پایانه کار را به ساختمانهایی بدهیم که اصول بهینه کردن مصرف آب در آنها رعایت شده باشد

 

به گزارش تاسیسات نیوز بع نقل از ایسنا ، دکتر پرویز کردوانی پدر کویرشناسی ایران در باب صرفه جویی در مصرف آب در ساختمانها و محیط زیست پیشنهاداتی قابل تامل ارائه کرده است.

پرويز کردواني در حاشيه نخستين همايش ملي گردشگري، جغرافيا و محيط زيست پاک و در جمع خبرنگاران با انتقاد از ساخت نيروگاه با توجه به کمبود آب در کشور گفت:‌ نيروگاه‌هايي که از سوخت مازوت استفاده مي کنند موجب آلودگي هوا مي شوند و به دنبال آلودگي هوا، به علت استفاده بي رويه از آب، چاه‌هاي اطراف نيروگاه آب نشست کرده است به طوريکه در حال حاضر عمق چاه‌هاي موجود در کبودراهنگ 100 متر بوده که اين ميزان تا 140 متر هم خواهد رسيد و تا شش سال آينده ديگر چاه‌هاي آن منطقه تعطيل خواهند شد.
وي در بخش ديگري به نقش آب در توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي اشاره کرد و گفت: با توجه به اينکه جمعيت در حال افزايش است شهرداري‌ها به علت افزايش هزينه‌ها مجوز افزايش تراکم صادر مي کنند و از سوي ديگر وزارت نيرو انشعاب آب واگذار مي کند.
وي ادامه داد: بايد صدور پايان کار ساختمان هايي که احداث مي شوند، بر اين اساس باشد که کل ساختمان لوله کشي داشته باشد تا کنتور آب به آنها واگذار شود و از دوش‌ها و شيرهاي کم مصرف استفاده کرده باشند.
وي با اشاره به اينکه مهندسي منازل ايراني ها بايد همانند خارجي ها باشد و روشويي يک طبقه بالاتر از دستشويي بوده تا آب حاصل از شستشوي دست و صورت به داخل سيفون هدايت شود، يادآور شد: بايد بر روي پشت بام منازل مخازن آب طراحي شود تا در هنگام بارندگي آب در اين مخازن ذخيره شود.
وي خواستار ورود نظام مهندسي ساختمان به اين عرصه شد و تصريح کرد: فضاهاي سبز ايجاد شده درسطح شهرها هم بايد شيب دار باشد چراکه خالي کردن اطراف درختان و کار کردن بلوک سيماني به دور آنها اشتباه بزرگي است.
وي در ادامه با بيان اينکه بايد در زمينه کمبود آب به مردم اطلاع رساني شود تا آگاهي يابند و در صرفه جويي در مصرف آب همکاري کنند، اظهار کرد: هر فرد بايد خود را درست کند و به اميد اقدامي از سوي دولت براي فرهنگ سازي به اندازه مصرف کردن نباشد.
وي همچنين با اشاره به پاک بودن آب همدان، تاکيد کرد:آب منطقه شما به نسبت ساير مناطق آلودگي کمتري دارد البته تا زماني که در چشمه هاي مطهر موجود زباله ريخته نشود. همدان کارخانه زياد ندارد وهنوز به نواحي کوهستاني دست اندازي نشده و بکر باقيمانده است.
کردوانی با بيان اينکه آب همدان آهکي است و بايد پيش از مصرف جوشانده شود، تصريح کرد: آب کربناتي بسيار بهتر از آبهاي سولفاتي و کلري است هر چند در اين ميان آبهاي آذرين به علت نداشتن املاح بهترين هستند.

 

پایان خبر/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;