان حل مسأله‌ای مشخص توسط این مدل حدود 3 دقیقه می‌باشد که برای هشدار زمان قابل توجهی است. برای حل این مشکل سناریوهای متعدد احتمالی در نظر گرفته شده که نتایج آن‌ها یک پایگاه داده را برای منطقه مکران به وجود آورده است. این پایگاه داده برای هشدار بسیار سریع سونامی توسط سیستم هشدار مورد استفاده قرار گرفته است. نتیجه این امر تخمین زمان ورود سونامی به محدوده ساحل در کسری از ثانیه است.

 

برای طراحی سیستم هشدار از امکانات موجود کشور استفاده شده است. این سیستم از طراحی نوآورانه‌ای برخوردار است و به صورت عملی نیز ساخته شده است. برای طراحی اولیه سخت‌افزار این سیستم از نرم‌افزار پروتئوس که یکی از معتبرترین نرم‌افزارهای موجود در مدلسازی مدارهای الکتریکی است، استفاده شده است. در این سیستم کاربران با استفاده از وبسایتی که به سامانه تخصیص داده شده ثبت نام می‌شوند.

 

ارسال هشدار در کمتر از یک ثاینه با استفاده از سرویس پیام کوتاه تلفن‌های همراه کاربران، پست الکترونیک آن‌ها و آژیرهای محلی صورت می‌گیرد. به علاوه ملاحظاتی نیز برای توسعه قابلیت‌های این سامانه و پایداری آن صورت گرفته است.

 

 پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;