ولنگاری در ساخت و ساز؛ محصول رعایت نکردن زیربنای ساختمان

رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: رعایت نکردن زیربنای ساختمان منجر به ولنگاری ساخت و ساز در زنجان شده است.
به گزارش تاسیسات نیوز، احسان ذبیحیان، اظهار کرد: نتیجه بازرسی‌های موردی انجام شده توسط بازرسان نظارت عالیه اداره‌کل و مقایسه آن با سایر استان‌ها، نشان می‌دهد که وضعیت رعایت ضوابط معماری و شهرسازی و اجرای ساختمان مطابق نقشه‌های مصوب شهرداری در استان، از متوسط کشوری پایین‌تر است.
این مسئول از وجود نقشه‌های چندگانه در اجرای ساختمان‌ها خبر داد و گفت: رعایت نکردن سطح اشغال و زیربنای مشخص شده توسط شهرداری و نبود اقدام جدی برای کنترل موضوع، موجب ولنگاری در ساخت و ساز و بهم ریختگی سیمای شهری شده است.
وی با بیان لازم‌الاجرا بودن رعایت مقررات ملی ساختمان برای همه اشخاص دخیل در ساخت و ساز از جمله شهرداری‌ها، طراحان، ناظران و مالکان در سراسر کشور، افزود: مقررات ملی ساختمان برای تامین ایمنی، بهداشت، آسایش و صرفه اقتصادی در ساختمان‌ها است، به همین خاطر برای نیل به این مهم ضروری است، ساختمان‌ها صرفاً توسط اشخاص فنی و ذی‌صلاح طراحی، نظارت و اجرا شود.
رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان تأکید کرد: باید از مداخله اشخاص فاقد صلاحیت در امر ساختمان‌سازی‌ جلوگیری شود. اشخاص ذی‌صلاح در حوزه مهندسی ساختمان دارای پروانه اشتغال مهندسی از وزارت راه و شهرسازی هستند و کارگران ساختمان نیز کارت مهارت از سازمان فنی و حرفه‌ای دریافت کردند.
وی تصریح کرد: ضروری است کارفرمایان و مالکان را در زمینه رعایت مقررات ملی ساختمان همراه خود کنیم و در این‌ خصوص همکاری همه ارگان‌های ذی‌ربط برای ترویج مقررات ملی ساختمان در سطح جامعه لازم است.
این مسئول با بیان این موضوع که شهرداری‌ها توجه بیشتری به گزارش‌های ناظران ساختمان داشته باشند، خاطرنشان کرد: ناظران ساختمان در خط مقدم ساخت و سازها هستند و ضمن حضور مستمر و موثر در زمان اجرای ساختمان وظیفه دارند، تخلفات ساختمانی را چه از لحاظ ضوابط معماری، شهرسازی و چه از لحاظ فنی به موقع به شهرداری اعلام کنند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;