پایان دفع غیربهداشتی پسماند در کلانشهر‌های کشور

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از سال جاری دیگر دفن غیربهداشتی پسماند در کلان‌شهر‌ها نخواهیم داشت.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز،  محمدجواد محمدی‌زاده در حاشیه افتتاح پروژه‌های پتروشیمی در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر اظهار کرد: شعار روز زمین پاک در سال جاری «آب پاک، خاک پاک، انسان سالم» است که در 2 اردیبهشت برابر با 22 آوریل این روز را گرامی می‌داریم.

 

وی ادامه داد: براساس مطالعات سازمان محیط زیست، برنامه جامع توانمندی مدیریت پسماند‌ها برای 31 استان برنامه‌ریزی شده است و در روز زمین پاک امسال، مدیریت 100 درصد پسماند‌ها در کلانشهرهای تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، اهواز، تبریز، قزوین و استان گلستان را جشن می‌گیریم.

 

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اذعان داشت: با وجود تصویب قانون مدیریت پسماند‌ها در سال 83 و با وجود تلاش‌های بسیار، اجرای قانون این مصوبه به دلیل برخی موانع از جمله کمبود بودجه، عدم همکاری و نبود شاخص‌های تعریف شده در ارتباط با پسماندهای خانگی، صنعتی، بیمارستانی و پسماندهای ویژه به مرحله اجرایی نرسید.

 

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در چند سال اخیر اقدامات خوبی در زمینه مدیریت پسماند‌ها انجام شد و امسال اوج این فعالیت‌ها را شاهد بودیم، بیان داشت: 40 درصد حجم کل زباله کشور در 10 کلانشهر کشور تولید می‌شود که از سال جاری در این کلان‌شهر‌ها، دیگر دفن غیربهداشتی پسماند نخواهیم داشت.

 

محمدی‌زاده ادامه داد: با اجرای طرح مدیریت پسماند‌ها، بخشی از پسماند‌ها از طریق کمپوست در فرآیندی برای تولید انرژی استفاده خواهند شد و بخشی نیز در سلول‌های بهداشتی با روش صحیح دفن خواهند شد.

 

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال جاری تمامی مراکز استان‌ها به طرح مدیریت پسماند‌ها وصل می‌شوند و دیگر استانی که دفن غیربهداشتی زباله در آن انجام شود، نخواهیم داشت، تصریح کرد: تا پایان برنامه پنجم، همه زباله‌ها و پسماندهای تولیدی در کشور به مرحله بازیافت و مدیریت‌شده می‌رسد که اقدام بسیار ارزشمندی است.

 

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اقدامات انجام‌شده در زمینه مدیریت پسماندهای ویژه و خطرناک، عنوان کرد: زباله‌هایی که از فرآیندهای صنعتی باقی می‌مانند در فرآیند‌های مدیریت ‌شده و در کوره‌هایی با حرارت یک‌هزار و 200 درجه سانتی‌گراد سوزانده می‌شوند.

 

وی با اشاره به اینکه سالانه 25 هزار تن زباله صنعتی در کشور تولید می‌شود، افزود: پیش از این، زباله‌های خطرناک برای امحاء به خارج از کشور فرستاده می‌شدند، اما امروز توانایی مدیریت امحاء زباله‌های صنعتی و ویژه در کشور به دست آمده است.

 

محمدی‌زاده در پایان با بیان اینکه ظرفیت‌سازی برای امحاء پسماندهای صنعتی در استان‌های اصفهان، قزوین، آذربایجان شرقی و خوزستان انجام شده است، اضافه کرد: روزانه 400 تن زباله بیمارستانی تولید می‌شود که بیش از 80 درصد از این زباله‌ها در دستگاه‌های بی‌خطرساز که عمدتاً در بیمارستان‌ها نصب شده‌اند، گندزدایی شده و به زباله عادی تبدیل می‌شوند.

 

پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;